Samenwerking als toverwoord

Veel schippers bekijken het transitieproces van de binnenvaartorganisaties met argusogen. Ze zien wel dat er iets moet gebeuren met de belangenbehartiging in de binnenvaart. Er moet meer met één stem worden gesproken, de belangenbehartiging moet verbeteren en het aantal bestuurders moet fors omlaag. Maar of dit allemaal in één keer verandert als de verschillende organisaties opgaan in één organisatie, dat vragen ze zich af. Dat blijkt uit een belronde langs schippers van grote en kleine schepen en zowel leden als niet-leden.

‘Bobo’s gaan eigen baan toch niet wegbezuinigen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • ?Aqua Navis B.V.
    ?Bevrachtingscombinatie v/h H. Stoffers B.V.
    ?Broekman Inland Shipping
    ?Compagnie Française de Navigation Rhénane S.A. – Agence de Dordrecht
    ?Cotrano B.V.
    ?D.C.P. Dutch Cargo Purchase B.V.
    ?DAP Barging B.V.
    ?Eurokor Barging B.V.
    ?Genco Scheepvaart B.V.
    ?Gommers Intern. Bevrachtings en Scheepvaartkantoor
    ?GVR Agritrans B.V.
    ?H & B Grondstoffen B.V.
    ?HTAG Häfen und Transport A.G.
    ?Imperial – De Grave B.V.
    ?Intern. Bevrachtingskantoor Van der Veen B.V.
    ?Interrijn B.V.
    ?MegaBarging B.V.
    ?MSG Rotterdam B.V.
    ?Nautica Binnenscheepvaart B.V.
    ?Noord-Brabant Rotterdam B.V.
    ?Peterson Agricare & Bulk Logistics B.V.
    ?Rail and Barge Logistics B.V.
    ?Rhenus Logistics B.V.
    ?Rijnaarde Global Trading & Logistics B.V.
    ?Schutter Rotterdam B.V.
    ?Vrachtunie
    ?Watertransport De Beijer B.V.
    ?Weidz Transport B.V.

    Bovenstaand de lijst met aangesloten bevrachters van de CBRB. Volgenss collega’s heel engen mensen waar je niet mee aan tafel kunt zitten. Gezien het aantal moeten zij zich met 28 man meer zorgen maken dan de 800 BBU-leden…

    Geplaatst door: BBU-lid op
  • De leden van het bestuur van de BBU zijn democractisch gekozen bij oprichting van de BBU uit de besturen van de aangesloten bonden. Daar er voor die tijd nog geen BBU was, was er dus ook geen ledenvergadering omdat er simpelweg formeel nog geen leden waren. Bij de eerst volgende ledenvergadering zal er een bestuur gekozen worden……moeilijk te begrijpen zeker weer, maar bij niet begrijpen, bel de BBU even, daar zijn ze voor!

    Geplaatst door: BBU-lid op
  • Dag Erik,

    Zijn de zeven bestuursleden van de BBU wel gekozen door de leden of is er nog nooit een ledenvergadering geweest. Als dat niet het geval is hebben ze ook geen mandaat.

    Geplaatst door: Josje op
  • De laatste alinea is bemoedigend voor het vele werk dat in de transitie wordt gestoken door de voorzitters, directeuren en bestuurders. De bedoeling is zeer zeker niet om “de banen van bobo’s veilig te stellen”, zoals zeer tendentieus wordt gesteld, maar om een sterke, efficiënte branchevertegenwoordiging neer te zetten. De problemen in de binnenvaart stapelen zich op en behoeven dringend een krachtig en eenduidig antwoord. Zelf hang ik de visie aan dat we niet moeten kijken naar wie we beschikbaar hebben, maar naar wat er nodig is voor de toekomst van de binnenvaart. Want daar gaat het om. Bas Goudriaan verwoordt in zijn reactie helder wat er speelt.

    Overigens wil ik een lans breken voor de bestuurders van de organisaties die (althans de zeven bestuurders bij de BBU, over andere organisaties ga ik niet) stuk voor stuk vrijwillig zijn en over het algemeen nog niet eens hun kosten declareren. Het moet voor hen wrang zijn om te lezen dat ze er op uit zouden zijn “hun eigen hachje te willen redden”. Gelukkig weet ik uit ervaring dat hun werk door verreweg de meeste leden wel degelijk gewaardeerd en op waarde geschat wordt.

    Geplaatst door: Erik van Toor -Directeur BBU op
  • Bas Goudriaan,

    Bas, jammer dat je me de woorden uit de mond steelt.
    Perfect geformuleerd, proficiat.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wanneer de schippers eens hun Emotie overboord gooien. Kunnen we misschien eens samen gaan werken.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • helemaal met jos eens. Als de BBU een onderafdeling wordt van cbrb+ ben ik lid af.

    Geplaatst door: solist op
  • Samenwerking in de binnenvaart?
    Inderdaad een ‘TOVERWOORD’
    Ikke ikke ikke,,, en de rest kan je weet wel,,,,,,,,

    Geplaatst door: Kapitein op
  • graag zou ik een korte reactie willen geven over datgene wat organisaties voor de binnenvaart doen. Als je dat dan op wil gaan schrijven kom je tot de conclusie dat je dan een krant voor jezelf nodig zou hebben. laat ik een paar voorbeelden noemen; hetbewaken van de akte van mannheim, het via MKB bereikte resuktaat om internationale BTW nationaal te kunnen verrekenen, hetopvullen van het gat in de arbeidsongeschiktheidverzekering voor varenden tussen 60 en 65 jaar. Tal van andere belastingmaatregelenn voor de binnenvaart.dagelijkse vergaderingen om de vaarwegen en ligplaatsen aan de eisen van een moderne binnenvaart te laten voldoen. het fungeren als een parapluie om de stortbui van Eu-regels te onderkennen en op te vangen of acceptabel in te passen. Dit is een kleine greep uit het bestuurdersleven. Dit word grotendeels gedaan door vrijwillige bestuurders die dit doen naast hun varend bestaan. Dat het wel eens misgaat is jammer maar begrijpelijk. het zou beter zijn als we alle organisaties samen door professionele betaalde bestuurders gecoördineerd taken konden laten verrichten. organisaties zijn als de smeerolie en de anti-vries in een motor. zonder draait het niet! Jammer dat veel collega’s hiervan wel willen profiteren maar niet de verantwoording ,zowell financieek en als meedenkend lid niet willen dragen. Deze collega’s zie ik als schippers die een briefje in de stuurhut leggen met hun bestemming en vervolgens in de roef gaan zitten tot ze op de plaatskomst zijn. Als het dan misgaat kunnen ze naaar anderen wijzen hoe stom ze zijn. Vervolgens gaan ze de vracht afrekenen en sturen de onkosten rekening naar anderen. Tot slot, Samenwerken moet, en als er een organisatie is die door de vlucht naar voren de anderen de boom injaagt dan moeten we rustig verder gaan en dat calimerogedrag tegenover bevrachters etc. achter ons laten.
    Bas Goudriaan.

    Geplaatst door: Bas Goudriaan op
  • Gelukkig is onderstaand nog helemaal niet aan de orde!
    Lees de nieuwsbrief en bij vragen bel!

    Geplaatst door: niet belangrijk op
  • Laat ik heel duidelijk zijn. Als de Cbob zo dadelijk opgaat in de Cbrb plus (dat heet dan BLN)en ik herken me niet meer in die club, dan houd mijn lidmaatschap op.
    ps ben al 30 jaar lid

    Geplaatst door: Jos op
  • Wie is er op het onzalige idee gekomen dat de bestuurders op een loonlijst staan? Het gros doet dit vrijwillig, wat een heleboel tijd en dus een heleboel geld kost!! Een beetje meer respect zou dus op z’n plaats zijn, er wordt namelijk ook door niet-aangeslotenen van geprofiteerd en die betalen dus geen cent!

