‘Marktordening is politieke keuze’

‘Marktordening met fatsoenlijke vrachtprijzen is geen utopie maar een politieke keuze.’ Deze opvatting van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is zó onderscheidend van de andere binnenvaartorganisaties, dat er niet over wordt gedacht zich aan te sluiten bij de andere binnenvaartorganisaties in één brancheorganisatie.

ASV houdt vast aan eigen geluid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Gelukkig is er nog een organisatie die het werkelijk goed voor heeft met de binnenvaart!
    Het geneuzel over een vrije markt moeten we zo langzamerhand maar naar het land van de fabelen verwijzen.
    Helaas is al gebleken dat er geen vrije markt is ,maar min of meer een geordende markt gecreëerd door de banken die proberen hun verliezen van hun geïnvesteerde vermogen in de binnenvaart te beperken!
    Na 14 jaar vrije markt varen we nog steeds met z’n alle voor tarieven die nog lager zijn dan tijdens de eind perioden van de beurs.
    Terwijl veelal de waarde van de goederen en de kostprijs van transport over water verdubbeld is.
    Als ik zo om me heen luister heeft de brancheorganisatie in op komst zo meteen nog een zware dobber als ik zo de schuttevaersite lees dan is de eerste barst al ontstaan, dus wie is er nu werkelijk op sterven na dood.
    Bovendien lijkt het of ze veel leden hebben maar veel zogenaamde leden zijn lid van KSV en van BBU dus hoeveel leden zijner werkelijk in die ene grote organisatie?
    Alle lof betuigingen op de deze site komen dan ook vaak van de (grote ondernemers), terwijl ik van de mijn collega’s te horen krijg dat ze totaal niets hebben met de nieuwe brancheorganisatie.
    Het idee om tot een grote organisatie te komen is alleen min of meer opgedragen vanuit de regering en niet vanuit de binnenvaart!
    Bij veel mensen valt het altijd verkeerd wat de ASV ook zegt.
    Alleen jammer dat de ASV alleen staat als het om de positie van de kleine binnenvaart gaat, ook al laat een Kees de Vries anders vermoeden!
    Zoals u wellicht heeft kunnen lezen heeft kalimero het toch voormekaar gekregen dat er nogmaals over de CCR eisen gesproken word.
    Persoonlijk zal ik mij nooit aansluiten bij de zogenaamde brancheorganisatie ik heb namelijk nooit het idee gehad dat deze voor ons maar iets kunnen betekenen.
    Sterker nog naar mijn idee gaat het tegen mij werken b.v. CCR eisen ingestemd door de KB en andere bonden behalve door ASV.
    Havengeld verhoging Rotterdam in overleg met CBRB doorgevoerd en ga zo verder.
    Ik lees allerlei denigrerende teksten over de ASV maar als u zich een beetje verdiept in de geschiedenis hebben veelal eenlingen het toch zover weten te krijgen dat het tot resultaat komt.
    Feitelijks hebben we de leden van de ASV veel te lang alleen laten staan en hebben ze desondanks veel bereikt wat in hun vermogen ligt.
    Ik ben nog nooit ergens lid van geweest, maar nu ga ik mij aansluiten bij de ASV.
    P.Bennik
    Watertransportbedrijf PIEJO BV

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • @A Nous Waarom denkt u dan dat u straks nog een geluid kunt laten horen als de andere organisaties met een stem spreken? Mijn mening is dat de binnenvaart te lang vast is blijven houden aan de eigen piepjes en tuutjes die door niemand gehoord worden omdat ze als een bonte kakofonie door elkaar tetteren allemaal met een eigen belangetje of het af laten weten waardoor er 1 of 2 kleine piepstemmetjes hopen op te vallen.

    Dat eigenwijze zorgt ervoor dat de sector al zo lang niet serieus genomen wordt. En natuurlijk is het het goed recht van ASV om zelfstandig te blijven, maar of het op termijn datgene brengt wat het brengen moet? Ik denk het niet.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Schei toch eens uit met dat zogenaamd sierlijk trappen naar elkaar om je punt duidelijk te maken.
    Als er voor kiest om heel de mikmak bij elkaar te voegen is het voor de de overheid…enz heel gemakkelijk.Dan komt het spreekwoord hou jij ze arm hou ik ze dom,want je zet een paar volgelinge op de juiste stoeltjes en hoe gemakkelijk kan het zijn.Wil je hier niet aan meedoen heel simpel sluit je hier dan niet bij aan.Succes met de keuze de branche is niet meer gezond en ligt veel te ver uit elkaar qua denken.(een van de grootste oorzaken is b.v. het verschil in vreemd vermogen)

    Geplaatst door: mvg op
  • A Nous Je schreef “En komen op die lokaties soms tot onthutsende ontdekkingen over afwezigheid of “geruisloze” aanwezigheid van vertegenwoordigers van “de branche”.”
    Dit klopt, maar als dan de “andere kant” komt krijgen die weer “onthutsende en of komische ontdekkingen over de rol van Kalimero te horen.
    Lachen dus, NEEEE ! zolang we apart langskomen blijft het dat de een “aandacht krijgt” want daar snakken ze naar en de ander “heel serieus” word genomen ( vinden ze erg fijn ) maar er gebeurt verder niet zo veel want we blijven verdeeld en dan word je altijd op het eerste niveautje al weggewimpeld.
    Ga samen dan kan je niet uitgespeeld worden.
    Door de eerste de beste.

    Geplaatst door: Pour vous op
  • Marktordening is inderdaad een keuze. Noord Korea en Cuba hebben daar bijvoorbeeld voor gekozen.

    Geplaatst door: Kim Jung Il op
  • Vaartbinnen schreef: en nog een paar van die kleinerende toevoegingen…
    Laat dat nu een misvatting zijn: De ASV heeft door persoonlijke aanwezigheid en uitleg toch een behoorlijke schokgolf in Straatsburg teweeg gebracht. In den Haag zijn ze regelmatig, nemen deel aan het algemeen overleg met IVW, het plenair overleg CCR, onze stellingnames worden uitgedragen in het Europarlement, we hebben goede contacten met provinciale statenleden, zitten in het havenoverleg van Rotterdam en Amsterdam en doen het nodige via de media. En komen op die lokaties soms tot onthutsende ontdekkingen over afwezigheid of “geruisloze” aanwezigheid van vertegenwoordigers van “de branche”.
    Ik discuteer graag met open visier, maar met al die pseudoniemen hier, doe ik dat dan ook maar.

    Geplaatst door: A Nous op
  • Beste ASV,

    Ik heb respect voor jullie ideeen. Jullie knokken voor de kleine schepen en hebben succesjes geboekt,inzake de CCR eisen.

    Maar hou op over die toerbeurten, wij hebben met de kleinere schepen, lees beneden de 1500 ton, toch een redelijke markt. Wij hebben geen gebrek aan lading. Onze omzetten worden alleen naar beneden gehaald door onze eigen collega,s.
    Ik versta dan onder onze eigen collega,s veel te grote schepen die in ertsen, kolen en containers
    horen te varen. Deze collegs,s gaan nu 3 partijen
    veevoer laden met sup. kleden. Dus wat moeten we doen, niet om een toerbeurt zeuren, maar zorgen dat je met je kleine schip je concurentie positie verbeterd. Hier kan de overheid ons wel helpen.
    Als de vaartijden de bemanningssterkte regeling
    goed nageleefd zou worden, kunnen de schepen tot 86 mtr, hier hun voordeel mee doen. Dit is voor iedereen beter. Zowel voor het kleine schip, maar ook voor de eigenaren van de grote schepen, die wel aan de eisen bemanningssterkte voldoen.

    Geplaatst door: eigenaar klein schip? op
  • @ betweter
    Het CCR gebeuren was ook een gepasseerd station zeiden ze bij kantoor binnenvaart maar de ASV heeft het toch opnieuw op de agenda gekregen er er wordt nu toch weer naar gekeken terwijl dat gedoog gedoe waar ze bij kantoor binnenvaart mee accoord zijn gegaan alleen maar uitstel van executie is en als ik ooit een schip wil verkopen die er gebruik van gemaakt heeft krijg ik er alleen maar minder voor want elke koper wil een up to date schip natuurlijk. eigenlijk een dooddoener waar ze mee accoord zijn gegaan.

    Geplaatst door: een bbu lid op
  • Hoezeer ik ook sympathie heb voor het standpunt van de ASV, vanuit de politiek geregelde marktordening is een reeds lang gepasserd station, een initiatief vanuit de schipperij zelf word al afgeschoten door de NMA, dus laat staan dat van de politiek enig initiatief in deze richting verwzcht mag worden. Jammer, maar helaas. ASV kan beter afdalen naar de realiteit

    Geplaatst door: betweter op
  • @ nog bbu-lid

    Ook u heeft een punt, maar het is binnen een kleine organisatie ook makkelijker om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen..dat is geen excuus voor de bbu omdat niet te proberen laat dat duidelijk zijn.
    Mijn mening is ook dat bij elke aanvraag/besluitvorming van de bbu bij de achterban nagegaan moet worden in hoeverre we daarmee akkoord gaan, meerderheid van stemmen geldt, dat lijkt me eerlijk en rechtvaardig….Let wel ze werken voor ons en niet andersom.

    Geplaatst door: bbu-lid op
  • Ik denk dat er bij de ASV meer geluisterd wordt naar de schipper en minder naar de mening van een bestuur. Ik vraag mij af of alle schippers het eens zijn met de besluiten van het bestuur zoals het ondertekenen van de ccr regels maar misschien moeten wij als schipper er wel meer achter gaan staan en onze mening meer uitdragen richting het bestuur. Iets om eens over na te denken misschien??

    Geplaatst door: nog een bbu lid op
  • @ C.de Vette,

    Je heb wel een punt, ben ik met je eens…
    Toch denk ik dat een kleine organitatie als de ASV geen lang leven meer beschoren is.
    Ze hebben een hele duidelijke eigen stem die op veel punten afwijkt van de andere maar lang niet op alles, mijn mening is dat we moeten schipperen tussen de verschillen en met 1 grote stem naar buiten moeten komen willen we gehoord worden

    Geplaatst door: bbu-lid op
  • ASV houdt vast aan eigen geluid. Het is alleen zo jammer voor ASV dat op plaatsen waar het er toe doet (Den Haag, Brussel, Straatsburg) niemand ASV zal horen als iniemini pinkeltjeorganisatie dat met een piepklein piepstemmetje het eigen geluid wil laten horen maar nimmer gehoord zal worden.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Volgens mij moeten we er voor gaan,ook bij de BBU.
    Een buffer van schepen is voor alle partijen goed,zowel voor de ontvanger als voor de vervoerder.Het doemdenken dat zoiets onmogelijk is moet er maar eens uit,we zijn er nu toch wel achter dat de vrije markt niet heeft gebracht wat men er van zou denken en dan moet ik er niet aan denken dat het nog 2 jaar zo goed was gebleven dan was de ellende nog groter geweest.

    Geplaatst door: nog bbu lid op
  • Natuurlijk heeft de ASV groot gelijk. Maar de meesten van ons denken dat alleen een vrije markt nog mogelijk is. Waar zeuren we dan nu over, die hebben we nu toch. Of is dit ook niet alles.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Wat let de binnenvaart-ondernemers om NU al afspraken te maken met bij banken over beheersing van de capaciteit.

    Die afspraken zouden mede het volgende in kunnen houden:
    “Er wordt geen (capaciteits uitbreidend)schip meer gefinancierd of het is gemeld bij een door de binnenvaart-ondernemers zelf opgerichte organisatie, waarin mede de economische afdelingen van banken mede een vinger in de pap hebben en welke club zowel aan binnenvaart-ondernemers als aan banken de economische perspectieven rapporteren.

    En zo zijn er nog wel een paar zaken die “controle” voor de binnenvaart-ondernemer op zouden leveren en daardoor een beter economisch perspectief.

    U immers loopt het risico met uw eigen kapitaal, dat vaak door vele jaren ploeteren is/was vergaard en NIET de “makelaar” “de bevrachter” of de bankier ( alhoewel deze laatste natuurlijk nu ook pijn lijdt)

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ik gun de ASV hun wens.

    Besef echter, dat de overheid zich niet in ( mag) laten met verstoring van de marktwerking; immers de ondernemers in de binnenvaart zelf zijn verantwoordelijk voor hun markt. Ook dus voor de ontstane overcapaciteit en de eventuele oplossing daarvan.

    Immers ook al omdat “de overheid” part noch deel heeft gehad aan de ongebreidelde groei van de capaciteit.
    Overigens geldt dat “slechte” zicht op de markt ook voor de financierende banken ( incl. de ING dus); ook zij zitten met de gebakken peren!!

    Natuurlijk hebben ook banken er belang bij, dat op zo kort mogelijke termijn er verbetering op gaat treden. Heimelijk zouden zij absoluut voorstander zijn van een sterke sector(lees verenigde sector) die grip krijgt op alle voor de binnenvaart-ondernemer van belang zijnde zaken.

    Ik wens en hoop, dat alle ondernemers in de binnenvaart dit in gaan zien en daardoor geen speelbal meer zijn van ……..

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • @bbu lid.

    Dat valt toch wel mee,welke vereniging in de binnenvaart kan zeggen dat alle leden op de vergadering komen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De ASV is op sterven na dood….dit zijn de laatste stuiptrekkingen!

    Geplaatst door: bbu-lid op

Reageer

‘Marktordening is politieke keuze’ | Schuttevaer.nl

‘Marktordening is politieke keuze’

‘Marktordening met fatsoenlijke vrachtprijzen is geen utopie maar een politieke keuze.’ Deze opvatting van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is zó onderscheidend van de andere binnenvaartorganisaties, dat er niet over wordt gedacht zich aan te sluiten bij de andere binnenvaartorganisaties in één brancheorganisatie.

ASV houdt vast aan eigen geluid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Gelukkig is er nog een organisatie die het werkelijk goed voor heeft met de binnenvaart!
    Het geneuzel over een vrije markt moeten we zo langzamerhand maar naar het land van de fabelen verwijzen.
    Helaas is al gebleken dat er geen vrije markt is ,maar min of meer een geordende markt gecreëerd door de banken die proberen hun verliezen van hun geïnvesteerde vermogen in de binnenvaart te beperken!
    Na 14 jaar vrije markt varen we nog steeds met z’n alle voor tarieven die nog lager zijn dan tijdens de eind perioden van de beurs.
    Terwijl veelal de waarde van de goederen en de kostprijs van transport over water verdubbeld is.
    Als ik zo om me heen luister heeft de brancheorganisatie in op komst zo meteen nog een zware dobber als ik zo de schuttevaersite lees dan is de eerste barst al ontstaan, dus wie is er nu werkelijk op sterven na dood.
    Bovendien lijkt het of ze veel leden hebben maar veel zogenaamde leden zijn lid van KSV en van BBU dus hoeveel leden zijner werkelijk in die ene grote organisatie?
    Alle lof betuigingen op de deze site komen dan ook vaak van de (grote ondernemers), terwijl ik van de mijn collega’s te horen krijg dat ze totaal niets hebben met de nieuwe brancheorganisatie.
    Het idee om tot een grote organisatie te komen is alleen min of meer opgedragen vanuit de regering en niet vanuit de binnenvaart!
    Bij veel mensen valt het altijd verkeerd wat de ASV ook zegt.
    Alleen jammer dat de ASV alleen staat als het om de positie van de kleine binnenvaart gaat, ook al laat een Kees de Vries anders vermoeden!
    Zoals u wellicht heeft kunnen lezen heeft kalimero het toch voormekaar gekregen dat er nogmaals over de CCR eisen gesproken word.
    Persoonlijk zal ik mij nooit aansluiten bij de zogenaamde brancheorganisatie ik heb namelijk nooit het idee gehad dat deze voor ons maar iets kunnen betekenen.
    Sterker nog naar mijn idee gaat het tegen mij werken b.v. CCR eisen ingestemd door de KB en andere bonden behalve door ASV.
    Havengeld verhoging Rotterdam in overleg met CBRB doorgevoerd en ga zo verder.
    Ik lees allerlei denigrerende teksten over de ASV maar als u zich een beetje verdiept in de geschiedenis hebben veelal eenlingen het toch zover weten te krijgen dat het tot resultaat komt.
    Feitelijks hebben we de leden van de ASV veel te lang alleen laten staan en hebben ze desondanks veel bereikt wat in hun vermogen ligt.
    Ik ben nog nooit ergens lid van geweest, maar nu ga ik mij aansluiten bij de ASV.
    P.Bennik
    Watertransportbedrijf PIEJO BV

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • @A Nous Waarom denkt u dan dat u straks nog een geluid kunt laten horen als de andere organisaties met een stem spreken? Mijn mening is dat de binnenvaart te lang vast is blijven houden aan de eigen piepjes en tuutjes die door niemand gehoord worden omdat ze als een bonte kakofonie door elkaar tetteren allemaal met een eigen belangetje of het af laten weten waardoor er 1 of 2 kleine piepstemmetjes hopen op te vallen.

    Dat eigenwijze zorgt ervoor dat de sector al zo lang niet serieus genomen wordt. En natuurlijk is het het goed recht van ASV om zelfstandig te blijven, maar of het op termijn datgene brengt wat het brengen moet? Ik denk het niet.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Schei toch eens uit met dat zogenaamd sierlijk trappen naar elkaar om je punt duidelijk te maken.
    Als er voor kiest om heel de mikmak bij elkaar te voegen is het voor de de overheid…enz heel gemakkelijk.Dan komt het spreekwoord hou jij ze arm hou ik ze dom,want je zet een paar volgelinge op de juiste stoeltjes en hoe gemakkelijk kan het zijn.Wil je hier niet aan meedoen heel simpel sluit je hier dan niet bij aan.Succes met de keuze de branche is niet meer gezond en ligt veel te ver uit elkaar qua denken.(een van de grootste oorzaken is b.v. het verschil in vreemd vermogen)

    Geplaatst door: mvg op
  • A Nous Je schreef “En komen op die lokaties soms tot onthutsende ontdekkingen over afwezigheid of “geruisloze” aanwezigheid van vertegenwoordigers van “de branche”.”
    Dit klopt, maar als dan de “andere kant” komt krijgen die weer “onthutsende en of komische ontdekkingen over de rol van Kalimero te horen.
    Lachen dus, NEEEE ! zolang we apart langskomen blijft het dat de een “aandacht krijgt” want daar snakken ze naar en de ander “heel serieus” word genomen ( vinden ze erg fijn ) maar er gebeurt verder niet zo veel want we blijven verdeeld en dan word je altijd op het eerste niveautje al weggewimpeld.
    Ga samen dan kan je niet uitgespeeld worden.
    Door de eerste de beste.

    Geplaatst door: Pour vous op
  • Marktordening is inderdaad een keuze. Noord Korea en Cuba hebben daar bijvoorbeeld voor gekozen.

    Geplaatst door: Kim Jung Il op
  • Vaartbinnen schreef: en nog een paar van die kleinerende toevoegingen…
    Laat dat nu een misvatting zijn: De ASV heeft door persoonlijke aanwezigheid en uitleg toch een behoorlijke schokgolf in Straatsburg teweeg gebracht. In den Haag zijn ze regelmatig, nemen deel aan het algemeen overleg met IVW, het plenair overleg CCR, onze stellingnames worden uitgedragen in het Europarlement, we hebben goede contacten met provinciale statenleden, zitten in het havenoverleg van Rotterdam en Amsterdam en doen het nodige via de media. En komen op die lokaties soms tot onthutsende ontdekkingen over afwezigheid of “geruisloze” aanwezigheid van vertegenwoordigers van “de branche”.
    Ik discuteer graag met open visier, maar met al die pseudoniemen hier, doe ik dat dan ook maar.

    Geplaatst door: A Nous op
  • Beste ASV,

    Ik heb respect voor jullie ideeen. Jullie knokken voor de kleine schepen en hebben succesjes geboekt,inzake de CCR eisen.

    Maar hou op over die toerbeurten, wij hebben met de kleinere schepen, lees beneden de 1500 ton, toch een redelijke markt. Wij hebben geen gebrek aan lading. Onze omzetten worden alleen naar beneden gehaald door onze eigen collega,s.
    Ik versta dan onder onze eigen collega,s veel te grote schepen die in ertsen, kolen en containers
    horen te varen. Deze collegs,s gaan nu 3 partijen
    veevoer laden met sup. kleden. Dus wat moeten we doen, niet om een toerbeurt zeuren, maar zorgen dat je met je kleine schip je concurentie positie verbeterd. Hier kan de overheid ons wel helpen.
    Als de vaartijden de bemanningssterkte regeling
    goed nageleefd zou worden, kunnen de schepen tot 86 mtr, hier hun voordeel mee doen. Dit is voor iedereen beter. Zowel voor het kleine schip, maar ook voor de eigenaren van de grote schepen, die wel aan de eisen bemanningssterkte voldoen.

    Geplaatst door: eigenaar klein schip? op
  • @ betweter
    Het CCR gebeuren was ook een gepasseerd station zeiden ze bij kantoor binnenvaart maar de ASV heeft het toch opnieuw op de agenda gekregen er er wordt nu toch weer naar gekeken terwijl dat gedoog gedoe waar ze bij kantoor binnenvaart mee accoord zijn gegaan alleen maar uitstel van executie is en als ik ooit een schip wil verkopen die er gebruik van gemaakt heeft krijg ik er alleen maar minder voor want elke koper wil een up to date schip natuurlijk. eigenlijk een dooddoener waar ze mee accoord zijn gegaan.

    Geplaatst door: een bbu lid op
  • Hoezeer ik ook sympathie heb voor het standpunt van de ASV, vanuit de politiek geregelde marktordening is een reeds lang gepasserd station, een initiatief vanuit de schipperij zelf word al afgeschoten door de NMA, dus laat staan dat van de politiek enig initiatief in deze richting verwzcht mag worden. Jammer, maar helaas. ASV kan beter afdalen naar de realiteit

    Geplaatst door: betweter op
  • @ nog bbu-lid

    Ook u heeft een punt, maar het is binnen een kleine organisatie ook makkelijker om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen..dat is geen excuus voor de bbu omdat niet te proberen laat dat duidelijk zijn.
    Mijn mening is ook dat bij elke aanvraag/besluitvorming van de bbu bij de achterban nagegaan moet worden in hoeverre we daarmee akkoord gaan, meerderheid van stemmen geldt, dat lijkt me eerlijk en rechtvaardig….Let wel ze werken voor ons en niet andersom.

    Geplaatst door: bbu-lid op
  • Ik denk dat er bij de ASV meer geluisterd wordt naar de schipper en minder naar de mening van een bestuur. Ik vraag mij af of alle schippers het eens zijn met de besluiten van het bestuur zoals het ondertekenen van de ccr regels maar misschien moeten wij als schipper er wel meer achter gaan staan en onze mening meer uitdragen richting het bestuur. Iets om eens over na te denken misschien??

    Geplaatst door: nog een bbu lid op
  • @ C.de Vette,

    Je heb wel een punt, ben ik met je eens…
    Toch denk ik dat een kleine organitatie als de ASV geen lang leven meer beschoren is.
    Ze hebben een hele duidelijke eigen stem die op veel punten afwijkt van de andere maar lang niet op alles, mijn mening is dat we moeten schipperen tussen de verschillen en met 1 grote stem naar buiten moeten komen willen we gehoord worden

    Geplaatst door: bbu-lid op
  • ASV houdt vast aan eigen geluid. Het is alleen zo jammer voor ASV dat op plaatsen waar het er toe doet (Den Haag, Brussel, Straatsburg) niemand ASV zal horen als iniemini pinkeltjeorganisatie dat met een piepklein piepstemmetje het eigen geluid wil laten horen maar nimmer gehoord zal worden.

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Volgens mij moeten we er voor gaan,ook bij de BBU.
    Een buffer van schepen is voor alle partijen goed,zowel voor de ontvanger als voor de vervoerder.Het doemdenken dat zoiets onmogelijk is moet er maar eens uit,we zijn er nu toch wel achter dat de vrije markt niet heeft gebracht wat men er van zou denken en dan moet ik er niet aan denken dat het nog 2 jaar zo goed was gebleven dan was de ellende nog groter geweest.

    Geplaatst door: nog bbu lid op
  • Natuurlijk heeft de ASV groot gelijk. Maar de meesten van ons denken dat alleen een vrije markt nog mogelijk is. Waar zeuren we dan nu over, die hebben we nu toch. Of is dit ook niet alles.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Wat let de binnenvaart-ondernemers om NU al afspraken te maken met bij banken over beheersing van de capaciteit.

    Die afspraken zouden mede het volgende in kunnen houden:
    “Er wordt geen (capaciteits uitbreidend)schip meer gefinancierd of het is gemeld bij een door de binnenvaart-ondernemers zelf opgerichte organisatie, waarin mede de economische afdelingen van banken mede een vinger in de pap hebben en welke club zowel aan binnenvaart-ondernemers als aan banken de economische perspectieven rapporteren.

    En zo zijn er nog wel een paar zaken die “controle” voor de binnenvaart-ondernemer op zouden leveren en daardoor een beter economisch perspectief.

    U immers loopt het risico met uw eigen kapitaal, dat vaak door vele jaren ploeteren is/was vergaard en NIET de “makelaar” “de bevrachter” of de bankier ( alhoewel deze laatste natuurlijk nu ook pijn lijdt)

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ik gun de ASV hun wens.

    Besef echter, dat de overheid zich niet in ( mag) laten met verstoring van de marktwerking; immers de ondernemers in de binnenvaart zelf zijn verantwoordelijk voor hun markt. Ook dus voor de ontstane overcapaciteit en de eventuele oplossing daarvan.

    Immers ook al omdat “de overheid” part noch deel heeft gehad aan de ongebreidelde groei van de capaciteit.
    Overigens geldt dat “slechte” zicht op de markt ook voor de financierende banken ( incl. de ING dus); ook zij zitten met de gebakken peren!!

    Natuurlijk hebben ook banken er belang bij, dat op zo kort mogelijke termijn er verbetering op gaat treden. Heimelijk zouden zij absoluut voorstander zijn van een sterke sector(lees verenigde sector) die grip krijgt op alle voor de binnenvaart-ondernemer van belang zijnde zaken.

    Ik wens en hoop, dat alle ondernemers in de binnenvaart dit in gaan zien en daardoor geen speelbal meer zijn van ……..

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • @bbu lid.

    Dat valt toch wel mee,welke vereniging in de binnenvaart kan zeggen dat alle leden op de vergadering komen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De ASV is op sterven na dood….dit zijn de laatste stuiptrekkingen!

    Geplaatst door: bbu-lid op

Reageer