Workshop over kansen zeilende vrachtvaart

Met steun van de provincie Friesland wordt woensdag 6 november in Rotterdam een middag gewijd aan het project SAIL. Dat draait om wind assisted ship propulsion (WASP), onder meer bekend van het zeilende vrachtschip Tres Hombres. Uit het programma blijkt dat er behoefte is aan ondernemers die de sprong durven wagen.

SAIL mikt tot juni 2015 op innovatieve, doelmatige en duurzame internationale zeiloplossingen, die het gebruik van fossiele brandstoffen minimaliseren. Uitkomst van het project moet een consortium worden dat dit soort vrachtvervoer op de Noordzee mogelijk maakt. Tevens moet er een expertisecentrum komen voor ‘groen’ vrachtvervoer.

Momenteel nemen 17 partners uit zeven Noordzeelanden deel aan het project, dat een budget van 3,4 miljoen euro heeft. Tot die deelnemers behoren de provincie Friesland, kennisinstituten, universiteiten en scheepseigenaren uit Nederland, Duitsland, Zweden, Denemarken, België, Groot-Brittannië en Frankrijk. ‘Alternatieve voortstuwingsystemen, waarin windkracht een rol speelt, hebben toekomst vanwege stijgende olieprijzen en om milieuredenen. De ontwikkeling en beproeving van dergelijke hybride zeilconcepten bieden zakelijke kansen en sparen het milieu.’

Diverse sprekers gaan in op de huidige stand van zaken rond onder meer het conceptschip Ecoliner van Dijkstra Naval Architects en de praktijkervaringen van Fairtransport met de Tres Hombres. Katell Jaouannet, Jan Lundberg, Lodewijk Wisse en Teun van de Keuken belichten de zakelijke concepten.

De middag wordt besloten met een forumdiscussie over de verwezenlijking van dit concept. ‘We hebben rompen en tuigages, prestatievoorspellingen, potentiële klanten en nationale en Europese subsidieprogramma’s. Wat we nog niet hebben zijn verladers, eigenaren en werven, die voorop willen lopen in de bouw van de eerste Ecoliner, die de haalbaarheid moet bewijzen’, stellen de organisatoren.

De middag wordt gehouden in hotel Inntel aan de Leuvehaven 80 in Rotterdam en duurt van 13 tot 18 uur.