Atlantic rondt vlootvernieuwing af met drie nieuwe bunkertankers

De Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij uit Pernis, onderdeel van de Atlantic Horizon Group, heeft 28 april drie nieuwe bunkertankers gedoopt, de Atlantic Progress (135 x 17,55 meter, 8638 ton), de Atlantic Performer en de Atlantic Prestige (beiden 135 x 13,50 meter, 5700 ton). De Atlantic Horizon Group rondt hiermee een omvangrijke vlootvernieuwing af.

Tankers

Door Hans Heynen
Alle actieve bunkertankers van de rederij zijn nu dubbelwandig. De laatste grote enkelwanders, de Atlantic Supplier (3345 ton) en Atlantic Trader (3555) zijn namelijk opgelegd en liggen te koop.
De levering van de Atlantic Progress had veel voeten in de aarde. Het eind 2006 bij Rensen Shipbuilding bestelde schip had eigenlijk in mei 2008 in de vaart moeten komen. De cascobouw in China, het transport naar Nederland en de afbouw duurden echter allemaal langer dan gepland. Het casco kwam pas in april 2010 in Rotterdam aan, tegelijk met een aantal andere megatankers, waaronder de drie weken geleden opgeleverde Vinotra 10 (11.571 ton) van Vinotra en de over enkele weken in de vaart komende Vorstenbosch (13.317 ton) van VT.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Atlantic rondt vlootvernieuwing af met drie nieuwe bunkertankers | Schuttevaer.nl

Atlantic rondt vlootvernieuwing af met drie nieuwe bunkertankers

De Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij uit Pernis, onderdeel van de Atlantic Horizon Group, heeft 28 april drie nieuwe bunkertankers gedoopt, de Atlantic Progress (135 x 17,55 meter, 8638 ton), de Atlantic Performer en de Atlantic Prestige (beiden 135 x 13,50 meter, 5700 ton). De Atlantic Horizon Group rondt hiermee een omvangrijke vlootvernieuwing af.

Tankers

Door Hans Heynen
Alle actieve bunkertankers van de rederij zijn nu dubbelwandig. De laatste grote enkelwanders, de Atlantic Supplier (3345 ton) en Atlantic Trader (3555) zijn namelijk opgelegd en liggen te koop.
De levering van de Atlantic Progress had veel voeten in de aarde. Het eind 2006 bij Rensen Shipbuilding bestelde schip had eigenlijk in mei 2008 in de vaart moeten komen. De cascobouw in China, het transport naar Nederland en de afbouw duurden echter allemaal langer dan gepland. Het casco kwam pas in april 2010 in Rotterdam aan, tegelijk met een aantal andere megatankers, waaronder de drie weken geleden opgeleverde Vinotra 10 (11.571 ton) van Vinotra en de over enkele weken in de vaart komende Vorstenbosch (13.317 ton) van VT.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer