‘Binnenvaart kan distributie van strooizout goedkoop regelen’

De opslag en distributie van strooizout kan gemakkelijker, goedkoper en bedrijfszekerder als gebruik wordt gemaakt van binnenvaart. Dat is de conclusie van een onderzoek van een groep afgestudeerde MBO-studenten van Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen.

MdV

Door Marja de Vet
Jan Vogelaar (CBRB) opperde het idee voor een betere strooizoutlogistiek vorig jaar, toen hij nog voorzitter was van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Midden-Zeeland en zich stoorde aan het destijds actuele tekort aan strooizout. Fluviall, het Kenniscentrum Binnenvaart van De Ruyter, nam het over en werkte het uit.
Volgens Vogelaar werd in de winter van 2009-2010 191.000 ton zout gebruikt. ‘Om dat soort hoeveelheden lacht de binnenvaart. Als er te weinig opslagmogelijkheden zijn, kan de opslag in schepen. En die flexibel varende opslag is ook nog eens zeer goedkoop. Het kost een grijpstuiver en burgers hoeven zich niet meer glibberend en glijdend voort te bewegen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Binnenvaart kan distributie van strooizout goedkoop regelen’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart kan distributie van strooizout goedkoop regelen’

De opslag en distributie van strooizout kan gemakkelijker, goedkoper en bedrijfszekerder als gebruik wordt gemaakt van binnenvaart. Dat is de conclusie van een onderzoek van een groep afgestudeerde MBO-studenten van Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen.

MdV

Door Marja de Vet
Jan Vogelaar (CBRB) opperde het idee voor een betere strooizoutlogistiek vorig jaar, toen hij nog voorzitter was van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Midden-Zeeland en zich stoorde aan het destijds actuele tekort aan strooizout. Fluviall, het Kenniscentrum Binnenvaart van De Ruyter, nam het over en werkte het uit.
Volgens Vogelaar werd in de winter van 2009-2010 191.000 ton zout gebruikt. ‘Om dat soort hoeveelheden lacht de binnenvaart. Als er te weinig opslagmogelijkheden zijn, kan de opslag in schepen. En die flexibel varende opslag is ook nog eens zeer goedkoop. Het kost een grijpstuiver en burgers hoeven zich niet meer glibberend en glijdend voort te bewegen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer