Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Tankvaart in de knel

Gorinchem

De toekomst voor de tankvaart ziet er somber uit. Er is overcapaciteit en groei van ladingstromen wordt niet verwacht. Dat bleek woensdag 14 mei tijdens een bijeenkomst van binnenvaartorganisatie Binnenvaart en Logistiek Nederland (BLN).

1 / 1
Tankvaart in de knel

Tankvaart in de knel

Vloot groeit, terwijl ladingvolume stagneert

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Peter de Jonge

    Graag wil ik een inhoudelijk reactie geven op het artikel.
    Na al hetgeen de heer van Assel ons heeft laten zien en horen, heb ik tijdens de vergadering mijn vraag als volgt geformuleerd:
    Ik heb gehoord dat; als een ondernemer een financiering aanvraagt, dat er dan een ondernemersplan ingediend moet worden.
    Ook zou er gevraagd worden of er marktonderzoek gedaan is.
    Ik hoop dat de banken daarnaar de aanvraag gaan beoordelen.
    Dan nog genoemd dat ik (wij)in meer dan 40 jaar nog nooit een ondernemersplan ingediend hebben.

    In een vergadering ontbreekt de tijd om alles in een vraag te noemen maar ik had er graag nog wel iets aan toegevoegd, wat ik nu in deze reactie doe.

    Financiering aanvragen worden veelal in een matrix ingevoerd en daar komt dan wat uit. Cijfers worden/zijn dan heel belangrijk, wie of hoe lijkt onbelangrijk te zijn.
    Hierbij kan een bank gemakkelijk in de fout gaan. Persoonlijke kwaliteiten van de ondernemer en echte eigen financiële middelen lijken van minder belang te zijn.
    Daar gaat al veel fout en is in het verleden al heel veel fout gegaan. Er komen misschien vaak prachtige financiële middelen in de matrix maar de “zogenaamde eigenaar” is vaak de zwakste persoon, of moet ik het slachtoffer noemen?
    Ik hoef de constructies en verdere gegevens niet te noemen, u kent ze bijna allemaal en ook hoe het veel van de constructies is vergaan en het nog zal vergaan.

  • J.G.J. van Maren

    er gaat dus niets gebeuren net als in de vrachtvaart.
    ik weet wel een paar dingen
    enkelwandige vervroegd slopen.
    nieuwbouw alleen met 40% eigenkapitaal
    geen Rabo praktijken zoals de eerste 3 jaar niet aflossen
    etc etc.
    alle dubbelwandige in de A1 laten varen bij hoogwater.

    maar geloof me tankerschippers kunnen niet beter rekenen dan de vrachtvaart. de meeste zijn in de privé wel wat duurder, huis aan de wal kinderen naar een normale school. etc etc

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook