NMa blijft binnenvaart waarschuwen

Een klein deel van de binnenvaartbranche blijft proberen via prijsafspraken of prijsadviezen de onzekerheid door de crisis tegen te gaan. De Nederlandse Mededingingsautoriteit ((NMa) zegt nog steeds signalen binnen te krijgen die daarop wijzen.

Onderzoek naar EUBO gesloten

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • En als we nu eens de koppen bij elkaar steken en een vesteging op malta of polen starten wat wil de mna dan gaan doen

    Geplaatst door: jantje op
  • Mentaliteit is een groot probleem in de binnenvaart, Bij schippers en banken. Want het lijkt wel, dat iedereen gewoon door blijft varen voor elk laag tarief? Korte termijn visie. Ook in de slecht tijd, word er nog nieuw gebouwd en gefinancierd??

    E. heeft over een sloopregeling, nu is het geval, dat in de tonnage groep, waar te veel van zijn, bijna allemaal jonge schepen zijn.

    Hoe komt dat? Omdat de banken en schippers in het verleden afgestapt zijn van de regel: “30 % eigen vermogen van de aanschaf koopsom.” Met andere woorden: hebzucht van de mens.

    Een beetje marktinzicht hebben de schippers wel, maar geen markt invloed naar boven toe.

    Wat gebeurd er, bij weinig ladingaanbod? Huurschepen , rederij schepen en schepen met bemanning willen zonder leegtijd in beweging blijven. Om het verlies te beperken. Stilliggen kost ook veel geld. Dan nog een paar schippers die slecht kunnen rekenen. Die groep bepaald de marktprijs.

    Ook omdat je geen bodem in de markt hebt, gaan de bevrachters elkaar onnodig onderbieden op werk/lading.

    Bedenk je iets, zodat er een bodem en rust is in de markt , heeft iedereen er baat bij: Verladers bevrachters en schippers. En dat heeft echt geen invloed op de consumentprijs zoals NMA denkt.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Kan me,na aandachtig lezen, niet (meer) aan de indruk onttrekken dat Inzender E. weliswaar uitstekend thuis is in “economie” maar weinig/geen affiniteit heeft met “de Binnenvaart”. (woordkeuze mbt de binnenvaart/schippers onderstreept zulks) Al zijn monologen ten spijt gaat deze inzender aan één belangrijk punt voorbij, nl dat een particulier een particulier blijft,zal blijven in hart en nieren.Deze mentaliteit,deze instelling is enerzijds lovenswaardig,anderzijds kan/mag je verwachten dat deze mentaliteit/instelling ook zijn keerzijde heeft. Allerlei overkoepelende organisatie’s ten spijt,deze beroepstrots en -eer is wél onlosmakelijk verbonden met “onze binnenvaart”,de grootste vloot van Europa; iets waar we trots op mogen en moeten zijn. Waar inzender E. m.i. volledig aan voorbij gaat.

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Wie het hardst schreeuwt en denkt gelijk te hebben en probeert te overrulen heeft vaak zelf de angst dat men er achter komt niet zo sterk in de schoenen te staan als ie denkt.Echter velen laten zich door zulke “mensen of instanties” intimideren en slikken het als goede koek.

    Geplaatst door: mvg op
  • Erg interessant allemaal.In slechte tijden iedereen lid van de cooperatie,maar owee als de markt weer aantrekt.Dan moeten we zo nodig weer profiteren van de hogere vrachtprijzen.Dan vinden we de cooperatie niet meer zo belangrijk ! Leden van de N.P.R.C vrolijk bieten varen,en leden van C.B.V. verhuurd bij Peterson. Men kan toch geen 2 heren dienen ?? Als deze mentaliteit niet veranderd,wordt het nooit iets !

    Geplaatst door: Martin op
  • het grote probleem is het groot aantal tussenpersonen. deze maken de markt (bewust)onoverzichtelijk. het is slechts een kwestie van tijd voor de omslag in de markt komt. steeds meer mensen zien het belang in van samenwerken in cooperaties.

    cooperaties hebben een groot voordeel voor zowel de schipper als de klant. via de cooperatie kunnen we eerlijk zaken doen met de klant. een schipper stelt het belang van de klant voorop, dit komt alleen niet door bij de klant door de tussenhandel.
    vaak hoor ik bij de ontvanger dat hij lang op zijn product heeft moeten wachten omdat hem werdt gezegt dat er geen schepen waren, terwijl wij een week leeg lagen. de huidige tussenhandel heeft maar 1 belang en dat is hun eigen portomonee.
    via de cooperatie kunnen we de klant een stabiele (dus niet in februari 2 euro en in december 12 euro) prijs bieden.
    uiteraard is hier een mentaliteitsomslag voor nodig, maar deze is dichterbij dan ooit.

    de binnenvaart verenigd in cooperaties:

    EEN GOEDE TOEKOMST VOOR KLANT EN SCHIPPER/BINNENVAARTONDERNEMER

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer met toekomstgerichte cooperatieve gedachten op
  • Beste E

    Het probleem blijft hem dus wringen in de mentaliteit. Mijn markt word nog steeds gedomineerd door hoge pieken en dalen door een te groot deel spotmarkt. Verladers laten zich uitknijpen als wij de macht hebben en schippers laten zich uitknijpen als zij de macht hebben….

    Kansloos kinderachtig korte termijn visie heerst en dat zal toch echt moeten veranderen. In vele delen van het bedrijfsleven heeft hier de evolutie al plaatsgevonden. Mijn markt heeft hier vele jaren achterstand opgelopen doordat we te lang zijn bemoederd met het beurssysteem. Sociaal verantwoord systeem moet ik toegeven, maar haaks tegenover het gevoerde economische model van vandaag.

    Aanpassen is wat er nodig is door mentaliteitsverandering, een absolute voorwaarde voor een goed functionerende markt.

    Wat u aangeeft zoals dit bij de tussenpersonen in de financiele markten gebeurd is, zou in de binnenvaart een goede logische stap zijn. Bevrachters kunnen te makkelijk het vertrouwen misbruiken waar onze economie op draait….

    Dat er pieken en dalen blijven is niet meer dan logisch, maar zoals ook door de EVO toegegeven word mogen die pieken en dalen best wat minder. Dit bereik je alleen door transparant te werken en elkaar als volwaardige zakenpartners te accepteren. Mentaliteit veranderen dus!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Beste anoniem. Een mentaliteit veranderen kan generaties duren, vooral in beroepsgroepen waar traditioneel de bedrijfsvoering van vader op zoon overgaat. Binnenvaartambassadeur Verberk spreekt in zijn rapport over een mentaliteitsomslag die zou moeten plaatsvinden. In een eerder commentaar schreef ik al dat we niet in een geleide markteconomie ondernemen en dat je zo’n omslag dus niet kunt afdwingen. Als ik goed geïnformeerd ben, heeft het Transitiecomité eind vorig jaar opdracht gegeven om de marktwerking in de binnenvaart te onderzoeken. Een groot aantal ondernemers in de markt (zowel schippers als bevrachters) zouden inmiddels zijn bevraagd naar hun bevinding van de binnenvaartmarkt. Zonder de uitkomsten van dat onderzoek te kennen, ga ik er van uit dat er voldoende mogelijkheden zijn voor schippers om te weten wat de markt tussen hun en bevrachters doet. U noemt de laagdrempelige mogelijkheden zelf al. Waar schippers echter weinig of geen grip op krijgen is de manier waarop contracten en transacties tussen bevrachter en verlader tot stand komen. Het zou mij dus niet verbazen als de onderzoekers concluderen dat de markt transparant genoeg is voor de vervoerders waar het gaat om marktbewegingen tussen vervoerder en bevrachter. Immers; Logos, Vrachtindicator, Bargelink e.d. zijn laagdrempelig. Daarnaast publiceert de CCR iedere zes maanden haar marktobservatie die op een abstractere manier de markt benadert. Waar het m.i. aan ontbreekt is de transparantie van de transacties tussen bevrachter en verlader. In de financiële wereld was iets dergelijks aan de gang met de tussenpersonen. Daar ontbrak de transparantie tussen financiële instelling en tussenpersoon. Zij zijn onder toezicht gesteld van de AFM en onderhevig gemaakt aan certificeringsplicht om te borgen dat zij transparant werken. Dat is de reden dat de onafhankelijke tussenpersonen tegenwoordig rekeningen schrijven voor hun diensten aan de cliënt. Dat laat overigens onverlet dat de marktbewegingen gewoon zullen blijven; in tijden van schaarste aan laadruimte zal de prijs omhoog bewegen, in tijden van overcapaciteit zal de markt naar beneden gaan. Dat laatste is m.i voorlopig het geval in de grote tonnages. De handen ineen slaan en lobbyen voor structurele capaciteitsbeperking zou een logische ondernemersbeslissing zijn. Dit is echter geen realistisch scenario in een markt waarin de ondernemers zich kennelijk door emotie laten leiden.

    Geplaatst door: E. op
  • Beste E.

    U kunt het verhaal mooi verwoorden maar met uw oplossing keer je niet de huidige mentaliteit.

    Zaken zoals transparantie (zoals opgenomen was in het CAB plan middels de marktmonitor) kunnen dit tij keren. De binnenvaartondernemer heeft goede marktinformatie nodig zodat zijn onderhandelingspositie verbeterd word en er een gelijk speelveld ontstaat.

    Initiatieven als LogoS, Bargelink, Vrachtindicator, EUBO, shipport.eu, beursaanboord, schippersvoorschippers… Dit zijn de systemen die de informatie kunnen brengen die we nodig hebben.

    Het wachten is alleen op de bevrachter die het lef heeft om serieus te willen onderhandelen met de transporteur, op een open en eerlijke basis. Deze mensen zouden hun 5% provisie meer dan waard zijn omdat ze dan weer het werk gaan doen waar ze voor zijn. Namelijk de broodnodige schakel tussen verlader en transporteur, middels een goede aquisitie en duurzaam beleid!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • @ duurzaam

    de NMA heeft het crisiberaad dermate onder druk gezet dat uitvoering niet meer mogelijk was.

    Geplaatst door: ik op
  • E
    gaan we nieuwe tonnage slopen ? en dan zijn we duurzaam bezig ? En dan weer nieuw bouwen als het blijkt dat er toch teveel gesloopt is.

    Het crisisberaad had zich niets moeten aantrekken van de NMa en het capactiteitsplan moeten uitvoeren. De schepen die technisch gezien failliet zijn in een cooperatie en stilleggen.

    En als de tarieven dan op het niveau van voor de crisis is hoeft de NMa zich niet druk te maken, immers de consumenten konden het toen ook betalen ? Gaan sde tarieven eroverheen dan kan alsnog de NMa aan de bak. Maar zover zouden de cooperaties het niet laten komen, immers dan is er geen verschil meer wat exploitatie betreft tussen nieuwe schepen en de opgelegde schepen.

    Geplaatst door: duurzaam op
  • Beste Hein Danser, een liberaal systeem dus. De kostprijs van het vervoer wordt lager door afschrijvingen van de overkapitalisering en de marktwerking komt tot uiting in lagere vrachtprijzen. Dat die marktwerking u en uw collega’s niet goed uitkomt is duidelijk. De banken hebben vanaf 2009 uw visie gedeeld en gezorgd dat er weinig tot geen faillissementen zijn gevallen in uw sector. Dat is een zeer uitzonderlijk verschijnsel, maar het komt voort uit welbegrepen eigenbelang. Dat ze dat beleid langjarig kunnen voortzetten is onwaarschijnlijk.
    Waarom komt u niet met een simpel saneringsplan? Sloop oudere grote tonnage weg, biedt de eigenaren de mogelijkheid om op een jonge schepen verder te gaan door afscheid te nemen van de ondernemers die helaas meer geïnvesteerd hebben dan achteraf bezien verstandig was. Op die manier saneert men de sector structureel en krijgt ondernemerschap weer een kans.

    Geplaatst door: E. op
  • elke producent heeft in de hand hoeveel product je op de markt brengt. Eventueel in samenaspraak met concurrenten, maar dat mag niet dus neem de concurrenten over. Zo zie je steeds grotere bedrijven ontstaan bijvoorbeeld bij de bevrachters.

    Het product binnenvaartcapaciteit word door heel veel individuele ondernemers op de markt gebracht. Zolang die niet samenwerken om iets aan de capaciteit te doen blijft er altijd overcapaciteit

    Juist daarvoor is de europese richtlijn 169/2009 bedacht. En natuurlijk mag je niet conflicterend werken met de mededingingswet maar dat waren de EUBO en Rent-a-Ship niet.

    Geplaatst door: ”””” op
  • gelezen- Laat de markt zijn werk doen.

    En hoe werkt dat in de binnenvaart?? Schip wordt voor weinig doorverkocht naar een ander slachtoffer. met minder Hypo. Dus het aantal beschikbare tonnage op de markt blijft hetzelfde.
    Volgens mij, beinvloed dit systeem niet de vrachtprijs??

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • Een vraag die spontaan opkomt is : waarom hebben de binnenvaartschippers eerst hun winsten geprivatiseerd en wil men de verliezen nu socialiseren? Waarschijnlijk antwoord: omdat men niet op eigen kracht in staat is de markt structureel te saneren door schepen uit het grote segment te slopen. Daar zit de ellende. Er zijn structureel te veel schepen. De hebzucht en speculatiedrift van individuen heeft geleid tot een ontwrichte markt voor het collectief. Onlangs hebben extreme laagwaterstanden aangetoond dat er sprake is van een fikse overcapaciteit. Ondernemers die nu nog vrijwillig het woord “reservecapaciteit” gebruiken, ontkennen ten diepste het probleem. Uw opdrachtgevers hebben geen boodschap aan uw “reservecapaciteit”. 2011 is voor een deel van u(met weinig vreemd vermogen in hun bedrijf) een topjaar geweest; anderen hebben niet of nauwelijks aan hun bancaire aflossingsverplichtingen kunnen voldoen. Dat is een teken aan de wand. We leven niet in Noord Korea; samenwerking kun je niet afdwingen. Laat de markt zijn werk doen. Na een faillissementenregen is de binnenvaart concurrerender t.o.v. de echte concurrenten weg en spoor. Een waarschijnlijk scenario is dat grote Chinese investeerders het hele systeem opkopen. Is dat erg? Macro economisch gezien niet. Micro gezien ook niet;de ex-eigenaar vaart in loondienst door, heeft een mooie woning en een loon waarvan hij in zijn levensonderhoud kan voorzien. Schei uit met roepen om gedwongen solidariteit. Samenwerking ontstaat alleen daar waar de ondernemer zijn eigen belang herkent en erkent. De omzetten in zowel het wegvervoer als de zeevaart storten weer in. De binnenvaart zal die dans niet ontspringen door een gebrek aan organisatie en economisch inzicht bij de ondernemers. Zolang u elkaar kapot concurreert en niet in staat bent het binnenvaartsysteem als geheel te versterken door professionele ladingacquisitie en een professionele houding t.a.v. uw klanten en de maatschappij, is de sector slechts een marginale positie waard. Uw branchevertegenwoordiging is niet representatief door de lage organisatiegraad (1000 van de 3500 ondernemers betalen voor hun eigen lobby) en kan daardoor nog geen deuk in een pakje boter slaan. Jammer, maar niet onterecht dat deze sector een koude sanering wacht.

    Geplaatst door: E. op
  • Best BBU lid,

    Uiteraard ken ik mij vinden in Uw reactie, maar U moet mij niet verwijten dat ik meelift op inspanningen van een ander, ik weet dat er ook 30 jaar mensen op mijn contributie zijn meegelift en dat werd mij te zwaar. Er is een omslag in de denkwereld van de binnenvaart ondernemers onstaan. Velen die een aantal jaren geleden riepen, dat beurzen etc. niets was, wilden vorig jaar eubo oprichten. Dit was niet in de lijn van de liberalisering. We hebben nu de liberalisering die we wilden en deze weg gaan we niet halverwege
    terug.

    Geplaatst door: peter op
  • Goeden morgen collega`s.
    In dit bericht staat een link naar de NMA……
    Ik heb net de link in het bericht naar http://www.nma.nl gebruikt en een klacht ingediend.
    En niet anoniem,wat ook kan maar met mn naam adres en bedrijfsgegevens.
    En dus een klacht ingedient tegen de Imperial groep wegens Kartelvorming.
    Ik gun iedereen zn brood,en doe geen ongegronde meldingen dus…..
    Ook alle in het Kartel opgenomen bedrijven heb ik in het bericht aan de NMA genoemd.
    Als we dit nu eens massaal deden?
    Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan hier erop los reageren.
    Tenminste dat denk ik en is altijd het proberen waard.
    Wat denkt u als er daar van bijna elk binnenvaartbedrijf zo`n rapport binnenkomt?
    Als het er genoeg zijn en we blijven allen netjes bij de waarheid en melden die aan NMA denk ik dat ze er toch wat mee moeten…….
    Als er niets aan gedaan wordt zijn we ook met een grote groep waar men niet meer omheen kan dus…..
    Het kost geen geld,alleen een beetje tijd en een beetje van uw internetverbruik.
    Goeie reis verder en allen succes met het invullen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms sunisha op
  • Hierboven wordt beschreven: ondernemers cursus, wanneer ik vanaf morgen mijn prijs vraag, dan lig ik tot de Kerst tegen de dijk. Want zonder afspraak met de buurman lukt me dat niet.

    NMA is toch : dat de consument niet onnodig veel betaald !! De vervoersprijs heeft zo weinig invloed op de productprijs, waar maken ze zich druk om??

    Stel de schippers zijn het vanaf morgen eens, en maken gewoon weer winst, doordat de vrachtprijzen hoog zijn. Dat kost de gemeenschap helemaal geen geld, want wat gebeurd er, met de winst van de schipper? Ze geven dat geld weer uit. Achterstallig onderhoud en investeringen worden weer gedaan. Dus werk gelegenheid. Wat je extra uitgeeft aan de voordeur, komt via de achterdeur weer binnen. Geld moet rollen, is beter voor de economie.

    Waar ik me over telkens verbaas .Het lijkt wel, hoe meer diploma’s een mens heeft hoe meer er met een kronkel gedacht wordt. Met mijn mavo diploma lijkt het net of die mensen een hersenspoeling hebben gehad.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • de NMA zegt het onderzoek naar de eubo gesloten te hebben omdat het plan toch mislukt is.
    dit is natuurlijk waanzin want ze kunnen gewoon niets hard maken. als de eubo de regels overtreden zou hebben hadden ze daar echt nog wel een boete voor gehad.
    het zou op het zelfde neerkomen dat de rechter zegt: zo dus u wilde een aanslag plegen
    terrorist:ja meneer de rechter
    rechter: maar u ziet daar nu van af?
    terrorist: ja meneer de rechter
    rechter: ok dan is het goed ga maar naar huis.

    ik ga er vanuit dat er toch ook wel iemand is die toezicht houdt op het handelen van de NMA. misschien moet die is even wat beter zijn werk doen.

    Geplaatst door: ik op
  • Juristenvoer. De NMa gaat veel te kort door de bocht. Een beetje mededingingsjurist maakt gehakt van de NMa conclusies. Trek uw eigen conclusies uit EU verordening 169/2009 en doe er uw voordeel mee. De overwegingen bij de verordening geven aan dat versnippering kan worden tegengegaan door een ontheffing op het kartelverbod.

    Om een verbetering te bevorderen van de te grote versnippering die veelal bestaat in de sectoren van het vervoer over de weg en over de binnenwateren, dienen eveneens van het kartelverbod te worden ontheven de overeenkomsten, besluiten en onderling afgestelde feitelijke gedragingen die de oprichting en de werking van groepen ondernemingen voor deze twee takken van vervoer, met inbegrip van de gemeenschappelijke financiering of verwerving van vervoermaterieel of -benodigdheden voor de gemeenschappelijke exploitatie beogen. Deze algemene ontheffing kan slechts worden toegekend, indien de totale ladingscapaciteit van een groep een vastgesteld maximum niet te boven gaat en de individuele capaciteit van de ondernemingen die tot de groep behoren, zekere gestelde grenzen niet overschrijdt, zulks ten einde te voorkomen dat één onderneming binnen de groep een machtspositie kan innemen. De Commissie dient niettemin over de mogelijkheid te beschikken om in te grijpen, indien in een bepaald geval dergelijke overeenkomsten gevolgen zouden hebben die onverenigbaar zijn met de voorwaarden die zijn gesteld voor het als geoorloofd erkennen van een mededingingsregeling en indien zij een misbruik van de ontheffing zouden vormen. Evenwel sluit het feit, dat de groep over een totale ladingscapaciteit beschikt die groter is dan het vastgestelde maximum, of het feit dat zij op grond van de individuele capaciteit der tot de groep behorende ondernemingen niet kan profiteren van de algemene ontheffing, daarom nog niet de mogelijkheid uit, dat zij een geoorloofde onderling afgestemde feitelijke gedraging vormt voorzover zij voldoet aan de in de onderhavige verordening gestelde relevante voorwaarden.
    (9) In eerste instantie dienen de ondernemingen zelf af te wegen wat in hun overeenkomsten, besluiten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen de overhand heeft, een op beperking der mededinging gerichte werking dan wel een in economisch opzicht gunstige werking die deze beperkingen vermag te rechtvaardigen, en zij dienen aldus onder eigen verantwoordelijkheid het al dan niet geoorloofde karakter van deze overeenkomsten, besluiten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen te beoordelen.
    (10) Men moet derhalve de ondernemingen toestaan om overeenkomsten te sluiten en toe te passen zonder deze te moeten aanmelden, waarbij zij dus worden blootgesteld aan het risico van nietigverklaring met terugwerkende kracht indien deze overeenkomsten zouden worden onderzocht op grond van een klacht of een ambtshalve optreden van de Commissie, dit onverminderd de mogelijkheid dat deze overeenkomsten met terugwerkende kracht geoorloofd worden verklaard in het geval dat een dergelijk onderzoek achteraf plaatsvindt.

    Vrijstelling voor groepen kleine en middelgrote ondernemingen
    1. Overeenkomsten, besluiten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen overeenkomstig artikel 81, lid 1, van het Verdrag zijn van het verbod van dat artikel vrijgesteld, indien zij tot doel hebben:
    a) de vorming en werking van groepen ondernemingen voor vervoer over de weg of over de binnenwateren met het oog op de verrichting van vervoersactiviteiten,
    b) de gemeenschappelijke financiering of verwerving van materieel of benodigdheden voor vervoer, die rechtstreeks verband houden met vervoersprestaties voor zover zulks noodzakelijk is voor de gemeenschappelijke exploitatie van deze groepen,
    en indien de totale ladingscapaciteit van de groep niet groter is dan:
    i) 10000 ton voor het vervoer over de weg;
    ii) 500000 ton voor het vervoer over de binnenwateren.
    De individuele capaciteit van elk der aan de groep deelnemende ondernemingen mag niet groter zijn dan 1000 ton voor het vervoer over de weg of 50000 ton voor het vervoer over de binnenwateren.
    2. Indien de uitvoering van de in lid 1 bedoelde overeenkomsten, besluiten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen in bepaalde gevallen gevolgen met zich meebrengt die onverenigbaar zijn met de voorwaarden van artikel 81, lid 3, van het Verdrag, kunnen de ondernemingen en ondernemersverenigingen verplicht worden aan deze gevolgen een einde te maken.

    Geplaatst door: E. op
  • Als je het mij vraagt is de NMA zelf corrupt.
    Wij mogen niet samen werken maar de ontvangers mogen wel steeds groter worden.
    Zoals Agrifirm en forfarmers.
    Ben het verder met de heer Hagens eens kan het niet beter verwoorden

    Geplaatst door: Arie prut op
  • Hoe kan het dat Imperial geschat 50% van de binnenvaartmarkt beheerst en dat de NMA daar gewoon mee eens is? Dan als 5% van de schippers iets samen doen de hele NMA de banken incl. de regering op tilt gaat? Dan de bonden kunnen nog zo groot worden als de schippers niet voor een doel gaan staan zei ook in der hemd.Is opboksen tegen zo genaamd “algemeen belang”is hier in dit land niet haast onmogelijk. Dus het gezegde: worstel en kom boven, is voor ons wel heel erg letterlijk.
    Nog veel plezier met het ijs.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Kartelvorming wat is kartelvorming naar mijn idee moeten dan instanties/bedrijven meerdere keuze’s hebben om een marktconformeprijs te kunnen bepalen dus een grote intstantie/bedrijf mag niet als een groot geheel de markt op is het dan geen tijd dat de NMA er een concurrent bij gaat krijgen want volgens mij is de NMA een behoorlijk groot KARTEL.

    Geplaatst door: marktverzieker ??????? op
  • Ik waarschuw de NMA.

    Geplaatst door: vandenberg op
  • Het is toch wel komisch dat de kleine binnenvaart ondernemer doorlopend gewaarschuwd moet worden voor eventuele ongehoorzamheid ,die hij eventueel denkt te plegen om aan een fatsoenlijk rendement te komen terwijl om ons heen de machtblokken langzaam maar heel zeker worden opgebouwt als de NMA denkt dat dat padvinders zijn ,geven zij blijk van zeer beperkt denken ,en het duurt nog maar een paar jaar dan zijn zij totaal overbodig want dan legt werkelijk de macht bij de grote blokken men ziet het langzaam bij de zeevaart al gebeuren ,maar bij deze kortzichtigheid kan men alleen maar met belangstelling toekijken.

    Geplaatst door: hof op
  • Vindt de Nma het wel goed dat er bevrachters mogen handelen zonder enige vorm van garantie van uitbetaling van vrachten. Sommige kunnen makelijk 100.000 ton lading verhandelen en meer dan een laptop en telefoon hebben ze niet. Dat zootje moet er maar eens tussenuit.

    Geplaatst door: Maurice op
  • We hebben het gezien met de €ubo, niemand wilde dat toch?? Ga nu niet klagen en draag voor waar je goed in bent, de Nma trekt zich nergens van aan. Dat is toch al gebleken, wat A.van Megen probeerde op te zetten, was bedoeld voor de vrachtvaart, maar men dacht daar anders over, en nu DE STERKSTE ZULLEN OVERWINNEN. (ik ben daar geen voorstander van) Wie niet samen wat probeert, is over geleverd aan………….

    Geplaatst door: LAURENS op
  • Het is voor mij nu overduidelijk dat de nma tegen de scheepvaart is of de scheepvaart moet dom houden.Het is duidelijk dat bevrachters afspraken maken onderling en dat weet iedereen en heb daar zelf al melding van gemaakt maar nma heeft zelf nog niet gereageerd.
    Dus men moet de nma zeker niet seriues nemen en gewoon verder doen zoals ge ze zelf wilt of kan.
    Wat gaan ze doen het is zelf te belachelijk voor woorden aan vuil te maken.
    Mvg

    Geplaatst door: Van Wynaerde op
  • of bij ’t CBRB … http://www.cbrb.nl

    Geplaatst door: peter op
  • beste Walter

    u schrijft dat er te veel organisaties zijn. dit is niet correct. juist door de oprichting van de BBU zijn veel organisaties samen gegaan. kijk eens op http://www.binnenvaartunie.nl voor verdere uitleg.
    p.s. de site is nog in aanbouw dus wel een beetje sumier.

    Geplaatst door: BBU lid op
  • Geacht BBU-lid…hoeveel “organisatie’s” heeft de binnenvaart eigenlijk al niet ter verdediging van hun belangen , positie..? En wat ,behalve af en toe hard roepen, hebben zij tot nu toe écht daadwerkelijk weten te bewerkstelligen om de (vaak terechte) onvrede weg te halen bij de binnenvaart..? Voorts en tenslotte..: ik durf gerust te stellen dat de kracht, macht en invloed van “Brussel” door velen zwaar onderschat is/wordt.Ook door de BBU…

    Geplaatst door: Walter, Brielle op
  • Inderdaad,De enige manier,om niet voor een lage vrachtprijs te vervoeren, is nee zeggen ! Maar wie kan dat tegenwoordig? En daar ligt het probleem.Tehoog prive of teveel hypo of een factor van beide.En nu flink klagen,als er even teweinig aanbod is. Is dit het beeld van de binnenvaartondernemer ? Knallen door het ijs, voor minimale vrachtprijzen.

    Geplaatst door: Martin op
  • beste Peter

    ook de bonden hebben tijdig geroepen dat er te veel gebouwd werd. je kan niet zeggen dat de brancheorganisaties de schuld zijn van de overcappaciteit. dit staat dus ook los van u lidmaatschapgeld dat u zeker niet voor niets heeft betaald. ook al zouden de organisaties nog zo hard roepen dat er te veel gebouwd wordt, blijft het ieder zijn keus (banken en schippers) om dat toch te doen, ze kunnen deze mensen moeilijk het mes op de keel zetten.

    de BBU spant zich dagelijks in voor een groot aantal zaken die van belang zijn voor elke schipper. je kunt het niet overal mee eens zijn, maar dit mag toch geen reden zijn om ongeorganiseerd te zijn, en dus mee te liften op andermans contributiegeld.
    het verwijt dat je maar met een klein groepje bent is niet meer actueel. de BBU telt nu circa 800 leden. bent u het ergens niet mee eens of heeft u een andere visie schrijf dit op en ga eens een keer langs bij de BBU waar de koffie altijd klaar staat. u zult zien dat de zaken er op dit moment anders voor staan als in het verleden.

    niemand kan u dwingen, maar elk lid is belangrijk.

    Geplaatst door: BBU lid op
  • Geacht BBU lid,

    Het is onmogelijk op dit moment een de binnenvaart gezond te maken.
    Een groot aantal binnenvaart ondernemers heeft zijn nek in een strop geduwd. Deze strop zit nu zo strak dat er geen weg meer terug is.
    Ik ben 30 jaar lid geweest van een organisatie en
    heb er voortdurend op gewezen dat wij overcapaciteit kregen. U moet niet vergeten dat wij tienduizenden euro,s aan sloopregelinegen hebben betaald. Het werd echter weer dwijlen met de kraan open, meer bouwen dan er werd gesloopt.
    Ook ik heb al die jaren mijn lidmaatschap voor niets betaald. Wij moesten immers met een klein groepje de problemen voor andere op lossen. Daar
    heb ik nu geen zin meer in!

    Geplaatst door: peter op
  • beste N

    de mensen bij de BBU (binnenvaart branche unie) zijn elke dag keihard aan het werk voor elke binnenvaartondernemer. dit moet allemaal gebeuren met een beperkt aantal middelen(geld), wat allemaal opgehoest wordt door de aangesloten leden. een groot deel van de binnenvaart is niet aangesloten en lift mee op andermans contributiegeld. je zult misschien niet altijd zien wat er binnen de BBU gebeurt, maar neem van mij aan dat dit heel veel is. deze mensen willen graag nog meer voor ons betekenen maar daar is wel geld voor nodig, dus meer leden.

    aan een ieder die nog niet georganiseerd is, zou ik zeggen sluit je aan bij de BBU dan kunnen we samen een einde maken aan deze onzin en de toekomst van de binnenvaartondernemer verbeteren.

    http://www.binnenvaartunie.nl

    Geplaatst door: BBU lid op
  • De NMa kan dan wel positief zijn over de ontwikkelingen in de binnenvaart kan daar helaas op mijn bankrekening weinig van merken

    Geplaatst door: ….. op
  • beste binnenvaartbond een uitgelezen kans om de schandalige wantoestanden die bevrachters en banken aan de binnenvaart toedoen aan de kaak te stellen.mischien naar de rechter want 75% van de binnenvaart vaart stelselmatig onderbemand en teveel uren omdat we zwaar onderbetaald worden ,hier ligt uw kans te bewijzen dat u er voor de binnenschipper staat

    Geplaatst door: n op
  • Zou de NMa niet eens bij de olie maatschappijen kunnen gaan kijken. Het valt wel erg op dat er in winkels de prijs verschillen wel groot zijn het maakt niet uit in wat, maar aan een tankstation is het verschil opvallend klein. Zou men daar een soort prijs compensatie krijgen of is hun macht of mond groter dan die van de NMa

    Geplaatst door: Jan op
  • De Europese Unie is echt groter dan Nederland alleen. Neelie Kroes mag voor mij hoog en laag springen maar volgens mij mag men met haar geen rekening houden. Trouwens weten we niet wie dat mens deze functie binnen de Nma heeft gegeven?
    Gesubsidieerde spoorlijnen, Navo pijpleidingen enz, enz, wat heeft Nma daar over te vertellen?
    Hier moet men echt grote schoonmaak houden!

    Geplaatst door: jvd op
  • Heren en Dames van de NMA we hadden een eerlijk systeem, eens uit nood geboren.
    De evenredige vrachtverdeling, hierbij wist de klant zonder tussenpersoon van te voren wat die kwijt was, dus hier bij zijn/haar inkoop verkoopprijs rekening mee kon houden.
    In alle wijsheid is er besloten dat dit systeem weg moest, de schippers waren lui en niet flexibel en klantonvriendelijk.
    Nu ziet men nog niet in dat de kleinere schepen gaan verdwijnen en er nog steeds kleine partijen zijn, maar aan wie verkoop je nog een schip onder de 1500 ton, en nog kleinere schepen gaan meestal naar de sloop.
    NMA wilt u een eerlijke prijs voor het vervoer die niet concureerd zowel in positieve als negatieve zin , richt dan de beurs weer op.
    Ook roept u maar wat, zonder man en paard te noemen, vindt dit kwalijk om de hele sector over een kam te scheren.
    Dan heb ik nog een voorbeeld, heb eens een grote schade gehad er waren 5 gelijkwaardige werven uitgenodigd de goedkoopste was FL 215.000,– en de duurste 225.000,– natuurlijk vond de tegenpartij die de rekening moest betalen dit vreemd, dit is niet vreemd een kilo ijzer is overal even duur en het overige materiaal en arbeidsuren ook, dus wie de meeste honger heeft die is het goedkoopst.
    De schippers die volgens u prijsafspraken maken zouden wel geen honger hebben en daarom volgens iemand te duur zijn en u voor hun karretje proberen te spannen of u moet glasharde bewijzen hebben, ik noem iemand beschuldigen zonder bewijzen en dit in de media brengen laster van een hardwerkende toch al veel te laag betaalde ondernemersgroep.
    Denk dat u dit artikel zou kunnen rectificeren door naar buiten te brengen van wie u deze niet bewezen prijsafspraken heeft.

    Geplaatst door: Hagens op
  • volgens mijn mening heeft de nma een bloedhekel aan zelfstandige binnenvaart ondernemers want als binnen vaart ondernemer probeert een eerlijke en rendabele bedrijfs voering kreeerd staan ze op de achterste benen maar als imperial detmer en lenkering rsb partnership en htag de vrachten eens luidend 10%verlagen zijn die lieden bij de nma horend doof want dan zijn ze er niet om op te treden maar wel op de binnenvaart af geven voor een rendabele vrachtik las op het nieuws dat de horeca in friesland de prijzen voor overnachten verhoogd had van 35 euro 9o euro maar die prijs afspraak mag dan wel weer dat zijn toch ondernemers of zie ik dat verkeerd heren n m a

    Geplaatst door: brouwer op
  • De Nma zou beter de bevrachters eens in de gaten kunnen houden. DAT zijn afspraakmakers, als je bij de ene een reis aangeboden krijgt en je bel verder, dan zijn er (vriendjes van elkaar) telkens dezelfde met identiek het zelfde werk wat ze je aanbieden. Dat mag dan wel weer zeker, nou de €ubo had door moeten gaan, dan hadden wij met z’n alle voor betere prijzen kunnen varen. Nu mooorden ze elkaar uit voor de LAAGSTE prijzen om maar bezig te zijn.

