Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Bevrachter heeft tankvaart bij de ballen

ANTWERPEN

Het door de olie- en chemische industrie ontwikkelde European Barge Inspection Scheme (EBIS) maakt het onmogelijk voor particuliere tankvaartondernemers om een reis aan te nemen van een andere dan de vaste bevrachter. Dat leidt volgens de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) tot gedwongen winkelnering.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (34)
  • bargelink tankvaart

    reken maar dat de bilspleet van verschillende bevrachters open en dicht gaat als je dit profesioneel aanpakt en met een pool van honderd schepen met alle maten en soorten naar de handelaren toestapt en het net als bargelink via internet laat lopen rken maar dat de grote jongens dan een belangrijk deel van hun vracht naar dit nieuwe soort van bevrachting laat lopen alleen maar om eens uit te zoeken wat er nou echt achterblijf bij de heren bevrachters.

  • wie doet er mee

    Zou wel met verschillende tankereigenaren een soort pool willen opzetten en deze aanbieden bij een grote verladersmaatschappij of olietrader handelaar die aangesteld worden om de ladingen van de grote majors door te verhandelen met bevrachters daar zit het grote geld wat we met ons allen als we samen zouden werken weg kunnnen halen.
    In een scheepspool kan je ook meer zekerheid bieden naar een grote olie major.
    Zie die zogenaamde jongens uit de containervaart met hun eigen schepen en kantoortje die zijn dat ook zo begonnen.
    Dus zou zeggen kom maar op latenw ee eens een vergadering met zun allen bezoeken zo moeilijk si dat niet eens samen te komen.
    Voor vele mensen met contracten of spot is dit mischien nog de enige oplossing.

  • antislibpaden

    Ester aan de ene kant zou het echt geen ramp zijn de bevrachters ertussen uit,zo zien we eindelijk eens wat er echt opgevaren wordt in goede en slechte tijden.
    We hebben het internet zet alle vracht daarop en alle schepen hetzelfde zodat een verlader zonder bevrachter zelf een passend schip kan zoeken.
    Eventueel in timecharter voor langere periode.
    Net zoals kees zegt die gasten die eerst de containermarkt om zeep hebben geholpen en nu in eens in de tankvaart zijn begonnen ja zulke gasten kunnen we missen als piespijn.
    De versnippering van bevrachters is te groot geworden en na gebleken oplichting gaan ze verder onder een andere naam ook dat is bewezen de laatste tijd.
    We hebben het web wat willen we nog meer,we hebben de ebis voor verladers we hebben een veiligsadviseur voor relevante lading en veiligheids kwestie,s dus ja wat moeten we met die dieven ertussen,de waarheid is hard maar reken maar als het zo doorgaat het balletje langzaam gaat rollen.

  • Kees E

    @ Esther,

    Dat slagveld zoals u het noemt is al een poosje aan de gang in de Tankvaart.
    Veel drooglading schippers die ook een poosje containers hebben gevaren zijn overgestapt op de tankvaart.
    Er is er zelfs een bij die een bevrachtings kantoor is begonnen in de tankvaart.
    Ik denk dat ze bij dat kantoor als motto hebben wij hoeven geen winst te maken maar we werken verlies beperkend als we het werk maar krijgen.
    Het zou al helpen als er strengere regels gaan gelden om een bevrachtings kantoor te beginnen.

  • Positief

    Ebis is in het leven geroepen om de binnentankvaart te professionaliseren. En waarom de grote majors dit doen is omdat de binnenvaart het zelf heeft nagelaten zoiets op te zetten.
    Merk ook aan de reactie’s hier dat professionaliteit nog voor te zoeken is.
    Neem als voorbeeld het registreren van huisvuil, dit is nodig gezien het vele zwerfvuil en oliehoudendvuil dat bij verschillende terminals werdt gedumpd.
    Als wij alle veel eerder ons werk professioneel hadden gedaan dan waren vele regels er niet en misschien zelfs het hele ebis was daar niet.
    Dus steek de hand in eigen boezem en doe uw werk zoals het hoort.

  • Esther

    Als buitenstaander zou ik u willen vragen om goed na te denken over de gevolgen van het loslaten van het EBIS systeem. Wat gebeurt er als alle tankvaartondernemers zich bij alle bevrachters kunnen melden met een leeg schip? Dan is de bodem, die nu al veel te laag is, volledig weg voorspel ik u. Kijk naar het huiveringwekkende slagveld in de droge lading en de containers.

  • Ron

    Zodra alle schippers en eigenaren hier tegen zijn kunnen we toch zelf ook actie ondernemen?? Als niemand aan de regels houdt en iedereen gewoon blijft liggen waar die is zonder ebis kunnen de bevrachters toch ook niemand sturen?? Ik denk dat als alle schippers samen werken dat we een heel stuk invloedrijker worden dan wij nu zijn. En als alle klachten die hier nu staan ook genoemd worden op die vergadering dan het VBR dat toch ook niet weigeren?

    Maar helaas is samenwerken niet echt het toverwoord in de vaart, zo varen de meeste schepen onder de kostprijs om de bank maar tevreden te houden, maar de bank die kan niets met een leeg schip dat aan de ketting ligt. Het levert minder op dan voor een appel en een ei te gaan varen.

    Dus schippers herenig U en sla een wig om de vrachten weer rendabel te maken. Wordt iedereen toch een stuk beter van??

  • betweter

    De NMA heeft met EBIS niets te maken, EBIS is in het leven geroepen door de majors om aan de maatschappij te tonen dat ze “duurzaam” bezig zijn. Maar dat geldt niet in de golf van mexico of nigeria…………

  • geen lid misschien wel worden

    is deze vergadering openbaar of alleen voor leden van de opto ?

  • Jan Godschalk

    Ook voor tankvaart-ondernemers geldt: “Verenigt u”.

    Als alleen staande kunt u geen vuist maken, terwijl u wel alle risico’s loopt en de bevrachter niet “echt” betrouwbaar” is gebleken juist toen u al uw reserves in de weegschaal stelde t.a.v. uw toekomst

  • antislibpaden

    ja wordt het als tankereigenaars niet eens tijd om een vuist te maken het moet afgelopen zijn met die spelletjes van verladers en bevrachters.
    en het moet afgelopen zijn met al die belachelijke punten terwijl ze zelf nergens aan voldoen kijk odfjell tanks die dertig jaar niet gekeurd zijn en leidingen die zo dun zijn als vloeitjes,gasontsnappingen olielekkages honderden tonnen hebben deze lui ook een blacklist voor hun eigen zooitje.
    het is toch god,s geklaagt dayt wij als schepen aan de meest belachelijke eisen moeten voldoen terwijl hun een loopje nemen met de veiligheid van duizenden gezinnne in rotterdam,antwerpen en weet ik waar.

  • rick

    Laten we ons verenigen en een vuist maken. Een binnenvaarrondernemer zal onder de kostprijs laden, noch lossen bij een terminal die niet positief is bevonden door de ISSEB (inland shipping safety and economy board). Of is het inmiddels gebleken dat de binnenvaart zich niet kán verenigen?

    Geloof maar dat de hoge heren van de EBIS-leden hun zaakjes juridisch dicht hebben hoor. Daaruit is de EBIS namelijk voortgekomen. Speel het spelletje gewoon mee en “cover your ass”. Niet alleen, maar als branche. Samen sta je toch sterk??

  • K Hubbers

    Wanneer word deze Binnenvaart eens wakker met mekaar .
    Stel nu eens zelf regels op ,voor uw klanten en bedrijven , waaraan zij aan moeten voldoen .
    Deponeer deze regels , zodat een ieder eraan moet voldoen.

  • anders word je aan de hoogste boom opgehangen

    de ebis is niet door de bevrachters in het leven geroepen maar door de bp esso shell enz.dus het probleem is veel groter de bedrijven het is niet alleen maar paden maken ze willen ook 2 drukmeter op elk manifolt een voor de afsluiter en een achter. je huisvuil moet je registreren als andere mensen aan boord komen moeten ze een papiertje tekenen met naam en evt bedrijf tijd aankomst tijd vertrek tijd .en dit is maar een kleine greep uit de 40 extra punten van de ebis . dus als dit in dit tempo door gaat is het niet meer mogenlijk om je werk te doen .en wat hier al eerder is geschreven ,de bedrijven zijn een stuk onveiliger dan een binnenvaarttanker .o ja,er is een bedrijf dat als je een touw wil vast maken en buiten de reling komt willen ze hebben dat je aangelijnd ben .dit wouw ik even kwijt

  • doet er niet toe antislib

    waneer gaat de ebis eens voor onze belangen opkomen,het verbieden van ontgassen bijvoorbeeld.
    het gaat altijd maar voor de belangen van de verladers maar ondertussen mogen we wel allemaal kanker oplopen met het uitgassen van tanks met de meest kankerverwekkende stoffen zoals benzeen en andere rotzooi.
    als de ebis onpartijdig zou zijn moete ze dat ook eens aankaarten bij hun opdrachtgevers.

  • wil

    De EBIS-kontroleur die die heeeele grooote schepen(en ook die kleinere) van een rotterdamse bunkerboer doet heeft een roodwit stokje en een geleidehond bij zich,deze man komt echt niet bij een particulier maw het EBIS gebeuren meet ook nog eens met 2 maten.

  • schipper

    ik las de kop van dit bericht en was even in verwarring: ze zullen toch geen nieuws uit 1956 plaatsen? maar nee, het gaat over de ebis…ach, tja, elk jaar weer een nieuw regeltje, valt mee te leven

  • peter

    Tankvaartondernemer,

    U bent wel een heel bijzonder, U heeft het over
    bevrachters die de prijzen omhoog willen krijgen.

    Ik heb al veel gehoord en gelezen de laatste tijd,
    maar voor U 3x Hoera, U prijst een bevrachter. Nog nooit eerder gelezen op dit forum.

    Maar zoals ik al eerder schreef; Het is ook nooit goed!

    Good Luck Man.

  • marco v s

    Beste mensen de ebis is er voor de veiligheid te verbeteren in de tankvaart maar omdat er mensen bij de grote bedrijfen zitten die bang zijn voor hun baantje hebben, we nu regels die kant nog wal raken.
    Het is toch raar als jij als groot bedrijf een veiligheidsman in dienst heb en die levert elke week blanco formulieren in, omdat de tankvaart veilig is en voor een groot gedeelte al gemoderniseerd is en om de meeste schepen die boel in orde is.
    Dan zal ik als oppersjeik toch ook gaan denken van waarom heb ik die man in dienst.
    Dus als ik die veiligheids sjeik was zou ik toch ook maar eens wat gaan verzinnen zodat opper sjeik geen blanco formulieren van mij zou krijgen.
    En daarom heeft die ebis niks meer te maken met veiligheid maar om baantjes te redden en de oppersjeiks te vreden te houden.
    En als ik tijdens de ebis wel eens met de controleurs praat die ieder jaar een evaluatie hebben van de ebis, maar daar eigenlijk niks mogen inbrengen omdat de veiligheids mensen van de grote bedrijfen hier niks van willen horen tja dan vraag ik me af waar zijn we in godsnaam mee bezig.
    Het is zo dat de controleurs minimaal 4 uur uit moeten trekken om een ebis te voltooien anders is de ebis niet goed gedaan, dan vraag je je toch af waar het heen moet de meesten schepen zien er netjes uit en hebben de meesten papieren voor elkaar en technies zijn deze ook in orde dus 2 uurtjes zou volstaan uitzondering daar gelaten.( let maar eens op je tijd bij de ebis )
    Zooo dus je zult nog een berg anti slip moeten strooien voor de ebis weer naar zijn normalen vraag lijst krijgt waar deze voor bedoel is.

  • gamba

    De bemoeizucht, maar vooral hobbyisme van EBIS is groot. Voor de tankvaartondernemer voelt EBIS als zuivere terreur aan. Voor het minste geringste wordt een schip gesperd. Dit terwijl op de installaties van de EBIS leden veele regre dingen mis zijn. Een kleine pakkinglekkage aan boord betekent “gesperd” Weken brievens chrijven om het ongedaan te maken. Sommige EBIS leden zijn daar echt erg in. Aan de wal wordt zoiets als gewoon pech afgedaan en men gaat ongestoord verder.

  • pietje chemietje

    moedeloos wordt je er van,zolang ik in de tankvaart zit gaat het al slecht als je de bevrachters moet geloven dan he ha ha.
    ondertussen vaart een ieder het water dun,en nog iedere week komen er schepen bij hoef er ook niet meer naar toe naar die kantoren heb me buik er vol van,
    als je vraag met je net ingeschonken bakkie pleur van de bevrachter hoe zoet de markt eruit dan is het antwoord 99 van de 100 keer het gaat slecht.
    Nou dan maar de kroeg in en een liter drank opzuipen dan wordt slecht vanzelf goed ha ha.
    sucses tankvaartmannen in deze wondere wereld.

  • doet er niet toe

    de nma kan er wel degelijk waat aan doen allemaal een formulier invullen morgen.
    zul jij eens zien hoe snel ze dit verhaal aanpakken en anderes gerechtelijk afdwingen.
    het is onverkoopbaar dat bevrachters al vijftien jaar lopen te zeuren in goede en slechte tijden dat het selcht gaat.
    doe eens een rondje bevrachters in de tankvaart overal liggen de timecharters op hetzelfde niveau in goede en slechte tijden mischien een honderd euro per dag meer of minder.
    het gaat erom dat de bevrachters elkaar dekken jantje heeft zijn vaste klantjes,pietje heeft een vast klantje als het slecht gaat komen we even samen in het geheim om te praten zo gebeurt het echt om ons in te dekken naar de verladers.
    de schippers betalen de prijs die wordt bij gebracht het gaat slecht die mogen in goede en slechte tijden voor een van te vore vastgesteld bedrag varen als symptonen de markt doen vermoeden dat het slechter gaat staan ze er gelijk bij om charters naar beneden bij te stellen dus ja wat stelt een contract nog voor helemaal dan maar ook helemaal niets jammer genoeg
    en zo wordt een hele generatie ondernemers door een klein selectief gropeje gebruikt en uitgebuit om als slaven op en in je eigen bedrijf te werken.
    de eerste mensen hoor je al dat ze honderden euro,s per dag in moeten leveren bij bevrachters.

  • Een tankvaartondernemer

    Beste Peter, WAKE UP MAN!!!!!
    Als je voor een kleiner kantoor vaart, halen die (in mindere tijden) ook het werk van de grotere bevrachtingskantoren hoor. En het liefste nog zonder dat u er iets van weet, zodat je niet rechtstreeks bij hen gaat varen. Het enige dat je daar mee bereikt is dat die grotere ALLES aan ELK tarief aannemen en dat zelfs de weinige bevrachters die toch hun best doen om de tarieven een beetje naar boven te krijgen daar onmogelijk in slagen. De grote weten namelijk toch dat ze de volgende morgen weer een lijstje in de mail krijgen met namen van lege schepen van andere kantoren. Dus resultaat:1. Tarieven krijg je niet naar boven, zelfs niet tot op het niveau van de kostprijs 2. Je betaald twee keer commissie (als het daar al bij blijft) 3. geen reclame voor onze sector, want de verladers betalen nog altijd meer dan waar wij voor varen. Zo werkt dat jammer genoeg. En zolang er geen GROTE internationale overkoepelende organisatie komt die de ideeën, van in dit geval het VBR, afdwingt zal het nog lang zo blijven. Conlusie, ik ben er helemaal NIET blij mee, en de EBIS is een heel goede zaak maar moet in twee richtingen werken. Want als terminals er ook aan moeten voldoen, zullen de onzinnige regeltjes snel weer verdwijnen. EBIS voor terminals moet volgens mij wel in stappen ingevoerd worden, anders kan morgen meer dan de helft sluiten 😉

  • Flipje

    iedereen stookolie varen, heb je geen sneeuw aan dek.

  • Jan S

    @ Wil

    Dus jij denkt dat die baantjes anti slip met drie korrels zand erin helpen als er 5 centimeter sneeuw aan dek ligt!!!!
    Volgens mij is het gewoon bemoeizucht van die verladers waar zelf van alles mis is

  • wil

    Jan S, die baantjes antislip heb je nodig omdat ze de hele zomer het dek zitten te schuren zodat je in de winter je poten kan breken

  • edmond

    waarom hebben we nog een bevrachter nodig?kunnen we dan niet rechstreeks met de klant onderhandelen dan weten teminste wat we krijgen .de klanten hebben de ebis keuringen ook van de schepen

  • karelverberght

    Foutje van de redactie.De EBIS meeting is wel degelijk op 28 juni om 11h
    Lokatie Vasteland.

  • henk

    Jan, wat fijn voor je. heb je lekker wat tijd onderhoud te doen.

  • Jan S

    Ze moeten heel die EBIS verbieden gaat intussen nergens meer over nu zijn we weer baantjes antislip op het dek aan het schilderen.
    Als ze eerlijk zijn moeten ze ook een EBIS voor laadplaatsen ontwerpen.

  • Maurice

    Volgens de brief van het VBR is deze meeting volgens mij de 28e i.p.v. de 21e

  • peter

    Het is ook nooit goed ook.

    Eindelijk kunnen die ondernemers, die als ze 1 dag leeg liggen, niet de hele markt afromen.

    Ik denk dat je hier zelfs blij mee moet zijn. Je
    kunt het immers ook omdraaien. De bevrachter waar jij voor vaart, heeft ineens veel minder aanbod van scheepsruimte.

  • SONNY

    Ik vaar met een vrachtschip en moet Jan gelijk geven .In de vracht vaart treed de NMA pas op als de schippers iets ondernemen maar als de bevrachters ondernemen dan is alles volkomen legaal terwijl dat deze de transporten allemaal voor dezefde prijs aanbieden.Dit is dan een duidelijke zaak en de Nma doet niets .Ik kan het niet genoeg zeggen maar de NMA heeft maar één doel voor ogen dat is het transport zo goed koop mogelijk houden en de schipper onder druk zetten.
    De persoon die de EUBO wou opstarten waarvoor bewondering heeft nog steeds last en druk van de NMA.Dit is overduidelijk.

  • jan

    Het is wel bijzonder vreemd dat NMA dit alles goedkeurt.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook