EVT laat zich alsnog uitkopen

Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) stopt haar activiteiten op de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling. De veerboot Spathoek en het personeel worden overgenomen door Rederij Doeksen.

Na de aanvankelijk vruchteloze onderhandelingen tussen Doeksen, EVT en de Staat om een einde te maken aan de slepende veerbootcrisis, zijn de gesprekken in de loop van deze week toch weer opgepakt en is EVT alsnog akkoord gegaan met een uitkoopsom van negen miljoen euro. Dit bedrag wordt betaald door de Staat. Het geld komt uit de pot Investeringsruimte Regionaal Lokaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met de hoogte van het bedrag is rekening gehouden met de door EVT en aanverwante bedrijven ingediende en mogelijk nog in te dienen claims en regels voor staatssteun. Op dat laatste had de gemeente Terschelling dinsdag nog aangedrongen, om daarmee de verliezen van Doeksen te compenseren. Die dreigde met een versobering van de zomerdienstregeling.

Directeur Paul Melles is blij dat zijn bedrijf na jaren van stilstand nu weer verder kan. ‘Dit is een goede ontwikkeling voor de rederij, het personeel, de eilanden en de toeristen.’

Doeksen heeft al enkele jaren plannen voor nieuwbouw van twee ‘groene’ catamarans, maar die bleven in de ijskast vanwege de onzekerheid rond de concessieverlening. Nu deze onherroepelijk is geworden, sluit Melles uit dat andere rederijen de rol van EVT op de dienst tussen Harlingen en de eilanden overnemen. ‘Vanaf nu is het voor andere partijen bij wet verboden hier te varen.’

De Spathoek blijft volgens Melles tot september volgens de huidige dienstregeling in de vaart. ‘Daarna gaan we verder kijken.’ Hij wijst wel op de overcapaciteit aan schepen en personeel die na het zomerseizoen ontstaat. Directeur Erwin Rob van EVT zegt dat er een sociaal plan is voor het personeel. De contracten lopen tot september.

Claims

Staatssecretaris Wilma Mansveld, die zich de dreigende gevolgen van het veerbootconflict voor de eilanders het laatste half jaar zeer heeft aangetrokken, benadrukt dat Doeksen verder de enige rederij is die de veerdienst naar Vlieland en Terschelling gaat verzorgen. Mansveld schreef gisteren in een brief aan de Tweede Kamer dat ze over de onderhandelingen zelf geen mededeling wil doen vanwege het vertrouwelijke karakter en de kans op precedentwerking.
De schikking met alle partijen houdt allereerst in dat – met name door EVT – de in het verleden ingestelde juridische procedures over de waddenveren worden ingetrokken, zoals de beroepen tegen de vervoersconcessies. Die zullen nu in werking treden. Dat geldt niet alleen voor de concessie West voor Rederij Doeksen, maar ook die van de concessie Oost voor Wagenborg Passagiersdiensten. Ook tegen deze laatste liepen bezwaren door EVT.

De schadeclaim van 14 miljoen euro, die EVT een paar jaar geleden bij de gemeente Terschelling, de Staat en Rederij Doeksen indiende, is nu ook van tafel.

Volgens Mansveld is de veerdienst naar de eilanden voor de komende 15 jaar – de looptijd van de concessie – veiliggesteld.

Adviesraad

Onderdeel van de schikking is dat Rederij Doeksen een Raad van Advies instelt, waarin eilanders en belanghebbenden worden benoemd, zodat het belang van de eilanders wordt versterkt. De Raad gaat adviseren over tarieven, dienstregeling, het jaarlijks op te stellen vervoersplan, en over verdere verbetering van het vervoersaanbod van Doeksen. Mansveld belooft nadrukkelijk toe te zullen zien dat het belang van de eilanders ook op termijn wordt geborgd. Doeksen werkte reeds met een klantenpanel en was door het Openbare Dienstcontract gehouden aan tarieven en een minimaal aantal afvaarten.

Even slikken

Erwin Rob van EVT is blij met het einde van het conflict dat ‘onder de bezielende leiding van de Staat tot een goed einde is gekomen. Persoonlijk is het einde van EVT wel even slikken’, zegt Rob.
Mansveld maakt EVT het compliment zich sinds 2006 te hebben opgeworpen voor het belang van de eilanden en de eilandbewoners. ‘De eilanders kunnen nu weer verzekerd zijn van een veilige, betrouwbare en continue veerverbinding’, zegt de staatssecretaris. (JH)

EVT laat zich alsnog uitkopen | Schuttevaer.nl

EVT laat zich alsnog uitkopen

Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) stopt haar activiteiten op de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling. De veerboot Spathoek en het personeel worden overgenomen door Rederij Doeksen.

Na de aanvankelijk vruchteloze onderhandelingen tussen Doeksen, EVT en de Staat om een einde te maken aan de slepende veerbootcrisis, zijn de gesprekken in de loop van deze week toch weer opgepakt en is EVT alsnog akkoord gegaan met een uitkoopsom van negen miljoen euro. Dit bedrag wordt betaald door de Staat. Het geld komt uit de pot Investeringsruimte Regionaal Lokaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met de hoogte van het bedrag is rekening gehouden met de door EVT en aanverwante bedrijven ingediende en mogelijk nog in te dienen claims en regels voor staatssteun. Op dat laatste had de gemeente Terschelling dinsdag nog aangedrongen, om daarmee de verliezen van Doeksen te compenseren. Die dreigde met een versobering van de zomerdienstregeling.

Directeur Paul Melles is blij dat zijn bedrijf na jaren van stilstand nu weer verder kan. ‘Dit is een goede ontwikkeling voor de rederij, het personeel, de eilanden en de toeristen.’

Doeksen heeft al enkele jaren plannen voor nieuwbouw van twee ‘groene’ catamarans, maar die bleven in de ijskast vanwege de onzekerheid rond de concessieverlening. Nu deze onherroepelijk is geworden, sluit Melles uit dat andere rederijen de rol van EVT op de dienst tussen Harlingen en de eilanden overnemen. ‘Vanaf nu is het voor andere partijen bij wet verboden hier te varen.’

De Spathoek blijft volgens Melles tot september volgens de huidige dienstregeling in de vaart. ‘Daarna gaan we verder kijken.’ Hij wijst wel op de overcapaciteit aan schepen en personeel die na het zomerseizoen ontstaat. Directeur Erwin Rob van EVT zegt dat er een sociaal plan is voor het personeel. De contracten lopen tot september.

Claims

Staatssecretaris Wilma Mansveld, die zich de dreigende gevolgen van het veerbootconflict voor de eilanders het laatste half jaar zeer heeft aangetrokken, benadrukt dat Doeksen verder de enige rederij is die de veerdienst naar Vlieland en Terschelling gaat verzorgen. Mansveld schreef gisteren in een brief aan de Tweede Kamer dat ze over de onderhandelingen zelf geen mededeling wil doen vanwege het vertrouwelijke karakter en de kans op precedentwerking.
De schikking met alle partijen houdt allereerst in dat – met name door EVT – de in het verleden ingestelde juridische procedures over de waddenveren worden ingetrokken, zoals de beroepen tegen de vervoersconcessies. Die zullen nu in werking treden. Dat geldt niet alleen voor de concessie West voor Rederij Doeksen, maar ook die van de concessie Oost voor Wagenborg Passagiersdiensten. Ook tegen deze laatste liepen bezwaren door EVT.

De schadeclaim van 14 miljoen euro, die EVT een paar jaar geleden bij de gemeente Terschelling, de Staat en Rederij Doeksen indiende, is nu ook van tafel.

Volgens Mansveld is de veerdienst naar de eilanden voor de komende 15 jaar – de looptijd van de concessie – veiliggesteld.

Adviesraad

Onderdeel van de schikking is dat Rederij Doeksen een Raad van Advies instelt, waarin eilanders en belanghebbenden worden benoemd, zodat het belang van de eilanders wordt versterkt. De Raad gaat adviseren over tarieven, dienstregeling, het jaarlijks op te stellen vervoersplan, en over verdere verbetering van het vervoersaanbod van Doeksen. Mansveld belooft nadrukkelijk toe te zullen zien dat het belang van de eilanders ook op termijn wordt geborgd. Doeksen werkte reeds met een klantenpanel en was door het Openbare Dienstcontract gehouden aan tarieven en een minimaal aantal afvaarten.

Even slikken

Erwin Rob van EVT is blij met het einde van het conflict dat ‘onder de bezielende leiding van de Staat tot een goed einde is gekomen. Persoonlijk is het einde van EVT wel even slikken’, zegt Rob.
Mansveld maakt EVT het compliment zich sinds 2006 te hebben opgeworpen voor het belang van de eilanden en de eilandbewoners. ‘De eilanders kunnen nu weer verzekerd zijn van een veilige, betrouwbare en continue veerverbinding’, zegt de staatssecretaris. (JH)