Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Lees: ‘Binnenvaartpools’ in 10 vragen en antwoorden

DEVENTER

Wat zijn binnenvaartpools, hoe werken ze en hoe zouden ze de overcapaciteit in het segment grote schepen tegen kunnen gaan? Dirk van der Meulen formuleerde 10 vragen en zocht de antwoorden in het rapport ‘Structuurverandering in het segment van de grote droge lading-binnenvaartschepen’ dat dr ir Edwin van Hassel van de Universiteit van Antwerpen maakte in opdracht van het Droge Lading Comité.

1 / 1
Lees: 10 vragen en antwoorden over ‘binnenvaartpools'

Lees: 10 vragen en antwoorden over ‘binnenvaartpools'

De 10 vragen:

  1. Wat is een ‘binnenvaartpool’?
  2. Zijn er voorbeelden van pools in de binnenvaart?
  3. Wie bepaalt welk schip uit de binnenvaartpool de lading gaat varen?
  4. Hoe kan een binnenvaartpool de capaciteit beperken?
  5. Wat zijn de consequenties voor personeel op schepen in een pool?
  6. Hoe worden de opbrengsten in een binnenvaartpool verdeeld?
  7. Hoeveel binnenvaartpools voor grote schepen gaan er komen?
  8. Hoe draagt een binnenvaartpool bij aan stabiele vrachtprijzen?
  9. Hoe draagt een binnenvaartpool bij aan risicospreiding?
  10. Zijn er meer voordelen aan een binnenvaartpool?

De vragen mét de antwoorden zijn te vinden in het Schuttevaer-dossier Tien Vragen (toegankelijk voor abonnees)

Reacties (1)
  • Piet Bennik

    Vragen en opmerkingen over de 10 vragen over “binnenvaartpools”.

    Zijn pools wel de oplossing voor de binnenvaart?
    Als we geen pools vormen blijven wij in principe amateurs zo lees ik dat in het eerste stuk.
    M.a.w. de banken hebben bergen geld aan een amateuristische binnenvaart verstrekt.
    Er zijn inderdaad pools en samenwerking verbanden je heb ook grote bevrachtingskantoren, maar hoe zit dat met de werkelijke verdiensten voor de schipper?

    Bij antwoord drie beginnen de vragen al.
    Stel er zijn poolleden die b.v. geen oud ijzer ( het is risico volle lading) in hun schip willen hebben, maar liggen het dichtste bij dus kost het veel meer om een ander pool lid de oud ijzer reis op te laten knappen hetgeen wat meer schade aan het schip kan veroorzaken en ook economische schade aan de pool pot.
    Natuurlijk is dat met huisregels te sturen, maar het komt niet ten goede van de poolwinst.
    Iemand die alles vervoerd verdient waarschijnlijk meer dan iemand die b.v. maar een product vervoerd.
    Logisch want de markt voor de alles vervoerder is immers groter.
    En stel dat de een vaak op het juiste moment op de juiste plaats leeg is, dus meer werk verzet dan een ander, hoe gaan we daar mee om?
    De vervoersprijs word gevormd door de meerderheid neem ik aan.
    Nu zijn er van de b.v. 20 schepen 5 die winst maken voor hun zelf binnen de pool.
    10 ervan draaien quitte, maar de andere 5 maken verlies.
    Wat gaat er met de verliezers gebeuren?
    Zo als ik begrepen heb van Dhr. Van Hassel plan gaan die failliet, maar gaat de pool proberen het schip uit de vaart te houden door de bank geld te geven.
    Dan vraag ik mij af waarom doen de banken dit nu al niet doen, want schepen opleggen brengt schaarste en dus gaat de vervoersprijs omhoog, dus zou je geld kunnen geven aan de bank om de verliezen van de door de bank opgelegde schepen te compenseren.
    Het antwoord is dat doen de banken niet want ook die hebben onderling ook een strijd strijden!
    Denkt men werkelijk dat je met pool vorming gelijk b.v. tegen kostprijs of meer te gaan varen?
    Het antwoord lijkt mij duidelijk: nee, want dan zouden de huidig bestaande coöperaties met hun leden normaal geld verdienen en dat is dus niet zo, die moeten als ze nieuwe contracten maken ook voor marktconforme prijzen varen.
    Het enige voordeel wat ik zou moeten geloven is dat de opdrachtgever geen enorme schommelingen van hun vervoersprijs hebben.
    Dit hebben ze ook niet want in de meeste gevallen heeft de verlader een contract met de bevrachter en die gaat hiermee de markt op.
    En dit is dus de partij die de grote prijs schommelingen veroorzaakt.
    Dus kan je je eigen afvragen wat de meerwaarde voor de verlader is.
    Het lijkt mij, we praten toch over grote schepen dat het ook over groot aantal tonnages gaat.
    Dus ben je weer een extra speler op de stoep van de verlader hetgeen wat de prijs niet ten goede komt, want ben je niet de laagste heb je het werk niet!
    De praktijk wijst echter uit dat de prijzen veel sneller dalen dan stijgen met langdurige contracten.
    Dus conclusie met veel goodwil zal je misschien een Euro meer per ton hebben met een pool, maar je sluit zoals gezegd een meerjarig contract af b.v. 3 jaar nu loopt de economie na 2 jaar fors op en moet je varen voor b.v. 2 euro minder dan de vrije markt, dus kost het, het laatste jaar veel geld.
    En dan heb ik het nog niet eens over de andere pools waar je tegen moet concurreren!

    Bij punt 9 zet ik ook vraagtekens.
    “De banken kunnen er zelfs op aan gaan dringen dat binnenvaartschipper mee gaan doen in een pool”.
    Diezelfde banken kunnen dan nu net zo goed tegen die schippers zeggen jij mag niet onder de kostprijs gaan varen!
    Volgens mij heeft dat veel meer effect dan wat Dhr. Van Hassel met zijn plan voor ogen heeft.
    En het voordeel is dat de zelfstandigheid die zeer hoog in het vaandel van de schipper staat behouden blijft.

    Met punt 10 kan ik kort zijn nu al is er oneerlijke havengeld heffing in Rotterdam onder het mom van milieu, maar als dat gaat gebeuren met dezelfde milieu gecertificeerde schepen onderling denk ik dat je je dan op glad ijs gaat begeven wegens oneerlijke concurrentie op grote schaal!
    Het lijkt mij als je pools vormt dat je direct zaken gaat doen met verladers, hetgeen wat niet zo vermeld staat in het plan maar het scheelt op zijn minst 15% van de omzet.
    Dit geld kan je allicht weer besteden om het poolmanagement van te betalen.
    Een pool management zit waarschijnlijk ergens in een kantoor met werknemers dus die kosten beraam ik tussen de 5% en 15% van de omzet.
    Dit is natuurlijk afhankelijk van de omzet per pool maar de normale gang van zaken is hoe meer omzet hoe hoger het salaris van de pool manager(s).

    Kortom je moet alles goed op een rij zetten, het lijkt dus een goed plan, maar of dat het onze gewenste geldstroom en daar gaat het uiteindelijk om, op gang kan zetten betwijfel ik ten zeerste.
    Je moet je altijd afvragen welke effecten het heeft als je een beslissing neemt.
    Welke vogels vliegen en welke heb je in de hand en wat kan je ermee.
    Zijn er garanties dat je met pools meer gaat verdienen, want dat moeten we!

    Bij deze wens ik een ieder veel wijsheid en toekomst visie toe om tot een besluit te komen.

    Mvgr,

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook