‘Bevrachting beter collectief’

De binnenvaartmarkt moet hiërarchisch worden bestuurd. De maatschappelijk belangrijke overcapaciteit vraagt om coördinatie van de beschikbare vervoerscapaciteit en om concentratie van het prijsvormingsproces. Omdat volledige transparantie in de binnenvaartmarkt niet mogelijk is, heeft de bevrachtersfunctie in collectief eigendom de beste kans van slagen.

Marktwerking en Samenwerking in de binnenvaart

Onderzoek in opdracht Transitiecomité Binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • De groep logistieke activiteiten in Europa presteerde goed in de eerste helft,
    maar de wereldwijde financiële crisis zorgde voor een drastische daling van de volumes in de logistiek
    de tweede helft. De Zuid-Afrikaanse logistieke bedrijf werd minder beïnvloed
    en goed aan gedaan om het bedrijfsresultaat te verhogen met 5,3% met een sterkere marges. Een aantal
    van waardevolle nieuwe contracten, won tijdens het jaar, dit is van het jaar 2009 .moeten wij tegen vechten

    Geplaatst door: kees op
  • Gewoon met zijn alle die in de losemarkt zitten echt los varen .
    Niet voor een kantoortje ma gewoon los als het een redelijke goede tijd weten ze wel hoofdprijs eruit te slaan.
    En zoals nu de markt is zitten ze ma rondtjes te bellen na degenen die voor het zelfde kantoortje varen oook bang om de provisie te missen en om de volgende keer niet meer gebeld te worden
    Of je nu voor 9 euro na boven gaat of voor 6 is voor hun ma 0,15 tot 0,075 aan provisie en als ze een leuke reis binnen zien komen proberen ze hem aan jou voor minder aan te smeren en wie zegt er ja jij zelf

    Geplaatst door: kees op
  • Complimenten voor een goed leesbaar en compleet rapport, geschreven met respect voor de schippers in de binnenvaart. Het is m.i. ook een rapport wat we echt kunnen gebruiken, zeker gekoppeld aan het ING rapport.
    Er staan ook wetenswaardige cijfers in die duidelijk maken hoe erbarmelijk de zaak er voor staat. Het geeft werkelijk goed weer hoe de machtsverhoudingen zijn en van daaruit komt men tot een aantal aanbevelingen. Heel wat meer toegeschreven naar de schipper dan de stukken die we van de binnenvaartambassadeur hebben mogen lezen.

    Wat mij opvalt is een terechtwijzing van de wijze waarop de binnenvaartambassadeur ons tegemoet getreden is:

    “Dit betekent niet dat je tegen een grote groep ondernemers kunt zeggen: “Jullie moeten samenwerken” met of zonder toevoeging “en anders niet met hangende pootjes terugkomen”. Zo makkelijk werkt het niet. Je kunt alleen individuen aanspreken. Als individu kun je niet kiezen voor het collectief. Het collectief bestaat niet totdat het bestaat. Dus moet je werken aan organisatie-ontwikkeling. Dat is een heel proces. Het heeft te maken met visie, met leiderschap, met organisatorische kwaliteiten, met strategie-ontwikkeling, met marktkennis en commerciële vaardigheden, met netwerken, het opzetten van administratieve functies en het organiseren van de back office. Om maar een paar aspecten te nomen.”

    Bovendien geeft men aan dat men er ook hier vanuit gaat dat de markt zijn werk laten doen zonder enig ingrijpen niet kan in de binnenvaart:

    Ik zou zeggen: lees het rapport in z’n geheel. Het zou een mooie aanleiding kunnen zijn om de bakens te verzetten.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Het concept Marktwerking en Samenwerking in de Binnenvaart’ (pdf, 641Kb), vind ik toch een bijzonder goed rapport dat vol waarheden staat en dat elke collega eens aandacht zou moeten aan geven. Nu nog de politieke wil van België en Nederland en het sloopfonds (12.000.000 euro droge lading) dat borg staat voor het startkapitaal van coöperaties en we zijn vertrokken. Tenslotte kunnen we allemaal lessen trekken van de fouten die we gemaakt hebben in het EUBO tijdperk. Met 2 pontons drogeladingschepen vanuit China op komst en het steeds maar WEER uitstellen afloskapitaal en erboven op de ongelooflijke voorwaarden die Nederlandse banken geven voor nieuwe kredieten voor nieuwbouwcasco’s, ziet het voor de gezonde ondernemer in de binnenscheepvaart er niet goed uit voor de komende jaren. Ik blijf erbij ALLEEN SAMENWERKEN kan ons een hoop ellende besparen in de nabije toekomst.
    met vriendelijke groeten
    Rifaut Patrick

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • quote:
    Onder bevrachters (en logistieke dienstverleners) vindt een enorme concentratie plaats rond kantoren als Imperial, Rhenus, Peterson en CFNR. Met veel onafhankelijk opererende bevrachters hebben die kantoren volgens de onderzoekers veel invloed op de markt. ‘Dit zijn grote spelers geworden, die opgewassen zijn tegen de verladers. Toch zijn ze vaak heel decentraal georganiseerd. Dit geldt met name voor Imperial
    ————————————————–

    De NMA heeft geen poot om op te staan bij Imperial en Rhenus. Want hoe werkt het bij die gasten. Elk bij- kantoor is de concurrent van een ander kantoor in eigen beheer. De heren van alle kantoren ,worden per jaar regelmatig op het matje geroepen en hebben verantwoording afteleggen.

    NMA kijkt alleen naar kunstmatig prijs opdrijving en niet naar prijs verlaging door konkurentie volgens mij.

    Geplaatst door: Schipper die wil ondernemen op
  • quote:
    Prijsconcurrentie zonder concurrentie op kwaliteit is uiteindelijk dodelijk voor een sector.’

    Nu even een voorbeeld hoe dat gaat in de binnenvaart: Je hebt een tanker en zet een mooi veiligheid en kwaliteitsbeleid op. De opdrachtgever beloont dat met een mooi contract, je hebt je onderscheiden op kwaliteit. Vervolgens gaan de opdrachtgevers bij elkaar om tafel en spreken af gezamenlijk zo’n veiligheid en kwaliteitssysteem, noem het EBIS, in het leven te roepen. Stel het verplicht voor iedereen en weg is je concurrentievoordeel.

    Ook dit rapport durft niet uit te spreken hoe de verhoudingen liggen in de binnenvaart. Vier bevrachters op de Moezel betalen allemaal hetzelfde tarief ? Aan alle schippers ?

    quote:
    Onder bevrachters (en logistieke dienstverleners) vindt een enorme concentratie plaats rond kantoren als Imperial, Rhenus, Peterson en CFNR. Met veel onafhankelijk opererende bevrachters hebben die kantoren volgens de onderzoekers veel invloed op de markt. ‘Dit zijn grote spelers geworden, die opgewassen zijn tegen de verladers. Toch zijn ze vaak heel decentraal georganiseerd. Dit geldt met name voor Imperial. Er lijkt misschien een groot aantal bevrachters actief in de markt, in de praktijk gaat het om een veel kleiner aantal, kijkend naar eigendom. Deze structuur bemoeilijkt het inzicht te krijgen in de financiële gang van zaken in deze schakel van de keten. In Nederland heeft men veelal geen afzonderlijke deponeringsplicht.’

    Ik neem aan dat de onderzoekers van dit rapport de NMa dit laten uitzoeken ?

    Geplaatst door: ………. op
  • Ik denk dat hier in korte tijd wel een helder beeld is geschetst over hoe de zaken lopen. Zoals al aangegeven wordt in de inleiding kunnen er op basis van dit rapport geen harde uitspraken worden gedaan, maar iedereen die zich aangesproken voelt naar aanleiding van dit rapport zou een steentje kunnen bijdragen.

    De conclusie van dit rapport levert misschien wel iets positiefs op. Ik ben van mening dat ze misschien nog wel eens gelijk zouden kunnen hebben, maar wie weet. Er zullen genoeg mensen zijn uit de branche die dit rapport kunnen aanvullen.

    Geplaatst door: Lars op
  • Het zoveelste rapport,hoeveel zullen er nog volgen,waaruit blijkt dat al deze rapporten een doodlopende weg is.zolang de mensen die er wat aan kunnen doen het eenvoudig niet willen dat er wat veranderd.

    Geplaatst door: HOF op
  • Wanneer ik het rapport goed begrijp, worden de mensen van verladers,tussenpersonen schippers en account managers afgerekend op de prestatie op zeer korte termijn.
    Wat de gevolgen zijn op lange termijn, zien we dan wel weer.

    Geplaatst door: subaru rijder op

Reageer

‘Bevrachting beter collectief’ | Schuttevaer.nl

‘Bevrachting beter collectief’

De binnenvaartmarkt moet hiërarchisch worden bestuurd. De maatschappelijk belangrijke overcapaciteit vraagt om coördinatie van de beschikbare vervoerscapaciteit en om concentratie van het prijsvormingsproces. Omdat volledige transparantie in de binnenvaartmarkt niet mogelijk is, heeft de bevrachtersfunctie in collectief eigendom de beste kans van slagen.

Marktwerking en Samenwerking in de binnenvaart

Onderzoek in opdracht Transitiecomité Binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • De groep logistieke activiteiten in Europa presteerde goed in de eerste helft,
    maar de wereldwijde financiële crisis zorgde voor een drastische daling van de volumes in de logistiek
    de tweede helft. De Zuid-Afrikaanse logistieke bedrijf werd minder beïnvloed
    en goed aan gedaan om het bedrijfsresultaat te verhogen met 5,3% met een sterkere marges. Een aantal
    van waardevolle nieuwe contracten, won tijdens het jaar, dit is van het jaar 2009 .moeten wij tegen vechten

    Geplaatst door: kees op
  • Gewoon met zijn alle die in de losemarkt zitten echt los varen .
    Niet voor een kantoortje ma gewoon los als het een redelijke goede tijd weten ze wel hoofdprijs eruit te slaan.
    En zoals nu de markt is zitten ze ma rondtjes te bellen na degenen die voor het zelfde kantoortje varen oook bang om de provisie te missen en om de volgende keer niet meer gebeld te worden
    Of je nu voor 9 euro na boven gaat of voor 6 is voor hun ma 0,15 tot 0,075 aan provisie en als ze een leuke reis binnen zien komen proberen ze hem aan jou voor minder aan te smeren en wie zegt er ja jij zelf

    Geplaatst door: kees op
  • Complimenten voor een goed leesbaar en compleet rapport, geschreven met respect voor de schippers in de binnenvaart. Het is m.i. ook een rapport wat we echt kunnen gebruiken, zeker gekoppeld aan het ING rapport.
    Er staan ook wetenswaardige cijfers in die duidelijk maken hoe erbarmelijk de zaak er voor staat. Het geeft werkelijk goed weer hoe de machtsverhoudingen zijn en van daaruit komt men tot een aantal aanbevelingen. Heel wat meer toegeschreven naar de schipper dan de stukken die we van de binnenvaartambassadeur hebben mogen lezen.

    Wat mij opvalt is een terechtwijzing van de wijze waarop de binnenvaartambassadeur ons tegemoet getreden is:

    “Dit betekent niet dat je tegen een grote groep ondernemers kunt zeggen: “Jullie moeten samenwerken” met of zonder toevoeging “en anders niet met hangende pootjes terugkomen”. Zo makkelijk werkt het niet. Je kunt alleen individuen aanspreken. Als individu kun je niet kiezen voor het collectief. Het collectief bestaat niet totdat het bestaat. Dus moet je werken aan organisatie-ontwikkeling. Dat is een heel proces. Het heeft te maken met visie, met leiderschap, met organisatorische kwaliteiten, met strategie-ontwikkeling, met marktkennis en commerciële vaardigheden, met netwerken, het opzetten van administratieve functies en het organiseren van de back office. Om maar een paar aspecten te nomen.”

    Bovendien geeft men aan dat men er ook hier vanuit gaat dat de markt zijn werk laten doen zonder enig ingrijpen niet kan in de binnenvaart:

    Ik zou zeggen: lees het rapport in z’n geheel. Het zou een mooie aanleiding kunnen zijn om de bakens te verzetten.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Het concept Marktwerking en Samenwerking in de Binnenvaart’ (pdf, 641Kb), vind ik toch een bijzonder goed rapport dat vol waarheden staat en dat elke collega eens aandacht zou moeten aan geven. Nu nog de politieke wil van België en Nederland en het sloopfonds (12.000.000 euro droge lading) dat borg staat voor het startkapitaal van coöperaties en we zijn vertrokken. Tenslotte kunnen we allemaal lessen trekken van de fouten die we gemaakt hebben in het EUBO tijdperk. Met 2 pontons drogeladingschepen vanuit China op komst en het steeds maar WEER uitstellen afloskapitaal en erboven op de ongelooflijke voorwaarden die Nederlandse banken geven voor nieuwe kredieten voor nieuwbouwcasco’s, ziet het voor de gezonde ondernemer in de binnenscheepvaart er niet goed uit voor de komende jaren. Ik blijf erbij ALLEEN SAMENWERKEN kan ons een hoop ellende besparen in de nabije toekomst.
    met vriendelijke groeten
    Rifaut Patrick

