Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Nieuwe kleine schepen nodig

ANTWERPEN

Er moet een Europees stimuleringsfonds komen voor de bouw van kleine binnenvaartschepen tot 80 meter. Dat stelt voorzitter Marc De Decker van de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB). De vloot kleine schepen krimpt snel, terwijl deze schepen nog een belangrijke rol te vervullen hebben.

1 / 1
Nieuwe kleine schepen nodig

Nieuwe kleine schepen nodig

Niet-kostendekkende vrachten weldra verboden in België

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • A. le Cessie

    Het loopt zo als het loopt. Het tij is verlopen, zoals Jojado Verrips zijn boek eens noemde, Jojado Verrips is antropoloog en heeft in de jaren 70 uitgebreid onderzoek gedaan naar de binnenvaart, een aanrader om te lezen voor iedere binnenvaart ondernemer. De schaalvergroting in de binnenvaart heeft de markt niet kunnen absorberen.
    Ons fijnmazig netwerk van vaarwegen is niet meer van belang, vervoer met een groot schip en een stukje natransport over de weg is goedkoper dan een passend schip voor de kleine vaarweg.
    Er zal voor de kleine schepen een stukje markt over blijven maar van goederenstromen kun je niet meer spreken. Wel jammer dat de flex in de vloot geheel verloren gaat. Ik vergelijk het met; als je een taxi bestelt, komt er een autobus of een pakketje bezorgen in de stad, kom je met een 40 tonner.

    Helaas het zij zo.

  • . van Tooren

    Volkomen waarheid wat de vorige reacties schrijven.Afgelopen jaar diverse vestigingen aan klein vaarwater gesloten, andere volgen. En zolang tussenpersonen de markt inrichten is ondergang verzekerd. Afgelopen maand weer ondervonden dat de opdrachtgever 1 euro per ton meer wilde betalen dan de bevrachter het wel kon bevrachten. 1 euro per ton op een simpel binnenlands reisje. Als opdrachtgevers kleine schepen willen houden, zullen ze toch een andere manier moeten kiezen om hun belangen te vertegenwoordigen. Vroeger keken we dagelijks wat er bevracht was op teletekst, nu wekelijks bij Gespot op de sloperij. Groetend.

  • Arie Van Egmond

    Wat een onzin niet te geloven.
    Het laatste vaargebied voor het kleine schip wordt nu afgebroken en dan zou er nog nieuw gebouwd moeten worden????
    Hoogeveen is bijna niks meer geen Agri producten meer te vervoeren in elk geval.
    Dronten gaat dicht silo worden gesloopt .
    De agriproducten worden over de weg naar Kampen gereden en daar kan het in een groot schip of duwbak geladen worden.
    Zuidwillemsvaart word verruimd voor grote schepen (lees Bakken) dus geen Kempenaars meer nodig.
    Ik denk dat er helemaal geen markt meer is voor kleine schepen .
    Dus zeker geen markt voor nieuwbouw wel een markt voor een sloopregeling .
    Denk dat er veel aanmeldingen komen dan.

  • jgj van maren

    wat een onzin,
    indien men nu eerst eens een paar jaar normale tarieven zou betalen. dan gaat de jeugd en tevens de bestaande schippers vanzelf nieuwbouw plegen.
    De klant begrijpt niet dat het verschil tussen een 80 meter nieuwbouw en 110 meter maximaal 1 miljoen euro is.
    Dus moet de vracht minimaal het dubbele zijn dan die van een grote.

  • Oege Joh. Brink

    Even omgezet naar de Nederlandse markt. Eerst gezonde bedrijfjes met een klein schip ’om zeep’ helpen door jaren lang veel te weinig vergoeding te betalen en nu via een Europees stimuleringsfonds (lees,belasting geld) proberen weer kleine schepen in de vaart te brengen. Het is m.i. nu te laat, onze kinderen hebben een ander vak geleerd en daardoor is er nu geen opvolging meer. Het vervoer naar bestemmingen aan klein vaarwater zal over de weg gaan.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook