‘Samenwerken helpt, dat is zeker’

‘Ik ben een groot voorstander van samenwerking’, zegt Stefan Meeusen, directeur van binnenvaartcoöperatie NPRC. ‘En ik denk dat samenwerking de huidige problemen in de binnenvaart gedeeltelijk zou kunnen oplossen. Het principe is heel simpel. Op pagina 1 van elk economieboek kun je lezen dat veel aanbieders en weinig vraag leiden tot lage prijzen.

‘Samenwerken helpt, dat is zeker’

Samenwerking NPRC, DTG en MSG werpt eerste vruchten af

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • In de tankvaart werken we z.g. (noodgedwongen) samen bij een vaste bevrachter, door het dubieuze EBIS systeem en zien door het bos de bomen niet meer.
    Eens je in het systeem zit mag je niet van een andere bevrachter aannemen. Hierdoor stel ik mij dan ook vragen bij het vrije marktsysteem.

    Indien er niet dringend een onderzoek komt op ondernemers die op kunstmatige methodes aan eigen kapitaal zijn geraakt en nooit één cent hebben afbetaald is het einde voor de gezonde binnenvaartondernemers in zicht!

    De enige oplossing is de overbodige handel terug te slopen. De markt vroeg helemaal geen overcapaciteit.
    Proficiat aan vooral bepaalde Nederlandse makelaars en banken die dit spelletje mooi hebben gespeeld.

    Geplaatst door: JvH op
  • Klaasje vaak, Denk nu echt ni da ik nog naar de Donau ga hoor op die 10 dagen, trouwens hebben daar 10 jaar versleten en zijn daar weg gekoeieneerd door heel wat individueën die van geen hout meer peilen wisten maken dus wat dat aangaat hoef je me echt niet te vertellen hoe er daar aan toe gaat.

    Geplaatst door: Pascal op
  • even een vraag aan cooperatie leden:
    wie bepaald met welke vrachtprijs er naar de opdrachtgever wordt gegaan om contracten binnen te halen ?
    Wordt dit door een vragenlijst aan leden van de coop gedaan of maken de mensen op kantoor dat uit ?

    Geplaatst door: anoniem op
  • J.S.

    Dat komt omdat wij dus marktconform bevrachten in een toerbeurtsysteem. Dat werkt vrij simpel:
    Als er weinig werk is zijn de prijzen laag en wil niet elk lid daarvoor varen dus krijg je het feit dat er ook schepen van de coöperatie leeg liggen. Dit is een systeem waar de meerderheid van de leden voor gekozen heeft en wat in goed overleg met het bestuur geïmplementeerd is. Waarom? Om opportunistisch gedrag uit te schakelen doordat we dan als coöperatie mee kunnen bewegen met de grillen van de markt. Is dit het beste systeem wat er is? Zou kunnen, en indien we er als leden en/of bestuur niet mee eens zijn kunnen we dit in gezamelijk overleg eventueel aanpassen, dat is de kracht van elke coöperatie. En de ideale coöperatie? Ik denk dat de NPRC aardig op weg is, maar dat blijft een mening 😉

    Dan het volgende, varen we dan beter dan de vrije markt?? Ja dat zou goed kunnen als ik de verhalen hoor hoe we presteren t.o.v. andere schepen op basis van info van de bank en boekhouder. Maar een echt representatief vergelijk hierin ontbreekt aangezien we als binnenvaart er niet in slagen om gezamelijk een goede marktmonitor op te zetten!

    Deze aanzetten zijn al gegeven maar worden slecht opgepakt, http://www.aandereis.nl bijvoorbeeld. Ook een coöperatieve vorm van samenwerken, maar dan het delen van waardevolle informatie. Elke stap verder is er 1 denk ik maar, maar we moeten ze wel zetten ! De rest van de meute blijft ook gewoon doorrennen!

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Pascal stel je niet aan, straks gaat de Moezel circa 10 dagen dicht en komen de Moezel mannen ook elders ook op de Main en verder das allemaal heel normaal en komt ieder jaar terug en of de MSG nu die € 0,50 minder vraagt of krijgt noemt men marktwerking want immers is dat het gevolg van veel schepen en weinig lading.

    En Sietze, zoveel zijn het er nou ook weer niet!!! Er wordt meer gesproken als gedaan en of ze het nu wel of niet doen het is HUN keus wij mogen erover denken wat we willen maar veroordelen wat je buren doen is niet onze zaak, maar heel simpel rendabel is het niet om voor het aangeboeden geld leeg of half geladen op te gaan naar Hongarije maar wel het beste van het slechtste zolang dat dat duurt, ook dit hebben we in 2009 allemaal al gezien en meegemaakt.
    Iedereen veel wijsheid gewenst en een goede vaart!

    Geplaatst door: Klaas op
  • Sietse noem ze is op of durft u dit dan net niet?

    En inderdaad MSG werkt zo goed samen dat de vaste moezelploeg eruit ligt als hun Main dicht zit en ineens een halve euro en meer eronder gaat om die 18 dagen te overbruggen en dan kunnen hun die een heel jaar daar zitten daarna weer meespelen en proberen dat wat eraf is gehaald weer opnieuw erbij proberen krijgen want zo gaat het dus wel effectief hoor Meneer Eerkes.

    Geplaatst door: pascal op
  • Een ideale coöp. heeft naar mijn bescheiden mening onder alle omstandigheden meer werk als scheepsruimte.
    Daardoor hoeft nooit iemand leeg te liggen en varen alle leden voor een nette prijs.
    Hoeven dus niet de boer op voor werk maar delen het alleen uit als er geen eigen schip voor handen is.
    Hun grootte is concurrerend met de grootste bevrachters en hebben een wezenlijk aandeel en aantoonbare invloed op de vrachtenmarkt.
    Ze binden alleen schepen aan zich als ze goede langjarige vervoerscontracten binnen hebben gehaald en passen daar hun eigen vloot op aan.
    Nooit ligt een schip onnodig leeg en vaart altijd voor een nette prijs.
    Iedere vrij varende schipper wil graag bij die coöp want daar heeft men goede verdienste en een collegiale sfeer met de buren want het werk is er goed.
    Maar helaas voor hen wordt er alleen een schip toegelaten als er weer een langjarig contract is afgesloten,ze hebben liever dat ze goed werk af moeten staan aan relatie schippers of andere coöperaties dan dat er ook maar 1 schip van eigen club leeg zou liggen.

    Nu zie ik veel NPRC schepen liggen en er wordt driftig gezocht naar passend werk voor hen.
    Tja,marktconform,dat wel…. maar doet het ene lid het niet dan wil een ander het misschien wel.
    \”Volgende reis krijg je weer \’eigen werk\’ maar nu moeten we ook even improviseren,tja de markt is niet anders….\”

    Wat is er nu aantrekkelijk aan zo\’n coöperatie?

    Maar Meeuwesen heeft wel gelijk;samenwerken is het de sleutel.

    Geplaatst door: J.S. op
  • Wel gek dat nu de main weer open is een aantal “moeselmannen” weer even leeg of halfgeladen naar Hongarije varen voor prachttarieven..

    Geplaatst door: Sietse Zijda op
  • Heel de moezel kapot???
    Laat me niet lachen.
    Dit klinkt als “het was zo goed, tot de MSG schepen kwamen”.
    De Moezel is al kapot gemaakt toen de sluizen continu gingen schutten en men zich genoodzaakt voelde om dag en nacht naar boven te knallen. Dit kun je de gemiddelde MSG er toch echt niet verwijten!

    Allen succes,

    mvg. Roel Eerkes.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • MSG is vanouds sterk in het Main-Donaugebied en als die dicht is maken ze heel de moezel kapot .

    wat is dan het voordeel van zo een coöperatie , ze nemen gelijk 1000 tonnen aan aan minder en den trend is gezet .

    Geplaatst door: jefke op

Reageer

‘Samenwerken helpt, dat is zeker’ | Schuttevaer.nl

‘Samenwerken helpt, dat is zeker’

‘Ik ben een groot voorstander van samenwerking’, zegt Stefan Meeusen, directeur van binnenvaartcoöperatie NPRC. ‘En ik denk dat samenwerking de huidige problemen in de binnenvaart gedeeltelijk zou kunnen oplossen. Het principe is heel simpel. Op pagina 1 van elk economieboek kun je lezen dat veel aanbieders en weinig vraag leiden tot lage prijzen.

‘Samenwerken helpt, dat is zeker’

Samenwerking NPRC, DTG en MSG werpt eerste vruchten af

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • In de tankvaart werken we z.g. (noodgedwongen) samen bij een vaste bevrachter, door het dubieuze EBIS systeem en zien door het bos de bomen niet meer.
    Eens je in het systeem zit mag je niet van een andere bevrachter aannemen. Hierdoor stel ik mij dan ook vragen bij het vrije marktsysteem.

    Indien er niet dringend een onderzoek komt op ondernemers die op kunstmatige methodes aan eigen kapitaal zijn geraakt en nooit één cent hebben afbetaald is het einde voor de gezonde binnenvaartondernemers in zicht!

    De enige oplossing is de overbodige handel terug te slopen. De markt vroeg helemaal geen overcapaciteit.
    Proficiat aan vooral bepaalde Nederlandse makelaars en banken die dit spelletje mooi hebben gespeeld.

    Geplaatst door: JvH op
  • Klaasje vaak, Denk nu echt ni da ik nog naar de Donau ga hoor op die 10 dagen, trouwens hebben daar 10 jaar versleten en zijn daar weg gekoeieneerd door heel wat individueën die van geen hout meer peilen wisten maken dus wat dat aangaat hoef je me echt niet te vertellen hoe er daar aan toe gaat.

    Geplaatst door: Pascal op
  • even een vraag aan cooperatie leden:
    wie bepaald met welke vrachtprijs er naar de opdrachtgever wordt gegaan om contracten binnen te halen ?
    Wordt dit door een vragenlijst aan leden van de coop gedaan of maken de mensen op kantoor dat uit ?

    Geplaatst door: anoniem op
  • J.S.

    Dat komt omdat wij dus marktconform bevrachten in een toerbeurtsysteem. Dat werkt vrij simpel:
    Als er weinig werk is zijn de prijzen laag en wil niet elk lid daarvoor varen dus krijg je het feit dat er ook schepen van de coöperatie leeg liggen. Dit is een systeem waar de meerderheid van de leden voor gekozen heeft en wat in goed overleg met het bestuur geïmplementeerd is. Waarom? Om opportunistisch gedrag uit te schakelen doordat we dan als coöperatie mee kunnen bewegen met de grillen van de markt. Is dit het beste systeem wat er is? Zou kunnen, en indien we er als leden en/of bestuur niet mee eens zijn kunnen we dit in gezamelijk overleg eventueel aanpassen, dat is de kracht van elke coöperatie. En de ideale coöperatie? Ik denk dat de NPRC aardig op weg is, maar dat blijft een mening 😉

    Dan het volgende, varen we dan beter dan de vrije markt?? Ja dat zou goed kunnen als ik de verhalen hoor hoe we presteren t.o.v. andere schepen op basis van info van de bank en boekhouder. Maar een echt representatief vergelijk hierin ontbreekt aangezien we als binnenvaart er niet in slagen om gezamelijk een goede marktmonitor op te zetten!

    Deze aanzetten zijn al gegeven maar worden slecht opgepakt, http://www.aandereis.nl bijvoorbeeld. Ook een coöperatieve vorm van samenwerken, maar dan het delen van waardevolle informatie. Elke stap verder is er 1 denk ik maar, maar we moeten ze wel zetten ! De rest van de meute blijft ook gewoon doorrennen!

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Pascal stel je niet aan, straks gaat de Moezel circa 10 dagen dicht en komen de Moezel mannen ook elders ook op de Main en verder das allemaal heel normaal en komt ieder jaar terug en of de MSG nu die € 0,50 minder vraagt of krijgt noemt men marktwerking want immers is dat het gevolg van veel schepen en weinig lading.

    En Sietze, zoveel zijn het er nou ook weer niet!!! Er wordt meer gesproken als gedaan en of ze het nu wel of niet doen het is HUN keus wij mogen erover denken wat we willen maar veroordelen wat je buren doen is niet onze zaak, maar heel simpel rendabel is het niet om voor het aangeboeden geld leeg of half geladen op te gaan naar Hongarije maar wel het beste van het slechtste zolang dat dat duurt, ook dit hebben we in 2009 allemaal al gezien en meegemaakt.
    Iedereen veel wijsheid gewenst en een goede vaart!

    Geplaatst door: Klaas op
  • Sietse noem ze is op of durft u dit dan net niet?

    En inderdaad MSG werkt zo goed samen dat de vaste moezelploeg eruit ligt als hun Main dicht zit en ineens een halve euro en meer eronder gaat om die 18 dagen te overbruggen en dan kunnen hun die een heel jaar daar zitten daarna weer meespelen en proberen dat wat eraf is gehaald weer opnieuw erbij proberen krijgen want zo gaat het dus wel effectief hoor Meneer Eerkes.

    Geplaatst door: pascal op
  • Een ideale coöp. heeft naar mijn bescheiden mening onder alle omstandigheden meer werk als scheepsruimte.
    Daardoor hoeft nooit iemand leeg te liggen en varen alle leden voor een nette prijs.
    Hoeven dus niet de boer op voor werk maar delen het alleen uit als er geen eigen schip voor handen is.
    Hun grootte is concurrerend met de grootste bevrachters en hebben een wezenlijk aandeel en aantoonbare invloed op de vrachtenmarkt.
    Ze binden alleen schepen aan zich als ze goede langjarige vervoerscontracten binnen hebben gehaald en passen daar hun eigen vloot op aan.
    Nooit ligt een schip onnodig leeg en vaart altijd voor een nette prijs.
    Iedere vrij varende schipper wil graag bij die coöp want daar heeft men goede verdienste en een collegiale sfeer met de buren want het werk is er goed.
    Maar helaas voor hen wordt er alleen een schip toegelaten als er weer een langjarig contract is afgesloten,ze hebben liever dat ze goed werk af moeten staan aan relatie schippers of andere coöperaties dan dat er ook maar 1 schip van eigen club leeg zou liggen.

    Nu zie ik veel NPRC schepen liggen en er wordt driftig gezocht naar passend werk voor hen.
    Tja,marktconform,dat wel…. maar doet het ene lid het niet dan wil een ander het misschien wel.
    \”Volgende reis krijg je weer \’eigen werk\’ maar nu moeten we ook even improviseren,tja de markt is niet anders….\”

    Wat is er nu aantrekkelijk aan zo\’n coöperatie?

    Maar Meeuwesen heeft wel gelijk;samenwerken is het de sleutel.

    Geplaatst door: J.S. op
  • Wel gek dat nu de main weer open is een aantal “moeselmannen” weer even leeg of halfgeladen naar Hongarije varen voor prachttarieven..

    Geplaatst door: Sietse Zijda op
  • Heel de moezel kapot???
    Laat me niet lachen.
    Dit klinkt als “het was zo goed, tot de MSG schepen kwamen”.
    De Moezel is al kapot gemaakt toen de sluizen continu gingen schutten en men zich genoodzaakt voelde om dag en nacht naar boven te knallen. Dit kun je de gemiddelde MSG er toch echt niet verwijten!

    Allen succes,

    mvg. Roel Eerkes.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • MSG is vanouds sterk in het Main-Donaugebied en als die dicht is maken ze heel de moezel kapot .

    wat is dan het voordeel van zo een coöperatie , ze nemen gelijk 1000 tonnen aan aan minder en den trend is gezet .

    Geplaatst door: jefke op

Reageer