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • quote:
    Onder bevrachters (en logistieke dienstverleners) vindt een enorme concentratie plaats rond kantoren als Imperial, Rhenus, Peterson en CFNR. Met veel onafhankelijk opererende bevrachters hebben die kantoren volgens de onderzoekers veel invloed op de markt. ‘Dit zijn grote spelers geworden, die opgewassen zijn tegen de verladers. Toch zijn ze vaak heel decentraal georganiseerd. Dit geldt met name voor Imperial
    ————————————————–

    De NMA heeft geen poot om op te staan bij Imperial en Rhenus. Want hoe werkt het bij die gasten. Elk bij- kantoor is de concurrent van een ander kantoor in eigen beheer. De heren van alle kantoren ,worden per jaar regelmatig op het matje geroepen en hebben verantwoording afteleggen.

    NMA kijkt alleen naar kunstmatig prijs opdrijving en niet naar prijs verlaging door konkurentie volgens mij.

    Geplaatst door: Schipper die wil ondernemen op
  • quote:
    Prijsconcurrentie zonder concurrentie op kwaliteit is uiteindelijk dodelijk voor een sector.’

    Nu even een voorbeeld hoe dat gaat in de binnenvaart: Je hebt een tanker en zet een mooi veiligheid en kwaliteitsbeleid op. De opdrachtgever beloont dat met een mooi contract, je hebt je onderscheiden op kwaliteit. Vervolgens gaan de opdrachtgevers bij elkaar om tafel en spreken af gezamenlijk zo’n veiligheid en kwaliteitssysteem, noem het EBIS, in het leven te roepen. Stel het verplicht voor iedereen en weg is je concurrentievoordeel.

    Ook dit rapport durft niet uit te spreken hoe de verhoudingen liggen in de binnenvaart. Vier bevrachters op de Moezel betalen allemaal hetzelfde tarief ? Aan alle schippers ?

    quote:
    Onder bevrachters (en logistieke dienstverleners) vindt een enorme concentratie plaats rond kantoren als Imperial, Rhenus, Peterson en CFNR. Met veel onafhankelijk opererende bevrachters hebben die kantoren volgens de onderzoekers veel invloed op de markt. ‘Dit zijn grote spelers geworden, die opgewassen zijn tegen de verladers. Toch zijn ze vaak heel decentraal georganiseerd. Dit geldt met name voor Imperial. Er lijkt misschien een groot aantal bevrachters actief in de markt, in de praktijk gaat het om een veel kleiner aantal, kijkend naar eigendom. Deze structuur bemoeilijkt het inzicht te krijgen in de financiële gang van zaken in deze schakel van de keten. In Nederland heeft men veelal geen afzonderlijke deponeringsplicht.’

    Ik neem aan dat de onderzoekers van dit rapport de NMa dit laten uitzoeken ?

    Geplaatst door: ………. op
  • Ik denk dat hier in korte tijd wel een helder beeld is geschetst over hoe de zaken lopen. Zoals al aangegeven wordt in de inleiding kunnen er op basis van dit rapport geen harde uitspraken worden gedaan, maar iedereen die zich aangesproken voelt naar aanleiding van dit rapport zou een steentje kunnen bijdragen.

    De conclusie van dit rapport levert misschien wel iets positiefs op. Ik ben van mening dat ze misschien nog wel eens gelijk zouden kunnen hebben, maar wie weet. Er zullen genoeg mensen zijn uit de branche die dit rapport kunnen aanvullen.

    Geplaatst door: Lars op
  • Het zoveelste rapport,hoeveel zullen er nog volgen,waaruit blijkt dat al deze rapporten een doodlopende weg is.zolang de mensen die er wat aan kunnen doen het eenvoudig niet willen dat er wat veranderd.

    Geplaatst door: HOF op
  • Wanneer ik het rapport goed begrijp, worden de mensen van verladers,tussenpersonen schippers en account managers afgerekend op de prestatie op zeer korte termijn.
    Wat de gevolgen zijn op lange termijn, zien we dan wel weer.

    Geplaatst door: subaru rijder op

Reageer