Nieuwe kaaimuur bij Umicore

De firma Umicore heeft 260 meter nieuwe kaaimuur aan de Schelde in Hoboken, stroomopwaarts van Antwerpen in gebruik genomen. De nieuwe kade werd maandag 2 juli ingewijd door minister van Openbare Werken Hilde Crevits.

kaaimuur hoboken

Umicore is een Belgisch materiaaltechnologiebedrijf (1620 werknemers) en wereldmarktleider op het gebied van recycling van edelmetalen. Jaarlijks voert het daarvoor vanuit de hele wereld 350.000 ton grondstoffen in, waaronder enorme hoeveelheden afgedankte gsm’s, gps-toestellen en computers.
Dankzij de nieuwe loskade, die 20 meter breed is, hoopt de directie het transport via de Schelde te maximaliseren, zodat de wegen kunnen worden ontlast. De oude kade dateerde uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw en was niet bestand tegen moderne transportmiddelen, waardoor hij al langere tijd buiten gebruik was. De nieuwe kade werd niet alleen versterkt, maar ook opgehoogd tot een niveau van 8,75 meter TAW (Tweede Algemene Wateraanpassing) in het kader van het Sigmaplan ter voorkoming van overstromingen in de Schelde-regio. De kade is verder voorzien van een mobiele loskraan. Aansluitend aan de nieuwe loswal is een nieuwe steiger gebouwd voor tankers die er onder meer zwavelzuur komen lossen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe kaaimuur bij Umicore | Schuttevaer.nl

Nieuwe kaaimuur bij Umicore

De firma Umicore heeft 260 meter nieuwe kaaimuur aan de Schelde in Hoboken, stroomopwaarts van Antwerpen in gebruik genomen. De nieuwe kade werd maandag 2 juli ingewijd door minister van Openbare Werken Hilde Crevits.

kaaimuur hoboken

Umicore is een Belgisch materiaaltechnologiebedrijf (1620 werknemers) en wereldmarktleider op het gebied van recycling van edelmetalen. Jaarlijks voert het daarvoor vanuit de hele wereld 350.000 ton grondstoffen in, waaronder enorme hoeveelheden afgedankte gsm’s, gps-toestellen en computers.
Dankzij de nieuwe loskade, die 20 meter breed is, hoopt de directie het transport via de Schelde te maximaliseren, zodat de wegen kunnen worden ontlast. De oude kade dateerde uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw en was niet bestand tegen moderne transportmiddelen, waardoor hij al langere tijd buiten gebruik was. De nieuwe kade werd niet alleen versterkt, maar ook opgehoogd tot een niveau van 8,75 meter TAW (Tweede Algemene Wateraanpassing) in het kader van het Sigmaplan ter voorkoming van overstromingen in de Schelde-regio. De kade is verder voorzien van een mobiele loskraan. Aansluitend aan de nieuwe loswal is een nieuwe steiger gebouwd voor tankers die er onder meer zwavelzuur komen lossen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer