Remia-containers per schip: 30% minder CO2

Remia laat sinds kort het vervoer van exportcontainers naar de havens in Rotterdam en Antwerpen via de binnenvaart plaatsvinden in plaats van over de weg. Deze nieuwe vervoerswijze levert de bekende firma in frituurvetten, margarines, dressings en sauzen uit Den Dolder niet alleen een flinke kostenbesparing op, maar ook een CO2-reductie van ruim 30%. Het transport over water wordt georganiseerd door logistiek dienstverlener Van Uden.

Remia-containers per schip: 30% minder CO2
  • Van Uden regelt vervoer via Container Terminal Utrecht naar zeehavens

Logistiek manager Cees van Driel, die samen met manager customer services Henry Pot verantwoordelijk is voor de veranderde vervoerswijze bij Remia, legt uit hoe dit in zijn werk gaat: ‘Per jaar vervoeren we zo’n 1300 containers over de hele wereld, voornamelijk naar West-Afrika en het Midden Oosten. Voorheen werden die containers vanaf het Van Uden distributiecentrum in Soesterberg op vrachtwagens naar Rotterdam en Antwerpen gereden, maar sinds 1 juli zijn we overgestapt op een duurzamere werkwijze.

‘Nu worden de containers naar Container Terminal Utrecht gebracht, waar ze worden overgeladen op binnenvaartschepen, die ze naar de zeehavens vervoeren. Een binnenvaartschip kan in één keer veel meer containers transporteren dan een truck. Zo vinden er aanzienlijk minder vervoersbewegingen over de weg plaats, wat een flinke milieu- en kostenbesparing oplevert.’

Importcontainers

Het duurzaam rendement wordt nog groter als de containers die nu vol vanuit Utrecht naar de zeehavens gaan, niet leeg maar gevuld met importgoederen in Utrecht terugkeren. Samen met de rederijen die het transport over zee verzorgen, wil de directie van Van Uden daarom importbedrijven uit Utrecht en omgeving warm maken voor dit milieuvriendelijk transport over water.

Van Uden-directeur Roderick de la Houssaye: ‘Wij exploiteren zelf ook een containerterminal: Alpherium in Alphen aan den Rijn. Hiervandaan onderhouden wij ook een vervoersdienst naar de zeehavens. Het lijkt voor de hand te liggen Alpherium als overslaglocatie te gebruiken, maar we hebben gekozen voor samenwerking met Container Terminal Utrecht, omdat die dichter bij het distributiecentrum en de productielocatie van Remia ligt. Bij het zoeken naar vervoersoplossingen proberen we altijd de meest efficiënte en duurzame optie voor onze klanten te vinden.’

Slim koppelen

Volgens Cees van Driel van Remia is Van Uden specialist in het zo slim mogelijk aan elkaar koppelen van verschillende vervoersstromen: ‘Voor ons was dat de reden om de samenwerking met Van Uden te intensiveren. Van Uden verzorgt al meer dan 30 jaar de opslag en distributie binnen de Benelux voor ons. Sinds twee jaar doen zij daarnaast een groot deel van het Europees wegtransport en regelen zij het zeetransport. Nu komt hier dus binnenscheepvaart bij.’

De logistieke onderneming heeft een uitgebreid pakket aan diensten in huis, die nauw op elkaar aansluiten. Hierdoor verlopen de activiteiten van Van Uden (opslag, distributie en internationaal transport) heel gestroomlijnd, duurzaam en kostenefficiënt. Van Driel: ‘Als opdrachtgever hoef je maar één vervoersorder naar één partij uit te laten gaan. De hele afhandeling, vanaf de fabriek tot en met de aflevering op de internationale locatie, blijft bij Van Uden in één hand. Dat werkt voor beide partijen heel efficiënt.’