    Geplaatst door: Laurens op
  • Ondernemerscursus hadden ze 10 jaar geleden moeten geven

    Geplaatst door: R op

Reageer

NMa blijft binnenvaart waarschuwen | Schuttevaer.nl

NMa blijft binnenvaart waarschuwen

Een klein deel van de binnenvaartbranche blijft proberen via prijsafspraken of prijsadviezen de onzekerheid door de crisis tegen te gaan. De Nederlandse Mededingingsautoriteit ((NMa) zegt nog steeds signalen binnen te krijgen die daarop wijzen.

Onderzoek naar EUBO gesloten

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • En als we nu eens de koppen bij elkaar steken en een vesteging op malta of polen starten wat wil de mna dan gaan doen

    Geplaatst door: jantje op
  • Mentaliteit is een groot probleem in de binnenvaart, Bij schippers en banken. Want het lijkt wel, dat iedereen gewoon door blijft varen voor elk laag tarief? Korte termijn visie. Ook in de slecht tijd, word er nog nieuw gebouwd en gefinancierd??

    E. heeft over een sloopregeling, nu is het geval, dat in de tonnage groep, waar te veel van zijn, bijna allemaal jonge schepen zijn.

    Hoe komt dat? Omdat de banken en schippers in het verleden afgestapt zijn van de regel: “30 % eigen vermogen van de aanschaf koopsom.” Met andere woorden: hebzucht van de mens.

    Een beetje marktinzicht hebben de schippers wel, maar geen markt invloed naar boven toe.

    Wat gebeurd er, bij weinig ladingaanbod? Huurschepen , rederij schepen en schepen met bemanning willen zonder leegtijd in beweging blijven. Om het verlies te beperken. Stilliggen kost ook veel geld. Dan nog een paar schippers die slecht kunnen rekenen. Die groep bepaald de marktprijs.

    Ook omdat je geen bodem in de markt hebt, gaan de bevrachters elkaar onnodig onderbieden op werk/lading.

    Bedenk je iets, zodat er een bodem en rust is in de markt , heeft iedereen er baat bij: Verladers bevrachters en schippers. En dat heeft echt geen invloed op de consumentprijs zoals NMA denkt.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Kan me,na aandachtig lezen, niet (meer) aan de indruk onttrekken dat Inzender E. weliswaar uitstekend thuis is in “economie” maar weinig/geen affiniteit heeft met “de Binnenvaart”. (woordkeuze mbt de binnenvaart/schippers onderstreept zulks) Al zijn monologen ten spijt gaat deze inzender aan één belangrijk punt voorbij, nl dat een particulier een particulier blijft,zal blijven in hart en nieren.Deze mentaliteit,deze instelling is enerzijds lovenswaardig,anderzijds kan/mag je verwachten dat deze mentaliteit/instelling ook zijn keerzijde heeft. Allerlei overkoepelende organisatie’s ten spijt,deze beroepstrots en -eer is wél onlosmakelijk verbonden met “onze binnenvaart”,de grootste vloot van Europa; iets waar we trots op mogen en moeten zijn. Waar inzender E. m.i. volledig aan voorbij gaat.

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Wie het hardst schreeuwt en denkt gelijk te hebben en probeert te overrulen heeft vaak zelf de angst dat men er achter komt niet zo sterk in de schoenen te staan als ie denkt.Echter velen laten zich door zulke “mensen of instanties” intimideren en slikken het als goede koek.

    Geplaatst door: mvg op
  • Erg interessant allemaal.In slechte tijden iedereen lid van de cooperatie,maar owee als de markt weer aantrekt.Dan moeten we zo nodig weer profiteren van de hogere vrachtprijzen.Dan vinden we de cooperatie niet meer zo belangrijk ! Leden van de N.P.R.C vrolijk bieten varen,en leden van C.B.V. verhuurd bij Peterson. Men kan toch geen 2 heren dienen ?? Als deze mentaliteit niet veranderd,wordt het nooit iets !

    Geplaatst door: Martin op
  • het grote probleem is het groot aantal tussenpersonen. deze maken de markt (bewust)onoverzichtelijk. het is slechts een kwestie van tijd voor de omslag in de markt komt. steeds meer mensen zien het belang in van samenwerken in cooperaties.

    cooperaties hebben een groot voordeel voor zowel de schipper als de klant. via de cooperatie kunnen we eerlijk zaken doen met de klant. een schipper stelt het belang van de klant voorop, dit komt alleen niet door bij de klant door de tussenhandel.
    vaak hoor ik bij de ontvanger dat hij lang op zijn product heeft moeten wachten omdat hem werdt gezegt dat er geen schepen waren, terwijl wij een week leeg lagen. de huidige tussenhandel heeft maar 1 belang en dat is hun eigen portomonee.
    via de cooperatie kunnen we de klant een stabiele (dus niet in februari 2 euro en in december 12 euro) prijs bieden.
    uiteraard is hier een mentaliteitsomslag voor nodig, maar deze is dichterbij dan ooit.

    de binnenvaart verenigd in cooperaties:

    EEN GOEDE TOEKOMST VOOR KLANT EN SCHIPPER/BINNENVAARTONDERNEMER

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer met toekomstgerichte cooperatieve gedachten op
  • Beste E

    Het probleem blijft hem dus wringen in de mentaliteit. Mijn markt word nog steeds gedomineerd door hoge pieken en dalen door een te groot deel spotmarkt. Verladers laten zich uitknijpen als wij de macht hebben en schippers laten zich uitknijpen als zij de macht hebben….

    Kansloos kinderachtig korte termijn visie heerst en dat zal toch echt moeten veranderen. In vele delen van het bedrijfsleven heeft hier de evolutie al plaatsgevonden. Mijn markt heeft hier vele jaren achterstand opgelopen doordat we te lang zijn bemoederd met het beurssysteem. Sociaal verantwoord systeem moet ik toegeven, maar haaks tegenover het gevoerde economische model van vandaag.

    Aanpassen is wat er nodig is door mentaliteitsverandering, een absolute voorwaarde voor een goed functionerende markt.

    Wat u aangeeft zoals dit bij de tussenpersonen in de financiele markten gebeurd is, zou in de binnenvaart een goede logische stap zijn. Bevrachters kunnen te makkelijk het vertrouwen misbruiken waar onze economie op draait….

    Dat er pieken en dalen blijven is niet meer dan logisch, maar zoals ook door de EVO toegegeven word mogen die pieken en dalen best wat minder. Dit bereik je alleen door transparant te werken en elkaar als volwaardige zakenpartners te accepteren. Mentaliteit veranderen dus!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Beste anoniem. Een mentaliteit veranderen kan generaties duren, vooral in beroepsgroepen waar traditioneel de bedrijfsvoering van vader op zoon overgaat. Binnenvaartambassadeur Verberk spreekt in zijn rapport over een mentaliteitsomslag die zou moeten plaatsvinden. In een eerder commentaar schreef ik al dat we niet in een geleide markteconomie ondernemen en dat je zo’n omslag dus niet kunt afdwingen. Als ik goed geïnformeerd ben, heeft het Transitiecomité eind vorig jaar opdracht gegeven om de marktwerking in de binnenvaart te onderzoeken. Een groot aantal ondernemers in de markt (zowel schippers als bevrachters) zouden inmiddels zijn bevraagd naar hun bevinding van de binnenvaartmarkt. Zonder de uitkomsten van dat onderzoek te kennen, ga ik er van uit dat er voldoende mogelijkheden zijn voor schippers om te weten wat de markt tussen hun en bevrachters doet. U noemt de laagdrempelige mogelijkheden zelf al. Waar schippers echter weinig of geen grip op krijgen is de manier waarop contracten en transacties tussen bevrachter en verlader tot stand komen. Het zou mij dus niet verbazen als de onderzoekers concluderen dat de markt transparant genoeg is voor de vervoerders waar het gaat om marktbewegingen tussen vervoerder en bevrachter. Immers; Logos, Vrachtindicator, Bargelink e.d. zijn laagdrempelig. Daarnaast publiceert de CCR iedere zes maanden haar marktobservatie die op een abstractere manier de markt benadert. Waar het m.i. aan ontbreekt is de transparantie van de transacties tussen bevrachter en verlader. In de financiële wereld was iets dergelijks aan de gang met de tussenpersonen. Daar ontbrak de transparantie tussen financiële instelling en tussenpersoon. Zij zijn onder toezicht gesteld van de AFM en onderhevig gemaakt aan certificeringsplicht om te borgen dat zij transparant werken. Dat is de reden dat de onafhankelijke tussenpersonen tegenwoordig rekeningen schrijven voor hun diensten aan de cliënt. Dat laat overigens onverlet dat de marktbewegingen gewoon zullen blijven; in tijden van schaarste aan laadruimte zal de prijs omhoog bewegen, in tijden van overcapaciteit zal de markt naar beneden gaan. Dat laatste is m.i voorlopig het geval in de grote tonnages. De handen ineen slaan en lobbyen voor structurele capaciteitsbeperking zou een logische ondernemersbeslissing zijn. Dit is echter geen realistisch scenario in een markt waarin de ondernemers zich kennelijk door emotie laten leiden.

    Geplaatst door: E. op
  • Beste E.

    U kunt het verhaal mooi verwoorden maar met uw oplossing keer je niet de huidige mentaliteit.

    Zaken zoals transparantie (zoals opgenomen was in het CAB plan middels de marktmonitor) kunnen dit tij keren. De binnenvaartondernemer heeft goede marktinformatie nodig zodat zijn onderhandelingspositie verbeterd word en er een gelijk speelveld ontstaat.

    Initiatieven als LogoS, Bargelink, Vrachtindicator, EUBO, shipport.eu, beursaanboord, schippersvoorschippers… Dit zijn de systemen die de informatie kunnen brengen die we nodig hebben.

    Het wachten is alleen op de bevrachter die het lef heeft om serieus te willen onderhandelen met de transporteur, op een open en eerlijke basis. Deze mensen zouden hun 5% provisie meer dan waard zijn omdat ze dan weer het werk gaan doen waar ze voor zijn. Namelijk de broodnodige schakel tussen verlader en transporteur, middels een goede aquisitie en duurzaam beleid!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • @ duurzaam

    de NMA heeft het crisiberaad dermate onder druk gezet dat uitvoering niet meer mogelijk was.

    Geplaatst door: ik op
  • E
    gaan we nieuwe tonnage slopen ? en dan zijn we duurzaam bezig ? En dan weer nieuw bouwen als het blijkt dat er toch teveel gesloopt is.

    Het crisisberaad had zich niets moeten aantrekken van de NMa en het capactiteitsplan moeten uitvoeren. De schepen die technisch gezien failliet zijn in een cooperatie en stilleggen.

    En als de tarieven dan op het niveau van voor de crisis is hoeft de NMa zich niet druk te maken, immers de consumenten konden het toen ook betalen ? Gaan sde tarieven eroverheen dan kan alsnog de NMa aan de bak. Maar zover zouden de cooperaties het niet laten komen, immers dan is er geen verschil meer wat exploitatie betreft tussen nieuwe schepen en de opgelegde schepen.

    Geplaatst door: duurzaam op
  • Beste Hein Danser, een liberaal systeem dus. De kostprijs van het vervoer wordt lager door afschrijvingen van de overkapitalisering en de marktwerking komt tot uiting in lagere vrachtprijzen. Dat die marktwerking u en uw collega’s niet goed uitkomt is duidelijk. De banken hebben vanaf 2009 uw visie gedeeld en gezorgd dat er weinig tot geen faillissementen zijn gevallen in uw sector. Dat is een zeer uitzonderlijk verschijnsel, maar het komt voort uit welbegrepen eigenbelang. Dat ze dat beleid langjarig kunnen voortzetten is onwaarschijnlijk.
    Waarom komt u niet met een simpel saneringsplan? Sloop oudere grote tonnage weg, biedt de eigenaren de mogelijkheid om op een jonge schepen verder te gaan door afscheid te nemen van de ondernemers die helaas meer geïnvesteerd hebben dan achteraf bezien verstandig was. Op die manier saneert men de sector structureel en krijgt ondernemerschap weer een kans.

    Geplaatst door: E. op
  • elke producent heeft in de hand hoeveel product je op de markt brengt. Eventueel in samenaspraak met concurrenten, maar dat mag niet dus neem de concurrenten over. Zo zie je steeds grotere bedrijven ontstaan bijvoorbeeld bij de bevrachters.

    Het product binnenvaartcapaciteit word door heel veel individuele ondernemers op de markt gebracht. Zolang die niet samenwerken om iets aan de capaciteit te doen blijft er altijd overcapaciteit

    Juist daarvoor is de europese richtlijn 169/2009 bedacht. En natuurlijk mag je niet conflicterend werken met de mededingingswet maar dat waren de EUBO en Rent-a-Ship niet.

    Geplaatst door: ”””” op
  • gelezen- Laat de markt zijn werk doen.

    En hoe werkt dat in de binnenvaart?? Schip wordt voor weinig doorverkocht naar een ander slachtoffer. met minder Hypo. Dus het aantal beschikbare tonnage op de markt blijft hetzelfde.
    Volgens mij, beinvloed dit systeem niet de vrachtprijs??

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • Een vraag die spontaan opkomt is : waarom hebben de binnenvaartschippers eerst hun winsten geprivatiseerd en wil men de verliezen nu socialiseren? Waarschijnlijk antwoord: omdat men niet op eigen kracht in staat is de markt structureel te saneren door schepen uit het grote segment te slopen. Daar zit de ellende. Er zijn structureel te veel schepen. De hebzucht en speculatiedrift van individuen heeft geleid tot een ontwrichte markt voor het collectief. Onlangs hebben extreme laagwaterstanden aangetoond dat er sprake is van een fikse overcapaciteit. Ondernemers die nu nog vrijwillig het woord “reservecapaciteit” gebruiken, ontkennen ten diepste het probleem. Uw opdrachtgevers hebben geen boodschap aan uw “reservecapaciteit”. 2011 is voor een deel van u(met weinig vreemd vermogen in hun bedrijf) een topjaar geweest; anderen hebben niet of nauwelijks aan hun bancaire aflossingsverplichtingen kunnen voldoen. Dat is een teken aan de wand. We leven niet in Noord Korea; samenwerking kun je niet afdwingen. Laat de markt zijn werk doen. Na een faillissementenregen is de binnenvaart concurrerender t.o.v. de echte concurrenten weg en spoor. Een waarschijnlijk scenario is dat grote Chinese investeerders het hele systeem opkopen. Is dat erg? Macro economisch gezien niet. Micro gezien ook niet;de ex-eigenaar vaart in loondienst door, heeft een mooie woning en een loon waarvan hij in zijn levensonderhoud kan voorzien. Schei uit met roepen om gedwongen solidariteit. Samenwerking ontstaat alleen daar waar de ondernemer zijn eigen belang herkent en erkent. De omzetten in zowel het wegvervoer als de zeevaart storten weer in. De binnenvaart zal die dans niet ontspringen door een gebrek aan organisatie en economisch inzicht bij de ondernemers. Zolang u elkaar kapot concurreert en niet in staat bent het binnenvaartsysteem als geheel te versterken door professionele ladingacquisitie en een professionele houding t.a.v. uw klanten en de maatschappij, is de sector slechts een marginale positie waard. Uw branchevertegenwoordiging is niet representatief door de lage organisatiegraad (1000 van de 3500 ondernemers betalen voor hun eigen lobby) en kan daardoor nog geen deuk in een pakje boter slaan. Jammer, maar niet onterecht dat deze sector een koude sanering wacht.

    Geplaatst door: E. op
  • Best BBU lid,

    Uiteraard ken ik mij vinden in Uw reactie, maar U moet mij niet verwijten dat ik meelift op inspanningen van een ander, ik weet dat er ook 30 jaar mensen op mijn contributie zijn meegelift en dat werd mij te zwaar. Er is een omslag in de denkwereld van de binnenvaart ondernemers onstaan. Velen die een aantal jaren geleden riepen, dat beurzen etc. niets was, wilden vorig jaar eubo oprichten. Dit was niet in de lijn van de liberalisering. We hebben nu de liberalisering die we wilden en deze weg gaan we niet halverwege
    terug.

    Geplaatst door: peter op
  • Goeden morgen collega`s.
    In dit bericht staat een link naar de NMA……
    Ik heb net de link in het bericht naar http://www.nma.nl gebruikt en een klacht ingediend.
    En niet anoniem,wat ook kan maar met mn naam adres en bedrijfsgegevens.
    En dus een klacht ingedient tegen de Imperial groep wegens Kartelvorming.
    Ik gun iedereen zn brood,en doe geen ongegronde meldingen dus…..
    Ook alle in het Kartel opgenomen bedrijven heb ik in het bericht aan de NMA genoemd.
    Als we dit nu eens massaal deden?
    Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan hier erop los reageren.
    Tenminste dat denk ik en is altijd het proberen waard.
    Wat denkt u als er daar van bijna elk binnenvaartbedrijf zo`n rapport binnenkomt?
    Als het er genoeg zijn en we blijven allen netjes bij de waarheid en melden die aan NMA denk ik dat ze er toch wat mee moeten…….
    Als er niets aan gedaan wordt zijn we ook met een grote groep waar men niet meer omheen kan dus…..
    Het kost geen geld,alleen een beetje tijd en een beetje van uw internetverbruik.
    Goeie reis verder en allen succes met het invullen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms sunisha op
  • Hierboven wordt beschreven: ondernemers cursus, wanneer ik vanaf morgen mijn prijs vraag, dan lig ik tot de Kerst tegen de dijk. Want zonder afspraak met de buurman lukt me dat niet.

    NMA is toch : dat de consument niet onnodig veel betaald !! De vervoersprijs heeft zo weinig invloed op de productprijs, waar maken ze zich druk om??

    Stel de schippers zijn het vanaf morgen eens, en maken gewoon weer winst, doordat de vrachtprijzen hoog zijn. Dat kost de gemeenschap helemaal geen geld, want wat gebeurd er, met de winst van de schipper? Ze geven dat geld weer uit. Achterstallig onderhoud en investeringen worden weer gedaan. Dus werk gelegenheid. Wat je extra uitgeeft aan de voordeur, komt via de achterdeur weer binnen. Geld moet rollen, is beter voor de economie.

    Waar ik me over telkens verbaas .Het lijkt wel, hoe meer diploma’s een mens heeft hoe meer er met een kronkel gedacht wordt. Met mijn mavo diploma lijkt het net of die mensen een hersenspoeling hebben gehad.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • de NMA zegt het onderzoek naar de eubo gesloten te hebben omdat het plan toch mislukt is.
    dit is natuurlijk waanzin want ze kunnen gewoon niets hard maken. als de eubo de regels overtreden zou hebben hadden ze daar echt nog wel een boete voor gehad.
    het zou op het zelfde neerkomen dat de rechter zegt: zo dus u wilde een aanslag plegen
    terrorist:ja meneer de rechter
    rechter: maar u ziet daar nu van af?
    terrorist: ja meneer de rechter
    rechter: ok dan is het goed ga maar naar huis.

    ik ga er vanuit dat er toch ook wel iemand is die toezicht houdt op het handelen van de NMA. misschien moet die is even wat beter zijn werk doen.

    Geplaatst door: ik op
  • Juristenvoer. De NMa gaat veel te kort door de bocht. Een beetje mededingingsjurist maakt gehakt van de NMa conclusies. Trek uw eigen conclusies uit EU verordening 169/2009 en doe er uw voordeel mee. De overwegingen bij de verordening geven aan dat versnippering kan worden tegengegaan door een ontheffing op het kartelverbod.

    Om een verbetering te bevorderen van de te grote versnippering die veelal bestaat in de sectoren van het vervoer over de weg en over de binnenwateren, dienen eveneens van het kartelverbod te worden ontheven de overeenkomsten, besluiten en onderling afgestelde feitelijke gedragingen die de oprichting en de werking van groepen ondernemingen voor deze twee takken van vervoer, met inbegrip van de gemeenschappelijke financiering of verwerving van vervoermaterieel of -benodigdheden voor de gemeenschappelijke exploitatie beogen. Deze algemene ontheffing kan slechts worden toegekend, indien de totale ladingscapaciteit van een groep een vastgesteld maximum niet te boven gaat en de individuele capaciteit van de ondernemingen die tot de groep behoren, zekere gestelde grenzen niet overschrijdt, zulks ten einde te voorkomen dat één onderneming binnen de groep een machtspositie kan innemen. De Commissie dient niettemin over de mogelijkheid te beschikken om in te grijpen, indien in een bepaald geval dergelijke overeenkomsten gevolgen zouden hebben die onverenigbaar zijn met de voorwaarden die zijn gesteld voor het als geoorloofd erkennen van een mededingingsregeling en indien zij een misbruik van de ontheffing zouden vormen. Evenwel sluit het feit, dat de groep over een totale ladingscapaciteit beschikt die groter is dan het vastgestelde maximum, of het feit dat zij op grond van de individuele capaciteit der tot de groep behorende ondernemingen niet kan profiteren van de algemene ontheffing, daarom nog niet de mogelijkheid uit, dat zij een geoorloofde onderling afgestemde feitelijke gedraging vormt voorzover zij voldoet aan de in de onderhavige verordening gestelde relevante voorwaarden.
    (9) In eerste instantie dienen de ondernemingen zelf af te wegen wat in hun overeenkomsten, besluiten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen de overhand heeft, een op beperking der mededinging gerichte werking dan wel een in economisch opzicht gunstige werking die deze beperkingen vermag te rechtvaardigen, en zij dienen aldus onder eigen verantwoordelijkheid het al dan niet geoorloofde karakter van deze overeenkomsten, besluiten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen te beoordelen.
    (10) Men moet derhalve de ondernemingen toestaan om overeenkomsten te sluiten en toe te passen zonder deze te moeten aanmelden, waarbij zij dus worden blootgesteld aan het risico van nietigverklaring met terugwerkende kracht indien deze overeenkomsten zouden worden onderzocht op grond van een klacht of een ambtshalve optreden van de Commissie, dit onverminderd de mogelijkheid dat deze overeenkomsten met terugwerkende kracht geoorloofd worden verklaard in het geval dat een dergelijk onderzoek achteraf plaatsvindt.

    Vrijstelling voor groepen kleine en middelgrote ondernemingen
    1. Overeenkomsten, besluiten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen overeenkomstig artikel 81, lid 1, van het Verdrag zijn van het verbod van dat artikel vrijgesteld, indien zij tot doel hebben:
    a) de vorming en werking van groepen ondernemingen voor vervoer over de weg of over de binnenwateren met het oog op de verrichting van vervoersactiviteiten,
    b) de gemeenschappelijke financiering of verwerving van materieel of benodigdheden voor vervoer, die rechtstreeks verband houden met vervoersprestaties voor zover zulks noodzakelijk is voor de gemeenschappelijke exploitatie van deze groepen,
    en indien de totale ladingscapaciteit van de groep niet groter is dan:
    i) 10000 ton voor het vervoer over de weg;
    ii) 500000 ton voor het vervoer over de binnenwateren.
    De individuele capaciteit van elk der aan de groep deelnemende ondernemingen mag niet groter zijn dan 1000 ton voor het vervoer over de weg of 50000 ton voor het vervoer over de binnenwateren.
    2. Indien de uitvoering van de in lid 1 bedoelde overeenkomsten, besluiten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen in bepaalde gevallen gevolgen met zich meebrengt die onverenigbaar zijn met de voorwaarden van artikel 81, lid 3, van het Verdrag, kunnen de ondernemingen en ondernemersverenigingen verplicht worden aan deze gevolgen een einde te maken.

    Geplaatst door: E. op
  • Als je het mij vraagt is de NMA zelf corrupt.
    Wij mogen niet samen werken maar de ontvangers mogen wel steeds groter worden.
    Zoals Agrifirm en forfarmers.
    Ben het verder met de heer Hagens eens kan het niet beter verwoorden

    Geplaatst door: Arie prut op
  • Hoe kan het dat Imperial geschat 50% van de binnenvaartmarkt beheerst en dat de NMA daar gewoon mee eens is? Dan als 5% van de schippers iets samen doen de hele NMA de banken incl. de regering op tilt gaat? Dan de bonden kunnen nog zo groot worden als de schippers niet voor een doel gaan staan zei ook in der hemd.Is opboksen tegen zo genaamd “algemeen belang”is hier in dit land niet haast onmogelijk. Dus het gezegde: worstel en kom boven, is voor ons wel heel erg letterlijk.
    Nog veel plezier met het ijs.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Kartelvorming wat is kartelvorming naar mijn idee moeten dan instanties/bedrijven meerdere keuze’s hebben om een marktconformeprijs te kunnen bepalen dus een grote intstantie/bedrijf mag niet als een groot geheel de markt op is het dan geen tijd dat de NMA er een concurrent bij gaat krijgen want volgens mij is de NMA een behoorlijk groot KARTEL.

    Geplaatst door: marktverzieker ??????? op
  • Ik waarschuw de NMA.

    Geplaatst door: vandenberg op
  • Het is toch wel komisch dat de kleine binnenvaart ondernemer doorlopend gewaarschuwd moet worden voor eventuele ongehoorzamheid ,die hij eventueel denkt te plegen om aan een fatsoenlijk rendement te komen terwijl om ons heen de machtblokken langzaam maar heel zeker worden opgebouwt als de NMA denkt dat dat padvinders zijn ,geven zij blijk van zeer beperkt denken ,en het duurt nog maar een paar jaar dan zijn zij totaal overbodig want dan legt werkelijk de macht bij de grote blokken men ziet het langzaam bij de zeevaart al gebeuren ,maar bij deze kortzichtigheid kan men alleen maar met belangstelling toekijken.

    Geplaatst door: hof op
  • Vindt de Nma het wel goed dat er bevrachters mogen handelen zonder enige vorm van garantie van uitbetaling van vrachten. Sommige kunnen makelijk 100.000 ton lading verhandelen en meer dan een laptop en telefoon hebben ze niet. Dat zootje moet er maar eens tussenuit.

    Geplaatst door: Maurice op
  • We hebben het gezien met de €ubo, niemand wilde dat toch?? Ga nu niet klagen en draag voor waar je goed in bent, de Nma trekt zich nergens van aan. Dat is toch al gebleken, wat A.van Megen probeerde op te zetten, was bedoeld voor de vrachtvaart, maar men dacht daar anders over, en nu DE STERKSTE ZULLEN OVERWINNEN. (ik ben daar geen voorstander van) Wie niet samen wat probeert, is over geleverd aan………….

    Geplaatst door: LAURENS op
  • Het is voor mij nu overduidelijk dat de nma tegen de scheepvaart is of de scheepvaart moet dom houden.Het is duidelijk dat bevrachters afspraken maken onderling en dat weet iedereen en heb daar zelf al melding van gemaakt maar nma heeft zelf nog niet gereageerd.
    Dus men moet de nma zeker niet seriues nemen en gewoon verder doen zoals ge ze zelf wilt of kan.
    Wat gaan ze doen het is zelf te belachelijk voor woorden aan vuil te maken.
    Mvg

    Geplaatst door: Van Wynaerde op
  • of bij ’t CBRB … http://www.cbrb.nl

    Geplaatst door: peter op
  • beste Walter

    u schrijft dat er te veel organisaties zijn. dit is niet correct. juist door de oprichting van de BBU zijn veel organisaties samen gegaan. kijk eens op http://www.binnenvaartunie.nl voor verdere uitleg.
    p.s. de site is nog in aanbouw dus wel een beetje sumier.

