Acties Volkerak afgeblazen

De actievoerende schippers die al meer dan 14 dagen op de locatie Willemstad/Volkeraksluizen lagen, hebben er vertrouwen in dat minister Schultz de Belgische aanvraag voor de crisis gaat ondersteunen en hebben in afwachting daarvan vooralsnog verdere actie afgeblazen.

Acties Volkerak afgeblazen

Nadat de schippersacties in België eind vorige week al waren opgeschort, lagen bij de Volkeraksluizen maandagmorgen 29 april nog zo’n 38 actievoerende schepen, die daar aanvankelijk lagen uit solidariteit met de Belgen. Geblokkeerd werd er niet. Er waren wel plannen voor tijdelijke blokkades in de vorm van prikacties, maar er was onderlinge verdeeldheid over het nut daarvan.

BBU

De Nederlandse brancheorganisatie BBU reageerde begin deze week positief op het protocol dat de Federatie Belgische Binnenvaart vorige week met de federale regering van België en de drie gewestregeringen overeen kwam. De BBU-standpunten zijn inmiddels kenbaar gemaakt aan minister Schultz (Infrastructuur).’De BBU was en is voor aanmelding van de crisis zodat daarmee effectief maatregelen kunnen worden genomen om het huidige ontbrekende evenwicht tussen vraag en aanbod te herstellen’, schrijft de Binnenvaart Branche Unie in haar standpuntbepaling. ‘De BBU is verheugd over het feit dat de Belgische autoriteiten inmiddels hebben aangegeven de crisis aan te melden, zoals Nederland in 2009 op ons verzoek al deed.’

De Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu heeft al laten weten (mede met de onderbouwing die NEA/Panteia in opdracht van de BBU heeft gemaakt) zich in te zullen zetten om andere lidstaten te bewegen de crisis aanmelding te steunen.

Voor het strafbaar stellen van opdrachtgevers en tussenpersonen (bevrachters) die mede verantwoordelijk zijn voor prijsdumping in de binnenvaart, is volgens BBU ‘invoering via de EU de juiste weg’. Dat is ook het streven van België. De BBU adviseert dat, als de Belgische Gewesten contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (zoals afgesproken is in het Belgische protocolakkoord), het ministerie de voorstellen positief tegemoet zal treden.

Concurrentieverhoudingen

De BBU is ook positief over het overeengekomen onderzoek naar de concurrentieverhoudingen. ‘Hoewel de lidstaten op het gebied van belastingheffing, sociale lasten en ondernemersfaciliteiten autonoom zijn, is een level playing field voor een internationale bedrijfstak onontbeerlijk.’

Volgens het Belgisch protocol is een evaluatie van de bedrijfseconomische haalbaarheid nodig van de technische voorschriften (CCR) voor bestaande schepen. De BBU ondersteunt het initiatief van de Belgische autoriteiten. De BBU is van mening dat nut en noodzaak van de overgangsbepalingen niet of nauwelijks zijn aangetoond. Een en ander is beschreven in het Beleidsplan van de BBU.

ASV

De Algemeene Schippers Vereeniging ASV steunde de acties van af het begin en was mede verantwoordelijk voor het gesloten akkoord, zij is dan ook verheugd met de bijval van de BBU. De ASV roept de minister daarom ook op snel uitvoering te geven aan de wensen van de binnenvaartorganisaties, waarbij de ASV verwijst naar de plannen (hoe om te gaan met de crisis in de binnenvaart) op een eerder moment door de ASV ingediend die hier naadloos op aansluiten. ‘Wij zien dan ook vol verwachting op een korte termijn een uitnodiging hieromtrent tegemoet zodat de hele binnenvaartsector hier in zal kunnen samenwerken.’ (DvdM/MdV)

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • @ Sjaak,

    Zo jij weet het een niet meer maar een passage er uit wel dat bevreemd mij.

    Als het zo is dat het naar jouw verstuurd is waarom antwoordde je dan afwijzend in een aan jouw persoonlijk gestuurde mail?
    Dan had je mij de passage ook gelijk kunnen toesturen.
    Ik heb jullie site bekeken niets gevonden en eens rond gevraagd onder jullie leden en die weten van niets.

    Natuurlijk zijn er veel BBU leden die de petitie hebben ondertekent, die wisten toen ook nog niet dat jullie hier allang gesprekken over hadden gevoerd,dit geeft de minister zelf aan.
    BBU heeft het ook niet aangemoedigd!

    Er is niet veel van terecht gekomen, maar een reden temeer om dit nu anders aan te pakken!

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • De politiek heeft ons nog nooit geholpen en dat gaan ze nu weer niet doen wie dat geloofd moet eerst maar eens wakker worden en het kapitaal laat zich zoiezo niet dwingen dus we gaan lekker onveranderd door en de markt gaat vroeg of laat gewoon ze werk doen wel jammer want de oplossing is zo simpel we moeten gewoon de dagen een beetje inkorten en dan ontstaat de krapte op de markt vanzelf

    Geplaatst door: Sebastiaan De Groot op
  • Beste Kees

    Zij die weten spreken niet; Zij die spreken weten niet.

    Hartelijke groet,

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Goh de acties zijn afgelopen en de Varende BBU leden komen weer uit hun hol gekropen.

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Beste Piet,
    Ik zie jou steeds refereren aan een verslag.
    Kwam dit niet uit de koker van de media, ik moet eerlijk zeggen ik weet het niet meer.
    Wat ik wel weet is; dat er aan de leden (BBU) wel degelijk een gedegen volledig verslag, met zowel jou als ook mijn bescheiden bijdrage is verstrekt.
    Ik probeer al een gehele tijd de kou uit de lucht te halen, maar er heerst een gigantische kille stroming, die door onjuiste weergave van bepaalde elementen van geschiedenis(vervalsing) steeds weer de kop op steekt.
    Nu even tussen ons, dit als voorbeeld.
    Je maakt ergens anders op dit forum de stelling, dat het Vasteland tegen de petitie was, inzake de vuilafgifte middels een chip, om daar later een abonnement aan te koppelen, uitgegeven via de SAB, kun je het je nog herinneren?
    Grappig genoeg herinner ik mij niets over een negatief advies of iets van dien aard.
    Gelijktijdig schrijf je dat er meer als 1000 ondertekenaars zijn.
    Waar dacht je dat deze allemaal vandaan zijn gekomen, als je eigen club misschien maar 50 leden of minder telt?
    Kijk die lijst nog eens goed na.
    Ik denk dat een goed plan dus wel degelijk gedragen wordt, maar zelfs daarvan maakte je nog een negatief bericht.
    Je hebt je wel eens afgevraagd waarom men niet over beleid wil discuteren, dit heeft in mijn optiek geen enkele zin als de feiten constant anders worden weergegeven.
    Bij zoveel argwaan en wantrouwen zou ik ook echt slecht gaan slapen.
    Maar wat bij jou nu pas ontwaakt, is het besef dat de BBU zich achter het Protocol akkoord schaart, en dat was voor mij nu weer niet zo verbazingwekkend.
    Eindelijk kunnen we dus inderdaad samen uitkijken naar hetzelfde doel, nl. een betere toekomst voor de binnenvaart,,,, maar 20 jaar geleden lag ik ook al eens ca. 5/6 weken aan de Volkerak, met vakantie, en wat is overgebleven uit het toenmalig gesloten akkoord?

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • @ Sjaak van Wijk,

    Sorry Sjaak, inderdaad 4 stemmen voor om naar Brussel te gaan tijdens het congres.
    Maar je vergeet erbij te vermelden dat Dhr. Kortenhorst een korte mededeling deed omtrent deze.
    En die mededeling was niet echt een uiteenzetting waarvan een zaal gemotiveerd raakt om 11 april richting Brussel af te reizen en dat bedoel ik nu, hoe stel je zoiets voor tijdens een congres.
    Bovendien zag ik daar veel mensen van een vereniging die daarvoor een vergadering had gehouden en daarnaast waren er ook heel veel niet schippers aanwezig en dat geeft ook een vertekent beeld.
    Het verslag van het congres zegt al genoeg daarin word niet vermeld dat de vergadering van 11 april in Brussel plotseling is op geschort net zoals de vorige keer dat er schippers naar Brussel zijn geweest!
    Hierover heb ik naar jou en de BBU gemaild.
    Dat geeft precies weer wat je wel en niet aan de leden kwijt wil.
    Dit kan ook een vorm van dictatuur zijn!
    Als je het over de reactie op dit forum hebt moet je niet de ASV de schuld geven maar je hand in eigen boezem steken en de werkelijkheid weergeven.

    Maar ik ben zeer verheugt te lezen dat de BBU zich achter het protocol akkoord van de Belgen hebben geschaard en hierover met de minister heeft gesproken.
    Nu is de zet aan de minister om hier wat mee te doen.
    Ik hoop dan ook dat het een ommekeer word van de malaise die de binnenvaart treft.
    Hier zijn we allemaal mee gebaat en misschien is het een grote stap voorwaarts om tot één grote brancheorganisatie te komen, waarbij ook de andere bonden betrokken worden.
    Wie weet gaat 11 april 2013 nog als een historische datum de geschiedenis in.
    .
    Veel wijsheid toegewenst,

    P.S. ik schrijf hier op dit forum altijd op persoonlijke titel.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Tja Fam. Bouman,

    En weer ga je in de fout.
    Er was onlangs een congres (overigens ook bezocht door enkele ASV leden) waar de vraag om evt. de Brusselgangers te steunen is gesteld.
    Gezien het feit dat er niet één aanwezige, buiten de Belse delegatie, en AVS aanwezige zijn vinger opsteekt, kun je zelf de richting van de leden toch wel bedenken.
    Staat dus los van het feit over goed of slecht.

    Hoezo dictatuur?

    Jij zou dit misschien liever zien, maar we stellen je teleur.
    Ik kan je als gewoon lid van de door jou zo verguisde club, nog wel vertellen, dat het advies voor wel of niet deelname, aan de leden individueel (dus zelf) werd overgelaten, dus heel democratisch, totaal anders dan die stemmingmakerij van jou, over dictatuur.
    In tegenstelling tot der heer Nico Evens, ben ik van mening dat dit soort beslissingen, ook na een evt. advies van het bestuur, sowieso door de georganiseerde leden, zelf moet worden afgewogen, maar dit gebeurd volgens mij ook bij de ASV toch?
    Ik zie eigenlijk niemand rondom de problematiek in de binnenvaart, zo rond zich heen schoppen als enkelen van de ASV.
    Ik blijf erbij dat als je eerst je eigen elftal (te verwachte medestanders) verrot scheld, je de wedstrijd bij voorbaat verliest en zeker nog minder vrienden (medestanders) maakt.
    Welk doel denk je langs deze weg te bereiken?
    Volgens mij werd vroeger wel eens over een gezamenlijk WEG gesproken langs waar we konden lopen, maar door op deze wijze in het wilde weg te slaan wordt het nog minder als een RICHEL.

    Maak je punt op reële gronden duidelijk, de voors en tegens worden dan tenminste afgewogen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Ben Kalkman
    De BBU heeft nagenoeg hetzelfde standpunt als de Belgische federatie van schippersbonden.
    Het voeren van stakingsacties is niet het middel waartoe zij op wil roepen omdat de leden dat ook niet willen. Het staat individuele leden uiteraard vrij om zelf wel deel te nemen aan de acties.
    Dat u de BBU wil oproepen om in actie te komen bewijst dat u enkel oog heeft voor uzelf en blijkbaar de communicatie, over hetgeen de BBU in Nederland gedaan heeft, jammerlijk gemist hebt.
    Overleg met de minister, Kamerleden en verantwoordelijken heeft u blijkbaar niet meegekregen.
    Het ondersteunen van de mogelijke voorstellen en het advies aan de minister daarover gegeven is u wellicht ook ontgaan.
    Ik zou u het advies willen geven om alles te lezen en de inspanningen die de BBU in Nederland op dit punt verricht te waarderen.
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • @ Nico Evens,

    “Diegene die niet zijn georganiseerd staat het geheel vrij (vanaf januari 2009) een werkweigering gestalte te geven”
    En dat noemt u democratisch? Ik dacht dat de individuele leden dat zelf nog bepaalden aan wat voor acties ze mee willen doen. Maar dat een bondsbestuur dat voor ze gaat bepalen past meer in een dictatuur.

    Zo zie je maar weer dat mijn antipathie, tegen deze organisaties, niet geheel onterecht is.

    M.v.gr.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Geachte heer Ben Kolkman.
    Gelukkig leven we in een democratisch Nederland. We zijn zelfs zo democratisch bewust dat veel van onze verenigingen , die door heel de samenleving verweven lopen , ook zijn opgericht vanuit democratische beginselen. Het merendeel van de georganiseerde binnenvaartondernemers heeft geen beroep op de democratische besluitvorming binnen hun vertegenwoordiging gedaan om werkweigering’s actie’s te organiseren . Diegene die niet zijn georganiseerd staat het geheel vrij (vanaf januari 2009) een werkweigering gestalte te geven (bij voorkeur uit te voeren bij onrendabele vrachtprijzen)

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • BBU

    Leuk verhaal om positief te zijn over het Belgische protocol.
    Maar waar was u toen de strijd werd gestreden?
    Misschien is het nog niet te laat en roept u de leden op om mee te strijden in Nederland .
    Dit om kracht bij te zetten voor degene die nu al de strijd aan zijn gegaan om in Nederland ook resultaat te boeken en keiharde toezeggingen te krijgen van de regering.
    (Zie het gewenste resultaat in België )

    Geplaatst door: Ben Kolkman op
  • level playing field , gelijke monniken gelijke kappen.
    Lijkt mij een goed plan ,wat betekend dat concreet:
    Er wordt dus niet meer consequent met te weinig
    bemanning gevaren.
    Iedereen zal zijn verplichte rente en aflossing moeten betalen , sterker nog een achterstand moet worden ingehaald , dat was afgesproken ,een tijdelijke uitstel van aflossing .
    Als je dat niet kan , uitzonderingen door bijv.
    ziekte , sterfgeval , grote schade daargelaten,
    is het boek uit.
    Opleggen in een zandgat , met zoveel R.V.S. en
    met autolak gespoten opbouw ed. kunnen ze daar echt wel even tegen ,potje poker wie aanboord mag blijven wonen als wachtsman ,ze houden tenslotte wel van gokken.
    Als de markt aantrekt kunnen ze haar weer terug kopen, een ezel stoot zijn eigen niet 3 keer aan dezelfde steen toch.

    Geplaatst door: Dick Rensen op
  • ls dit klopt: Nu is dus de vraag: wat doet Nederland? De minister heeft al toegegeven dat het eigenlijk niet zozeer een kwestie is van niet ‘mogen’ (een verbod om onder kostprijs te vervoeren, zie het laatste Algemeen Overleg), maar dat ze het gewoon niet WIL.
    Word het dan niet tijd voor een oprot premie daar in den Haag?

    Geplaatst door: Gerrie van Neijenhoff op

Reageer