Zeevrachtenmarkt: ‘Slow steaming’ lijkt voorbij

Vooral de grote schepen, de vlcc’s bij de tankers en de capesizers bij de droge bulkers, zeggen veelal vaarwel tegen het langzaam varen nu de brandstofprijzen flink zijn gedaald. Het is de vraag of dat lonend is. Een kortere reistijd zorgt dat het schip eerder weer beschikbaar is voor een nieuwe reis. Maar bij de heersende overcapaciteit zal dit extra druk zetten op de huren en vrachten.

Door de lage prijs nam de vraag naar ijzererts wel wat toe, maar de vrachten verbeterden er niet door, die bleven dalen. Bovendien verminderde het bauxietaanbod doordat Indonesië de export aan banden legde en de export uit West-Afrika daalde door de Ebola-epidemie. Voor alle droge bulkers staan de huren onder druk. Een heel lage huur kreeg de capesizer Orange Tiger (181.399 dwt, 2011). Dit schip werd gecharterd oplevering passeren Cape Passero, via Colombia, teruglevering West-Europa voor $ 5600 per dag. Een stuk beter was de huur voor de Anangel Elegance. Deze capesizer werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Narvik, teruglevering Golfgebied voor $ 18.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: ‘Slow steaming’ lijkt voorbij | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: ‘Slow steaming’ lijkt voorbij

Vooral de grote schepen, de vlcc’s bij de tankers en de capesizers bij de droge bulkers, zeggen veelal vaarwel tegen het langzaam varen nu de brandstofprijzen flink zijn gedaald. Het is de vraag of dat lonend is. Een kortere reistijd zorgt dat het schip eerder weer beschikbaar is voor een nieuwe reis. Maar bij de heersende overcapaciteit zal dit extra druk zetten op de huren en vrachten.

Door de lage prijs nam de vraag naar ijzererts wel wat toe, maar de vrachten verbeterden er niet door, die bleven dalen. Bovendien verminderde het bauxietaanbod doordat Indonesië de export aan banden legde en de export uit West-Afrika daalde door de Ebola-epidemie. Voor alle droge bulkers staan de huren onder druk. Een heel lage huur kreeg de capesizer Orange Tiger (181.399 dwt, 2011). Dit schip werd gecharterd oplevering passeren Cape Passero, via Colombia, teruglevering West-Europa voor $ 5600 per dag. Een stuk beter was de huur voor de Anangel Elegance. Deze capesizer werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Narvik, teruglevering Golfgebied voor $ 18.250 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer