NEA: Binnenvaartvolume in 2014 iets hoger

Vanwege de tegenvallende binnenlandse markt zal het transportvolume voor de binnenvaart in het vierde kwartaal iets krimpen. Volgend jaar trekt het waarschijnlijk aan met 1,1%. Dit blijkt uit de achttiende editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door onderzoek- en adviesbureau Panteia/NEA.

  • Stemming in de transportsector iets verbeterd

De recessie in de eurozone lijkt zijn einde te naderen. In veel landen wordt voor het komende jaar een lichte economische groei verwacht. De stemming in de transportsector is dan ook iets positiever, meldt Panteia/NEA. Directeur Klaas Knot van De Nederlandsche Bank uitte maandag het vermoeden dat Nederland uit de recessie is.

Toch wordt voor dit jaar een lichte daling van het transportvolume verwacht van 0,3%. Met name de binnenlandse markt is hier debet aan. De verwachting voor 2014 is een bescheiden groei in het te vervoeren volume van 1%. Verwacht wordt dat de economische groei van de buurlanden de tegenvallende binnenlandse markt kan opvangen.

Wegvervoer

Voor het vierde kwartaal van 2013 wordt voor het wegvervoer een daling verwacht (-1,3%) van het transportvolume ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De verwachting voor 2014 is dat de transportvolumes weer licht zullen aantrekken met ongeveer 0,8%. De bouwsector deed het beter dan vorig kwartaal.

Toch zal het vervoer van bouwmaterialen en ook van eindproducten & containers over de weg in 2014 nog afnemen. Het wegvervoer van agrarische producten, voedingsmiddelen en olieproducten zal in deze periode stabiel blijven. Groei in het wegvervoer is wel te zien in het vervoer van metaal en chemische producten.

Binnenvaart

Voor de binnenvaart wordt voor het laatste kwartaal dit jaar een lichte krimp in de transportvolume verwacht vanwege de tegenvallende binnenlandse markt. Binnenvaart zal zich sterker moeten richten op de Duitse markt, daar zit volgens Paneia/NEA nog enige groei. Verwacht wordt dat het volume in 2014 weer aantrekt met 1,1%.

Groei van ladingstromen is voor de continuïteit van particuliere binnenvaartondernemers hard nodig. Vanwege de overcapaciteit in combinatie met de sterk versnipperde aanbodzijde van de markt, verkeert een overgroot deel van de schippers in financiële moeilijkheden. De hoge waterstanden in de maanden mei en juni hebben daarbij tot relatief lage vrachtopbrengsten geleid. De teruggang in volume in de bouwsector, landbouw en eindproducten & containers wordt gecompenseerd door de relatief gunstige ontwikkelingen in het vervoer voor de metaalindustrie, de kolencentrales en ook de volumes in de tankvaart nemen toe in 2013 en 2014.

Spoorvervoer

De ontwikkeling van de spoorsector is sterk gekoppeld aan de aan- en afvoer over zee. De overslag in Rotterdam liep het eerste halfjaar terug, maar de Amsterdamse haven kende groei. Al met al zal het spoorvervoer dit jaar afsluiten met een lichte groei van 0,9 % ten opzichte van 2012. In 2014 zal het goederenvolume voor het spoorvervoer groeien met 2,4%.

In vergelijking tot de andere modaliteiten is het totaal een aanzienlijke groei, echter de volumes zijn beperkt. Containervervoer blijft de grootste spooractiviteit. Naast het containervervoer zijn – voor het totale spoorvervoer – ijzererts, kolen en chemie de grootste volumestromen. (DvdM)

 

NEA: Binnenvaartvolume in 2014 iets hoger | Schuttevaer.nl

NEA: Binnenvaartvolume in 2014 iets hoger

Vanwege de tegenvallende binnenlandse markt zal het transportvolume voor de binnenvaart in het vierde kwartaal iets krimpen. Volgend jaar trekt het waarschijnlijk aan met 1,1%. Dit blijkt uit de achttiende editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door onderzoek- en adviesbureau Panteia/NEA.

  • Stemming in de transportsector iets verbeterd

De recessie in de eurozone lijkt zijn einde te naderen. In veel landen wordt voor het komende jaar een lichte economische groei verwacht. De stemming in de transportsector is dan ook iets positiever, meldt Panteia/NEA. Directeur Klaas Knot van De Nederlandsche Bank uitte maandag het vermoeden dat Nederland uit de recessie is.

Toch wordt voor dit jaar een lichte daling van het transportvolume verwacht van 0,3%. Met name de binnenlandse markt is hier debet aan. De verwachting voor 2014 is een bescheiden groei in het te vervoeren volume van 1%. Verwacht wordt dat de economische groei van de buurlanden de tegenvallende binnenlandse markt kan opvangen.

Wegvervoer

Voor het vierde kwartaal van 2013 wordt voor het wegvervoer een daling verwacht (-1,3%) van het transportvolume ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De verwachting voor 2014 is dat de transportvolumes weer licht zullen aantrekken met ongeveer 0,8%. De bouwsector deed het beter dan vorig kwartaal.

Toch zal het vervoer van bouwmaterialen en ook van eindproducten & containers over de weg in 2014 nog afnemen. Het wegvervoer van agrarische producten, voedingsmiddelen en olieproducten zal in deze periode stabiel blijven. Groei in het wegvervoer is wel te zien in het vervoer van metaal en chemische producten.

Binnenvaart

Voor de binnenvaart wordt voor het laatste kwartaal dit jaar een lichte krimp in de transportvolume verwacht vanwege de tegenvallende binnenlandse markt. Binnenvaart zal zich sterker moeten richten op de Duitse markt, daar zit volgens Paneia/NEA nog enige groei. Verwacht wordt dat het volume in 2014 weer aantrekt met 1,1%.

Groei van ladingstromen is voor de continuïteit van particuliere binnenvaartondernemers hard nodig. Vanwege de overcapaciteit in combinatie met de sterk versnipperde aanbodzijde van de markt, verkeert een overgroot deel van de schippers in financiële moeilijkheden. De hoge waterstanden in de maanden mei en juni hebben daarbij tot relatief lage vrachtopbrengsten geleid. De teruggang in volume in de bouwsector, landbouw en eindproducten & containers wordt gecompenseerd door de relatief gunstige ontwikkelingen in het vervoer voor de metaalindustrie, de kolencentrales en ook de volumes in de tankvaart nemen toe in 2013 en 2014.

Spoorvervoer

De ontwikkeling van de spoorsector is sterk gekoppeld aan de aan- en afvoer over zee. De overslag in Rotterdam liep het eerste halfjaar terug, maar de Amsterdamse haven kende groei. Al met al zal het spoorvervoer dit jaar afsluiten met een lichte groei van 0,9 % ten opzichte van 2012. In 2014 zal het goederenvolume voor het spoorvervoer groeien met 2,4%.

In vergelijking tot de andere modaliteiten is het totaal een aanzienlijke groei, echter de volumes zijn beperkt. Containervervoer blijft de grootste spooractiviteit. Naast het containervervoer zijn – voor het totale spoorvervoer – ijzererts, kolen en chemie de grootste volumestromen. (DvdM)