    Geplaatst door: Niet belangrijk op

Reageer

Samenwerking als toverwoord | Schuttevaer.nl

Samenwerking als toverwoord

Veel schippers bekijken het transitieproces van de binnenvaartorganisaties met argusogen. Ze zien wel dat er iets moet gebeuren met de belangenbehartiging in de binnenvaart. Er moet meer met één stem worden gesproken, de belangenbehartiging moet verbeteren en het aantal bestuurders moet fors omlaag. Maar of dit allemaal in één keer verandert als de verschillende organisaties opgaan in één organisatie, dat vragen ze zich af. Dat blijkt uit een belronde langs schippers van grote en kleine schepen en zowel leden als niet-leden.

‘Bobo’s gaan eigen baan toch niet wegbezuinigen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • ?Aqua Navis B.V.
    ?Bevrachtingscombinatie v/h H. Stoffers B.V.
    ?Broekman Inland Shipping
    ?Compagnie Française de Navigation Rhénane S.A. – Agence de Dordrecht
    ?Cotrano B.V.
    ?D.C.P. Dutch Cargo Purchase B.V.
    ?DAP Barging B.V.
    ?Eurokor Barging B.V.
    ?Genco Scheepvaart B.V.
    ?Gommers Intern. Bevrachtings en Scheepvaartkantoor
    ?GVR Agritrans B.V.
    ?H & B Grondstoffen B.V.
    ?HTAG Häfen und Transport A.G.
    ?Imperial – De Grave B.V.
    ?Intern. Bevrachtingskantoor Van der Veen B.V.
    ?Interrijn B.V.
    ?MegaBarging B.V.
    ?MSG Rotterdam B.V.
    ?Nautica Binnenscheepvaart B.V.
    ?Noord-Brabant Rotterdam B.V.
    ?Peterson Agricare & Bulk Logistics B.V.
    ?Rail and Barge Logistics B.V.
    ?Rhenus Logistics B.V.
    ?Rijnaarde Global Trading & Logistics B.V.
    ?Schutter Rotterdam B.V.
    ?Vrachtunie
    ?Watertransport De Beijer B.V.
    ?Weidz Transport B.V.

    Bovenstaand de lijst met aangesloten bevrachters van de CBRB. Volgenss collega’s heel engen mensen waar je niet mee aan tafel kunt zitten. Gezien het aantal moeten zij zich met 28 man meer zorgen maken dan de 800 BBU-leden…

    Geplaatst door: BBU-lid op
  • De leden van het bestuur van de BBU zijn democractisch gekozen bij oprichting van de BBU uit de besturen van de aangesloten bonden. Daar er voor die tijd nog geen BBU was, was er dus ook geen ledenvergadering omdat er simpelweg formeel nog geen leden waren. Bij de eerst volgende ledenvergadering zal er een bestuur gekozen worden……moeilijk te begrijpen zeker weer, maar bij niet begrijpen, bel de BBU even, daar zijn ze voor!

    Geplaatst door: BBU-lid op
  • Dag Erik,

    Zijn de zeven bestuursleden van de BBU wel gekozen door de leden of is er nog nooit een ledenvergadering geweest. Als dat niet het geval is hebben ze ook geen mandaat.

    Geplaatst door: Josje op
  • De laatste alinea is bemoedigend voor het vele werk dat in de transitie wordt gestoken door de voorzitters, directeuren en bestuurders. De bedoeling is zeer zeker niet om “de banen van bobo’s veilig te stellen”, zoals zeer tendentieus wordt gesteld, maar om een sterke, efficiënte branchevertegenwoordiging neer te zetten. De problemen in de binnenvaart stapelen zich op en behoeven dringend een krachtig en eenduidig antwoord. Zelf hang ik de visie aan dat we niet moeten kijken naar wie we beschikbaar hebben, maar naar wat er nodig is voor de toekomst van de binnenvaart. Want daar gaat het om. Bas Goudriaan verwoordt in zijn reactie helder wat er speelt.

