Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

EVO stapt naar Europese Commissie bij vrijwaring binnenvaart

Zoetermeer [update]

Verladersorganisatie EVO stapt naar de Europese Commissie als minister Schultz uitvoering geeft aan de dinsdag in de Tweede Kamer aangenomen motie van PvdA-Kamerlid Albert de Vries. ‘Het is niet wenselijk de binnenvaart te vrijwaren van mededingingsregels’, stelt de EVO in een reactie.

EVO: ‘Geen reden om de binnenvaart een uitzonderingspositie te geven’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (26)
  • Cees van den Heuvel

    Als ik iets over de EVO lees is dat ze het ergens nier mee eens zijn en dat ze naar europa stappen.Volgens mij hoef je over hun verdiensten niet echt wakker te leggen.Maar ze zijn veel te machtig.Zover moeten ij ook zien te komen en daarvoor zullen we toch wat meer solidair moeten worden

  • Nico Evens

    Overigens moet de EVO over een tijdje niet janken als de overgebleven schippers het zat zijn en onder de 1500 ton 4 cent ptkm niet meer willen varen als het einde van de crisis in zicht is.

  • Nico Evens

    Bas Hoogendoorn heeft het helemaal bij het rechte eind. Collega’s/schippers zoek een hobby . Ipv uit verveling of hypotheek-stress foute reizen aan te nemen. Als we een weekje naar huis gaan en een weekje varen dan is voor de zomer het probleem van de lage vrachten van de baan.

  • Hein Danser

    Ik hoor telkens, vraag en aanbod niet in balans, daardoor zijn de vrachten laag. En met zijn allen roepen we dan” crisis”.
    ========================================
    Een ander moet het oplossen, en wij schippers kunnen er niets aan doen en zijn niet schuldig ???

    Wat doen veel schippers, bieden hun schip meer als een week van te voren aan op Bargelink ???
    Vrachten die betaald worden, staan gewoon bij vrachtenmarkt in de Schuttevaer , wat ook gelezen wordt door de verladers. Dus die zetten de bevrachters ook onder druk.

    We zijn niet selectief in onze keus van bevrachters, kijk wat er gebeurd met het werk voor kleine schepen binnen NL. En toch blijven varen en dat zijn mensen met geen nieuwbouw en geen hoge Hypo???
    Dus hoe wil je een probleem oplossen ?? Met een zieke mentaliteit onder jong en oud ??

    Want het is simpel, zoals Bas zegt: Blijven liggen totdat er een fatsoenlijk tarief betaald wordt, duurt geen 14 dagen.

    Het probleem van “crisis” is ? Hoe krijg je een grote groep schippers zo ver, dat ze zich aan de spelregels houden!! En hun gemanipuleer, 2 maten meten, vooroordelen overboord gooien !!
    Gewoon een oproep werkt niet, dat kun je beter door een goed leden wervings bureau overlaten, met een bezoek aan boord.

  • Roel Eerkes

    Hallo Ed,

    Wat moeten we dan van de regering verwachten als de transitie zou slagen in een goede lobby? Hoeveel procent van de binnenvaart is uberhaupt aangesloten? Ik weet het niet, maar ook met een goede lobby, kampen we nog steeds met een scheve verhouding tussen vraag en aanbod. En voor er nu eens een keer een goede lobby richting de regering gaat zijn we volgens mij al een paar grijze haren verder.
    Tenzij ze gaan lobbyen bij de overheid om meer controles op bemanning en vaartijd uit te gaan voeren, zowel in Nederland als in Duitsland. Dat is het enige wat vanuit de overheid is geregeld waar je nu al, iets mee kan. Voor de rest krijg ik de indruk dat de binnenvaart niet echt hoog op de agenda staat bij onze regering. Er schijnen nog wat probleempjes te zijn die prioriteit hebben….
    Wat Bas schrijft zou voor even een oplossing kunnen zijn, maar zie het maar eens voor elkaar te boxen. Eerder lukte het in ieder geval niet, maar wie weet zijn er nu nog wat meer mensen ‘helemaal klaar mee’.

    Groeten,

  • Ed Landsmeer

    @Bas Hoogendoorn
    Natuurlijk valt dat niet mee,daarom denk ik dat we
    Arie Kraaijveld van het Transitiecomité Binnenvaart zijn werk moeten laten af maken zodat we een breed gedragen organisatie krijgen die met sterke argumenten bij de regering kan lobbyen.
    De bonden van vroeger hoe gemotiveerd ook waren meer tegen elkaar aan het strijden dan tegen de afbraak van de binnenvaart.
    Tijdens de hoog conjectuur hoorde je niemand meer maar aan een structurele oplossing voor de problemen die zich toen al aandiende dacht niemand.
    Voor sommige onder ons doet het inmiddels heel erg zeer maar als er word doorgepakt met de Transitie hoeft het nog niet telaat te zijn.

  • Bas Hoogendoorn

    @ Ed Landsmeer, het valt niet mee altijd op de juiste wijze je te verwoorden (mij niet altijd tenminste). Wat hebben de bonden de laatste jaren doen veranderen voor ons!? Naar mijn idee vrij weinig.
    Een samenwerking met een bevrachter/opdrachtgever is geen goede samenwerking als je er niet je geld kan verdienen welke je nodig hebt. Hoe kan het dan zo zijn dat iedereen er moeite mee heeft die samenwerking de rug toe te keren en eens van zich te laten horen door een xx periode niet aan te nemen met elkaar. Ik spreek niet van staken, maar niet aan te nemen. Elke familie zit in hetzelfde schuitje, dus waarom zouden die uitelkaar getrokken moeten worden. Ik denk dat we met zijn allen ondertussen wel zover zijn dat men zegt “Ik wil zo nie meer verder”. Dit houd namelijk geen paard vol zo, U spreekt over families die door stakingen uit elkaar werden getrokken. Ik ben nu eens benieuwd bij wie het nog echt gezellig aan boord is onder al deze spanningen.
    Als je als bedrijfstak eens op een nette doch duidelijke manier van je laat horen kun je ook aangeven hoe groot de ernst van de zaak is. Zolang een ieder die over de brug van Ewijk ziet hoe druk het op het water is heeft geen benul wat wij alleen nu bedoelen. Als men nu wel massaal leeglost en die 14 dgn gaat liggen zonder rond te bellen, dan ben ik ervan overtuigt dat met op 11 April wel wil luisteren in Brussel.

  • Ed Landsmeer

    @Bas Hoogendoorn
    Met alle respect wat @Roel Eerkes ook al zegt hoe wil je dat organiseren dat daar in ieder geval een groot aantal aan mee doet.
    Dat kan toch alleen als de Binnenvaart is georganiseerd op zijn minst een groot deel daarvan.
    Ik kan mij en ik denk toch ook veel anderen de tachtigerjaren herinneren de ONS met nog een paar bonden riepen op tot staken en konden zo een aantal blokkades opwerpen. met als gevolg een enorme onderlinge strijd dat zelfs families uit elkaar werden gerukt wil je daar naar terug en wat heeft het uiteindelijk op geleverd?
    Roel Eerkes zegt al een langdurige structurele op lossing is nodig en dat bereik je alleen door een hoge organisatie graat die serieus genomen word.

  • Roel Eerkes

    Wat nou Bas? Roepen vanaf de zijlijn, of doe je zelf ook mee en word “U” “Wij”?
    Ik wil trouwens ook best meedoen, maar dit zal alleen gebeuren in mijn dromen. Bovendien zou dit slechts tijdelijk een positief effect op de markt hebben en geen oplossing bieden voor de echte langdurig structurele problemen waar de binnenvaart nu in verkeerd, namelijk een scheve verhouding tussen vraag en aanbod. Deze word door de sector zelf nog eens extra ‘scheef’ gemaakt, door onderbemand als of nog steeds dag en nacht door te varen. Gewoon de VT wet handhaven met goede sancties en het probleem is grotendeels opgelost. Ik hoop dat de bonden zich daar eens hard voor gaan maken, maar ben ik bang dat het tegen de borst stuit van het grootste gedeelte van de achterban van deze bonden. Helaas, maar dat is dan wel het bewijs dat er dus op geen enkele manier verbetering zal komen dan door factoren die we zelf niet in de hand hebben, zoals een langdurige stremming of een extreem lange laagwater periode.
    Het is echt te gek voor woorden wat sommige collega’s voor ‘slimme’ trucjes uithalen om de WSP voor de gek te houden. Maar met dit soort ‘slimme’ trucjes (die iedereen kan bedenken) word de markt enkel nog verder om zeep geholpen. En maar roepen; “er moet wat gebeuren”. Ja zeker er moet WAT gebeuren!

    Groeten uit Mainz,

    Sirtaki Ouzo;-)

  • Bas Hoogendoorn

    Voor mij geen probleem beste van Landsmeer. DE Amoureus komt woensdag 27-03 leeg @ Engis. Zeg maar waar…….. Ik daag U en al de andere collega’s uit om daad bij het woord te voegen. Dan lig ik als eerste, hebben we dat probleem gelijk gehad, heeft U nog meer moeilijke dingen!?

  • Ed Landsmeer

    Bas Hoogendoorn goed doen we jij eerst??

  • Bas Hoogendoorn

    Beste mensen stop met praten. Stop met al dit geneuzel. Alles is ondertussen gezegt en geschreven. Maak voor één keer een vuist en ga GEZAMELIJK 14 dagen stilliggen en laat U tegen geen enkele prijs weer in beweging komen voordat die 14 dagen voorbij zijn. De verladers/bevrachters en opdrachtgevers zullen U smeken weer aan de gang te gaan, en vanaf dat moment zult U allen weer een normale boterham verdienen. Heb je geen bonden of niets voor nodig. Laat nu eens voor één keer zien uit wat voor hout we gesneden zijn en ons niet als een stel makke lammetjes de les lezen. Alleen zo ga je verbetering bereiken.

  • Ed Landsmeer

    @Ron Breedveld
    Ik denk dat je hier op verschillende punten de spijker aardig op de kop slaat.
    @Peter v.d. Meulen ik weet niet waar je het lef vandaan haalt om te speken namens de zwijgende meerderheid, er waren al veel gruwelijke partijen die het zelfde beweerden gelukkig zijn de meesten via de achterdeur vertrokken.
    Het grootste probleem zit in het feit dat de meeste van ons risico dragende chauffeur zijn wat indertijd door de FNV bestreden werd bij de ECT en wat gewonen werd voor de rechter.
    De ECT moest zijn chauffeurs terug in dienst nemen.
    Maar inde binnenvaart is dat na het opheffen van de grote rederijen niet meer mogelijk.
    Dus is er maar een weg over en dat is verenigen,ik begrijp dat we een eind op weg zijn,maar emotie is nog een hardnekkige sta in de weg.
    Wat hier al eerder gesuggereerd is,het oprichten van rederijen waar schippers in participeren zo als indertijd de VT of B.V coöperatie om NMa voor te zijn en de overcapaciteit te financieren.
    Veel wijsheid

  • Peter Janssens

    @ Ron
    Over wie de reserve capaciteit moet betalen zijn we het eens.
    Met geen cent zelf besteden bedoel ik dat zodra de reserve capaciteit even niet nodig is we geen gas terug nemen maar er juist nog een tandje bij zetten

  • Ron Breedveld

    @peter,

    Reservecapaciteit dient m.i. betaald te worden door diegene die er het meeste belang bij heeft, de klant. En de klanten dat zijn de EVO leden.

    ik ga hier verder geen open deuren intrappen over reservecapaciteit. Dat laat ik liever over aan een collumn schrijver elders op deze site. Die weet bijna elke week wel een open deur te vinden.

  • Peter Janssens

    @ R Breedveld
    Reserve capaciteit is nodig en kost geld. Geld dat bij een een gebrek aan ruimte ook betaald wordt.

    Echter zo gauw de reserve capaciteit even niet nodig is zijn we niet bereid om daat zelf ook maar een cent aan te besteden en moet een ander maar stil gaan liggen met alle gevolgen van dien.

    Kun je boos zijn omdat de EVO daar de vruchten van plukt maar met die instelling, en ondanks al je rechten op demonstratie, zal het nooit verder komen dan boos zijn.

  • Ron Breedveld

    @Peter v.d. Meulen,

    Ik mag het totaal niet met u eens zijn en ook mag ik dat hier plaatsen, vrijheid van meningsuiting weet u wel.

    Uit uw schrijven krijg ik de indruk dat u weinig kaas gegeten heeft van de binnenvaartmarkt. In de binnenvaart is er geen sprake van een balans tussen vraag en aanbod. Er is namelijk altijd een reservecapaciteit nodig en de laatste jaren is dat een grote overcapaciteit. Dat zie je niet, maar iedereen met een beetje verstand van de markt weet/zegt dat.

    Ik ben van mening dat ieder mens, ook de ondernemer, het recht heeft om voor z’n bestaan op te komen. Als het daarvoor nodig is om in Brussel te staan met een spandoek, so be it.

    De EVO is niet als enigste schuldig. Alleen het feit dat de markt zo is dat de race naar de laagste prijs de hele vervoerssector kapot maakt en de EVO leden er wel bij varen, stoot mij tegen de borst.

    Met vriendelijke groet,

  • Peter v.d. Meulen

    Mensen,

    Wat is dat toch met iedereen die hier een reactie plaatst?

    Er is geen overcapaciteit, hoogstens een evenwicht tussen vraag en aanbod van schepen. Alles vaart toch? Behalve dan die enkeling die in de WH is terechtgekomen. Maar als die het verschil maken… nee, dat is het ook niet.

    Jullie zouden allemaal naar Brussel moeten gaan, maar dan voor een weekendje weg. Jezelf gaan “verenigen” en daar met je spandoekje gaan staan is zielig en hoort bij een werknemer. Wat jullie doen is in principe namelijk hetzelfde als bij een vakbond gaan omdat je je eigen boontjes niet kan doppen tegen die zogenaamde veel grotere “tegenstander”. Zijn we niet allemaal voor onszelf begonnen om het beste voor onszelf te willen? Daarvoor ben je toch ondernemer? Als het goed is ben je dat niet geworden om alles te verbeteren voor je concurrenten, dan had je beter welzijnswerker kunnen worden.

    Dit is de harde wereld van de sterkste blijft over mensen. Zie dat nu toch eens in en verbeter je eigen onderneming en je eigen ondernemersvaardigheden. De EVO de schuld geven omdat ze jullie/ons niet als uitzondering willen beschouwen? Waar is jullie trots mensen? Willen jullie echt als slachtoffers behandelt worden?

    Recht je rug, doe allemaal niet zo kinderachtig en ga aan het werk, voor praktisch alle mensen die hier regelmatig plaatsen: kijk eens naar hoeveel tijd je erin gestoken hebt om hier al die berichten te plaatsen. Die tijd had je aardig nuttiger kunnen besteden.

    En voor het geval dat niemand zich hiervan bewust is (wat ik me niet kan voorstellen) de mensen die hier NIET plaatsen lezen echt wel mee en ik denk dat ik namens hen allen spreek als ik zeg dat al die reacties hier vaak zeer hilarisch zijn in negatieve zin dan welliswaar oftewel tenenkrommend.

  • Piet Bennik

    @ Sjaak van Wijk,

    Dat de EVO lobby veel groter is dan onze lobby verkondig ik al jaren.
    En ik snap dat jij je pijlen richt op een eensgezindere BLN, maar zoals jij als geen ander weet zit er in die derde club van de BLN de EVO.
    Denken jullie nu nog steeds echt dat die gaan zwichten voor die ene grote branchorganisatie.
    Van de EVO ga je het nooit winnen, die hebben veel te veel macht en geld.
    Aan hoeveel mensen geven ze wel niet werk wat dus macht geeft.
    En daar komen wij aan met circa 11000 werkers in onze branche.
    En qua geld gaan wij het ook lang niet redden, dus zie ik min of meer hulp van de overheid als ons laatste redmiddel.
    Laten ze ons ook maar gaan subsidieren net als de Betuwe lijn onder het mom van milieubewust transport.

    En als ik geheel voor mijzelf praat een goeie sloopregeling voor iedereen!

    Veel wijsheid en een goede vaart.

  • Sunniva Fluitsma

    Misschien het moment om duidelijk te maken, ook aan de EVO, dat het zo niet langer gaat! Kom 11 april naar Brussel. Geef je NU op

  • Adri van der List

    Als we doen wat Gerrie van Neijenhoff voorstelt is er misschien nog hoop.Het zou misschien ook niet verkeerd zijn om allemaal eens 14 dagen tegen de kant te gaan en dan eens kijken hoe er gereageerd word,ik denk dat ze dan pas inzien hoeveel macht de binnenvaart kan hebben,bang zijn van de NMA hoeft ook niet als dit vrijwillig gebeurd,maar hier komt het moeilijkste punt,er is geen eenheid,dat is ook wat er al jaren ontbreekt en wat ons op den duur de kop kost !
    Als we zo door gaan gaat een groot gedeelte falliet,met alle gevolgen van goedkoop op de markt terugkerende schepen die dan weer voor lagere prijzen gaan varen.En de rest die het net redden varen haast voor niets,en dit is precies wat de EVO wil ! En wat de EVO ook niet in wil zien is dat op deze manier de kleinere schepen,en dat gaat toch wel tot 1000 ton,op deze manier gaan verdwijnen,met het gevolg dat de ontvangers aan kleine vaarwaters straks afhankelijk zijn van wegtransport wat dan weer veel te duur is !

  • Joost Verbrugge

    Vervolg senario Nederland,Belgie enz. raakt de binnenvaart kwijt door de loonkosten en eveneens de belastingsinkomsten dus mevr Schultz bezin voor U begint want nu mogen alleen de grootmachten verdienen en bij de meeste bevrachtingskantoren zitten de mensen ook in loondienst onder druk om hun job te houden maken die geen winst voor hun concurn vliegen ze der ook uit.
    Dan nog de partijdige NMA waar ik geen woorden voor heb,het laatst is daar de vraag gesteld of onze verliezen bij de CONSUMENT terecht gekomen zijn weet het antwoordt ze gingen eens rondhoren dit heb ik zwrt op wit.
    Mevr Schultz ik zou een onderzoekscommisie inschakelen en de boel eens laten omspitten voor U eender welke kant kiest

  • Joost Verbrugge

    Die EVO deugt niet,stel we doen verder op deze manier en er vallen diverse faillesementen dan betaalt de consument de rekening,afwaardering banken,consumentenvertrouwen verder onderuit,staatsgaranties die moeten worden uitbetaald enz.
    Maar dan,de schepen worden geveild en we beginnen een soort damco daar moet wel personeel op komen.
    Roemenen en polen weten ook al beter die komen ook niet meer voor niks,als je dan een vrachtschip moet gaan bemannen moet je toch echt wel een BIJZONDER koopje hebben gedaan wil je daar een fatsoenlijke bedrijfvoering aan over houden.
    Conclusie de gewone burger gaat dit feestje dubbel betalen.
    Ik ben bang dat heel dat europa eens moet gaan nadenken dat de burgers/consumenten het beu zijn,in Spanje spreken ze van revolutie wel ik spreek van comunisme en daar komt OORLOG van.

  • Sjaak van Wijk

    Ik ben bang, dat de EVO een betere, en een voor de buitenwereld eensgezindere, lobby kan optuigen dan de binnenvaart.
    We hebben nog een lange weg te gaan.

  • Gerrie van Neijenhoff

    Stel je voor dat de verladers komend jaar niet de 1 miljard uitsparen? Een bevrachter zegt: Goh rot voor je dat het zo slecht gaat. Hij denkt: Sukkel moet je maar leren rekenen en niet varen onder een kostprijs. Als de schippers allemaal gaan rekenen en dus boven kostprijs gaan varen is iedereen uit de elende. Als we alleen de uren gaan varen dat we wettelijk mogen, gaat ook de vracht omhoog: Wat zijn we toch een klootjesvolk

  • Ron Breedveld

    De EVO stapt naar de Europese Commissie als dat nodig is. Dat kunnen de schippers ook en wel op 11 APRIL.

    Deze crisis is een structurele crisis voor de binnenvaart. Overcapaciteit die jaren blijft en altijd weer terug zal keren, het decimeren van de vloot kleine schepen, de asymetrische kennisdeling in de markt, groot tekort gekwalificeerd personeel. Zo maar een paar voorbeelden van structurele problemen die vragen om structurele oplossingen.

    De EVO leden besparen 1 miljard euro per jaar doordat er in 2010 niet is ingegrepen in de markt. Dat miljard hoort bij de vervoerders om te kunnen investeren of in ieder geval te kunnen overleven.

    Nu vind ik het persoonlijk een hard gelach dat een sloopregeling wederom nodig is in de binnenvaart en totaal zinloos als er aan de andere kant weer schepen worden toegevoegd aan de markt. Dat is een hele kostbare symptoombestrijding van een ernstig verstoorde binnenvaartmarkt die niet kan functioneren,
    behalve dan voor de portomenee van de EVO leden.

    Met vriendelijke groet,

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook