Nutricia brengt 2000 containers over water

Nutricia gaat het vervoer van containers tussen Rotterdam en Venlo verplaatsen naar het water. Jaarlijks gaan in totaal gaan 2000 containers van 45 voet vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo. Slim rekenwerk van het BVB gaf de doorslag.

  • BVB: ‘Meest omvangrijke en innovatieve verschuiving sinds jaren’

In het distributiecentrum van Nutricia in Venlo worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg.

Innovatieve verschuiving

Logistiek adviseur Marco Huijsman van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) spreekt van de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren van het BVB. ‘We kwamen al in 2011 met ons project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia. We werden benaderd met de vraag of we mee wilden denken aan een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo.

‘Ondanks het forse volume lukte het niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Het leeg terug vervoeren van containers bracht teveel kosten met zich mee. In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool-Venlo.’

Danser

In de samenwerking tussen wegvervoerder Van den Bogerd Transport, multimodale dienstverlener Samskip, binnenvaartoperator Danser en de containerterminals van ECT-dochter European Gateway Services (EGS) is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid.

‘Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit’, volgens Huijsman. ‘De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas echt mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.’

Blue Road

Sinds 2011 heeft het BVB met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam circa 40.000 vrachtwagenbewegingen naar the Blue Road gebracht. ‘Op de waterwegen is nog ruimte genoeg en ligt een uitgebreid netwerk aan containerterminals. Ieder bedrijf dat met enige regelmaat goederen laat vervoeren zou the Blue Road moeten overwegen. Of het nu gaat om bulk, babyvoeding of mobiele telefoons.’

Nutricia brengt 2000 containers over water | Schuttevaer.nl

Nutricia brengt 2000 containers over water

Nutricia gaat het vervoer van containers tussen Rotterdam en Venlo verplaatsen naar het water. Jaarlijks gaan in totaal gaan 2000 containers van 45 voet vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo. Slim rekenwerk van het BVB gaf de doorslag.

  • BVB: ‘Meest omvangrijke en innovatieve verschuiving sinds jaren’

In het distributiecentrum van Nutricia in Venlo worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg.

Innovatieve verschuiving

Logistiek adviseur Marco Huijsman van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) spreekt van de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren van het BVB. ‘We kwamen al in 2011 met ons project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia. We werden benaderd met de vraag of we mee wilden denken aan een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo.

‘Ondanks het forse volume lukte het niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Het leeg terug vervoeren van containers bracht teveel kosten met zich mee. In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool-Venlo.’

Danser

In de samenwerking tussen wegvervoerder Van den Bogerd Transport, multimodale dienstverlener Samskip, binnenvaartoperator Danser en de containerterminals van ECT-dochter European Gateway Services (EGS) is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid.

‘Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit’, volgens Huijsman. ‘De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas echt mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.’

Blue Road

Sinds 2011 heeft het BVB met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam circa 40.000 vrachtwagenbewegingen naar the Blue Road gebracht. ‘Op de waterwegen is nog ruimte genoeg en ligt een uitgebreid netwerk aan containerterminals. Ieder bedrijf dat met enige regelmaat goederen laat vervoeren zou the Blue Road moeten overwegen. Of het nu gaat om bulk, babyvoeding of mobiele telefoons.’