    Overigens wil ik een lans breken voor de bestuurders van de organisaties die (althans de zeven bestuurders bij de BBU, over andere organisaties ga ik niet) stuk voor stuk vrijwillig zijn en over het algemeen nog niet eens hun kosten declareren. Het moet voor hen wrang zijn om te lezen dat ze er op uit zouden zijn “hun eigen hachje te willen redden”. Gelukkig weet ik uit ervaring dat hun werk door verreweg de meeste leden wel degelijk gewaardeerd en op waarde geschat wordt.

    Geplaatst door: Erik van Toor -Directeur BBU op
  • Bas Goudriaan,

    Bas, jammer dat je me de woorden uit de mond steelt.
    Perfect geformuleerd, proficiat.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wanneer de schippers eens hun Emotie overboord gooien. Kunnen we misschien eens samen gaan werken.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • helemaal met jos eens. Als de BBU een onderafdeling wordt van cbrb+ ben ik lid af.

    Geplaatst door: solist op
  • Samenwerking in de binnenvaart?
    Inderdaad een ‘TOVERWOORD’
    Ikke ikke ikke,,, en de rest kan je weet wel,,,,,,,,

    Geplaatst door: Kapitein op
  • graag zou ik een korte reactie willen geven over datgene wat organisaties voor de binnenvaart doen. Als je dat dan op wil gaan schrijven kom je tot de conclusie dat je dan een krant voor jezelf nodig zou hebben. laat ik een paar voorbeelden noemen; hetbewaken van de akte van mannheim, het via MKB bereikte resuktaat om internationale BTW nationaal te kunnen verrekenen, hetopvullen van het gat in de arbeidsongeschiktheidverzekering voor varenden tussen 60 en 65 jaar. Tal van andere belastingmaatregelenn voor de binnenvaart.dagelijkse vergaderingen om de vaarwegen en ligplaatsen aan de eisen van een moderne binnenvaart te laten voldoen. het fungeren als een parapluie om de stortbui van Eu-regels te onderkennen en op te vangen of acceptabel in te passen. Dit is een kleine greep uit het bestuurdersleven. Dit word grotendeels gedaan door vrijwillige bestuurders die dit doen naast hun varend bestaan. Dat het wel eens misgaat is jammer maar begrijpelijk. het zou beter zijn als we alle organisaties samen door professionele betaalde bestuurders gecoördineerd taken konden laten verrichten. organisaties zijn als de smeerolie en de anti-vries in een motor. zonder draait het niet! Jammer dat veel collega’s hiervan wel willen profiteren maar niet de verantwoording ,zowell financieek en als meedenkend lid niet willen dragen. Deze collega’s zie ik als schippers die een briefje in de stuurhut leggen met hun bestemming en vervolgens in de roef gaan zitten tot ze op de plaatskomst zijn. Als het dan misgaat kunnen ze naaar anderen wijzen hoe stom ze zijn. Vervolgens gaan ze de vracht afrekenen en sturen de onkosten rekening naar anderen. Tot slot, Samenwerken moet, en als er een organisatie is die door de vlucht naar voren de anderen de boom injaagt dan moeten we rustig verder gaan en dat calimerogedrag tegenover bevrachters etc. achter ons laten.
    Bas Goudriaan.

    Geplaatst door: Bas Goudriaan op
  • Gelukkig is onderstaand nog helemaal niet aan de orde!
    Lees de nieuwsbrief en bij vragen bel!

    Geplaatst door: niet belangrijk op
  • Laat ik heel duidelijk zijn. Als de Cbob zo dadelijk opgaat in de Cbrb plus (dat heet dan BLN)en ik herken me niet meer in die club, dan houd mijn lidmaatschap op.
    ps ben al 30 jaar lid

    Geplaatst door: Jos op
  • Wie is er op het onzalige idee gekomen dat de bestuurders op een loonlijst staan? Het gros doet dit vrijwillig, wat een heleboel tijd en dus een heleboel geld kost!! Een beetje meer respect zou dus op z’n plaats zijn, er wordt namelijk ook door niet-aangeslotenen van geprofiteerd en die betalen dus geen cent!

    Geplaatst door: Niet belangrijk op

Reageer