    Geplaatst door: BBU lid op
  • Geacht BBU-lid…hoeveel “organisatie’s” heeft de binnenvaart eigenlijk al niet ter verdediging van hun belangen , positie..? En wat ,behalve af en toe hard roepen, hebben zij tot nu toe écht daadwerkelijk weten te bewerkstelligen om de (vaak terechte) onvrede weg te halen bij de binnenvaart..? Voorts en tenslotte..: ik durf gerust te stellen dat de kracht, macht en invloed van “Brussel” door velen zwaar onderschat is/wordt.Ook door de BBU…

    Geplaatst door: Walter, Brielle op
  • Inderdaad,De enige manier,om niet voor een lage vrachtprijs te vervoeren, is nee zeggen ! Maar wie kan dat tegenwoordig? En daar ligt het probleem.Tehoog prive of teveel hypo of een factor van beide.En nu flink klagen,als er even teweinig aanbod is. Is dit het beeld van de binnenvaartondernemer ? Knallen door het ijs, voor minimale vrachtprijzen.

    Geplaatst door: Martin op
  • beste Peter

    ook de bonden hebben tijdig geroepen dat er te veel gebouwd werd. je kan niet zeggen dat de brancheorganisaties de schuld zijn van de overcappaciteit. dit staat dus ook los van u lidmaatschapgeld dat u zeker niet voor niets heeft betaald. ook al zouden de organisaties nog zo hard roepen dat er te veel gebouwd wordt, blijft het ieder zijn keus (banken en schippers) om dat toch te doen, ze kunnen deze mensen moeilijk het mes op de keel zetten.

    de BBU spant zich dagelijks in voor een groot aantal zaken die van belang zijn voor elke schipper. je kunt het niet overal mee eens zijn, maar dit mag toch geen reden zijn om ongeorganiseerd te zijn, en dus mee te liften op andermans contributiegeld.
    het verwijt dat je maar met een klein groepje bent is niet meer actueel. de BBU telt nu circa 800 leden. bent u het ergens niet mee eens of heeft u een andere visie schrijf dit op en ga eens een keer langs bij de BBU waar de koffie altijd klaar staat. u zult zien dat de zaken er op dit moment anders voor staan als in het verleden.

    niemand kan u dwingen, maar elk lid is belangrijk.

    Geplaatst door: BBU lid op
  • Geacht BBU lid,

    Het is onmogelijk op dit moment een de binnenvaart gezond te maken.
    Een groot aantal binnenvaart ondernemers heeft zijn nek in een strop geduwd. Deze strop zit nu zo strak dat er geen weg meer terug is.
    Ik ben 30 jaar lid geweest van een organisatie en
    heb er voortdurend op gewezen dat wij overcapaciteit kregen. U moet niet vergeten dat wij tienduizenden euro,s aan sloopregelinegen hebben betaald. Het werd echter weer dwijlen met de kraan open, meer bouwen dan er werd gesloopt.
    Ook ik heb al die jaren mijn lidmaatschap voor niets betaald. Wij moesten immers met een klein groepje de problemen voor andere op lossen. Daar
    heb ik nu geen zin meer in!

    Geplaatst door: peter op
  • beste N

    de mensen bij de BBU (binnenvaart branche unie) zijn elke dag keihard aan het werk voor elke binnenvaartondernemer. dit moet allemaal gebeuren met een beperkt aantal middelen(geld), wat allemaal opgehoest wordt door de aangesloten leden. een groot deel van de binnenvaart is niet aangesloten en lift mee op andermans contributiegeld. je zult misschien niet altijd zien wat er binnen de BBU gebeurt, maar neem van mij aan dat dit heel veel is. deze mensen willen graag nog meer voor ons betekenen maar daar is wel geld voor nodig, dus meer leden.

    aan een ieder die nog niet georganiseerd is, zou ik zeggen sluit je aan bij de BBU dan kunnen we samen een einde maken aan deze onzin en de toekomst van de binnenvaartondernemer verbeteren.

    http://www.binnenvaartunie.nl

    Geplaatst door: BBU lid op
  • De NMa kan dan wel positief zijn over de ontwikkelingen in de binnenvaart kan daar helaas op mijn bankrekening weinig van merken

    Geplaatst door: ….. op
  • beste binnenvaartbond een uitgelezen kans om de schandalige wantoestanden die bevrachters en banken aan de binnenvaart toedoen aan de kaak te stellen.mischien naar de rechter want 75% van de binnenvaart vaart stelselmatig onderbemand en teveel uren omdat we zwaar onderbetaald worden ,hier ligt uw kans te bewijzen dat u er voor de binnenschipper staat

    Geplaatst door: n op
  • Zou de NMa niet eens bij de olie maatschappijen kunnen gaan kijken. Het valt wel erg op dat er in winkels de prijs verschillen wel groot zijn het maakt niet uit in wat, maar aan een tankstation is het verschil opvallend klein. Zou men daar een soort prijs compensatie krijgen of is hun macht of mond groter dan die van de NMa

    Geplaatst door: Jan op
  • De Europese Unie is echt groter dan Nederland alleen. Neelie Kroes mag voor mij hoog en laag springen maar volgens mij mag men met haar geen rekening houden. Trouwens weten we niet wie dat mens deze functie binnen de Nma heeft gegeven?
    Gesubsidieerde spoorlijnen, Navo pijpleidingen enz, enz, wat heeft Nma daar over te vertellen?
    Hier moet men echt grote schoonmaak houden!

    Geplaatst door: jvd op
  • Heren en Dames van de NMA we hadden een eerlijk systeem, eens uit nood geboren.
    De evenredige vrachtverdeling, hierbij wist de klant zonder tussenpersoon van te voren wat die kwijt was, dus hier bij zijn/haar inkoop verkoopprijs rekening mee kon houden.
    In alle wijsheid is er besloten dat dit systeem weg moest, de schippers waren lui en niet flexibel en klantonvriendelijk.
    Nu ziet men nog niet in dat de kleinere schepen gaan verdwijnen en er nog steeds kleine partijen zijn, maar aan wie verkoop je nog een schip onder de 1500 ton, en nog kleinere schepen gaan meestal naar de sloop.
    NMA wilt u een eerlijke prijs voor het vervoer die niet concureerd zowel in positieve als negatieve zin , richt dan de beurs weer op.
    Ook roept u maar wat, zonder man en paard te noemen, vindt dit kwalijk om de hele sector over een kam te scheren.
    Dan heb ik nog een voorbeeld, heb eens een grote schade gehad er waren 5 gelijkwaardige werven uitgenodigd de goedkoopste was FL 215.000,– en de duurste 225.000,– natuurlijk vond de tegenpartij die de rekening moest betalen dit vreemd, dit is niet vreemd een kilo ijzer is overal even duur en het overige materiaal en arbeidsuren ook, dus wie de meeste honger heeft die is het goedkoopst.
    De schippers die volgens u prijsafspraken maken zouden wel geen honger hebben en daarom volgens iemand te duur zijn en u voor hun karretje proberen te spannen of u moet glasharde bewijzen hebben, ik noem iemand beschuldigen zonder bewijzen en dit in de media brengen laster van een hardwerkende toch al veel te laag betaalde ondernemersgroep.
    Denk dat u dit artikel zou kunnen rectificeren door naar buiten te brengen van wie u deze niet bewezen prijsafspraken heeft.

    Geplaatst door: Hagens op
  • volgens mijn mening heeft de nma een bloedhekel aan zelfstandige binnenvaart ondernemers want als binnen vaart ondernemer probeert een eerlijke en rendabele bedrijfs voering kreeerd staan ze op de achterste benen maar als imperial detmer en lenkering rsb partnership en htag de vrachten eens luidend 10%verlagen zijn die lieden bij de nma horend doof want dan zijn ze er niet om op te treden maar wel op de binnenvaart af geven voor een rendabele vrachtik las op het nieuws dat de horeca in friesland de prijzen voor overnachten verhoogd had van 35 euro 9o euro maar die prijs afspraak mag dan wel weer dat zijn toch ondernemers of zie ik dat verkeerd heren n m a

    Geplaatst door: brouwer op
  • De Nma zou beter de bevrachters eens in de gaten kunnen houden. DAT zijn afspraakmakers, als je bij de ene een reis aangeboden krijgt en je bel verder, dan zijn er (vriendjes van elkaar) telkens dezelfde met identiek het zelfde werk wat ze je aanbieden. Dat mag dan wel weer zeker, nou de €ubo had door moeten gaan, dan hadden wij met z’n alle voor betere prijzen kunnen varen. Nu mooorden ze elkaar uit voor de LAAGSTE prijzen om maar bezig te zijn.

    Geplaatst door: Laurens op
  • Ondernemerscursus hadden ze 10 jaar geleden moeten geven

    Geplaatst door: R op

Reageer