Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

NIWO-registratie afvalvervoer eenvoudiger

ROTTERDAM

Afvalvaarders hoeven zich nog maar één keer te laten registreren op de VIHB-lijst in plaats van elke vijf jaar opnieuw. Er is ook nog maar eenmaal een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) bij nodig; de kredietwaardigheidseis (18.000 euro eigen vermogen) vervalt, evenals de vakbekwaamheidseis.

Door Dirk van der Meulen
Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) komt daarmee tegemoet aan de jarenlange verzoeken van binnenvaartorganisaties Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Het wachten is op publicatie van de versoepelde regelgeving in de Staatscourant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (9)
  • Michel

    Het is weer gelukt om op zich duidelijke regelgeving de nek om te draaien met vage termen.
    Dan kan het beter helemaal worden afgeschaft, omdat het DOEL van deze europese wet: (uitbannen van rommelaars met afvalstoffen na 5 jaar geen certificaat meer verstrekken, en zo zorgen dat zij niets meer met afval mogen doen) niet kan worden bereikt.
    met 1 ding ben ik het wel eens:
    1 certificaat voor heel Europa geldig.
    Dit is ook gebeurd met alle CVO en Vaarbewijzen/patenten.
    Dat zou toch voldoende adminstratieve verlichting moeten geven.
    n.m.m. heeft de heer Atsma niet goed opgelet en een zeker belang van handhaving uit handen gegeven.

  • C de Waardt

    Ik persoonlijk ben er blij mee, want de ongelijkheid met een vrachtwagenonderneming was wel erg groot.
    Wij moesten elke 5 jaar alles opnieuw indienen en iemand met vrachtwagens hoefde alleen aan te geven dat hij het nog 5 jaar wilde verlengen.
    Ik heb de verlenging ingediend op dezelfde manier als met een vrachtwagen en is geweigerd, daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en tot op heden geen antwoord.
    Bij de eerste aanvraag prima maar bij verlenging gewoon je gegevens controleren en klaar.
    Ik wacht nu de publicatie af in de staatscourant en vraag en het dan opnieuw aan.
    Prima werk van de desbetreffende bonden, maar ja we zijn schippers als we niks te klagen hebben, lijkt het wel of niet kunnen leven

  • Gerrit

    Al die papieren tijgers mogen voor mij in een kooi!!Dan is de vraag.Als een bedrijf niet aan deze voorwaarden kan voldoen is het dan nog een onderneming?

  • Tineke

    Eigenlijk is dit weer een staaltje van valse concurrentie.
    Het groot vreemd kapitaal dat zich zelf niet eens de broek op kan houden ,wordt weer eens een keer bevoordeeld.Omdat anders de grote verladers hun spullen niet goedkoop op de losplek krijgen.Wat zouden we zijn zonder al die grote schepen zonder Niwo.
    Misschien iets voor de
    nma ,maar ja hoe geloofwaardig is die met de heer Kalbfleisch aan het hoofd.
    Kantoor Binnenvaart heeft zich weer mooi voor het karretje van de evo laten spannen.

  • Rinus

    Elke malloot mag in NL bij een kinderdagverblijf werken of lid zijn van een schietsportvereniging en elke hardwerkende ondernemer mag nog geen reisje slakken oid doen, zonder anderhande onzinnige verklaringen!
    Leg dat maar eens uit!
    En dat GMP is ook achterhaald na de invoering van de losverklaring.

  • Berthold Zimmer

    Prima Kantoorbonden! goed gedaan! Super! er was ook echt niets belangrijkers te doen? Ik begrijp het probleem niet. Iedere Hans en Fritz bevrachter alsook ieder bedrijf aan wal is ISO gecertificeerd en wij krijgen het niet klaar alle 5 jaar een bewijs van goed gedrag, 18000 Euro en een weekendcursus afvalstoffen aan te tonen? Begrijp ik niet! Ik als Duitser, had het nodige binnen de kortste tijd bij elkaar en een week later mijn NIWO-Certificaat aan boord. Anders als in Duitsland waar je voor ieder Bundesland een Vergunning moet hebben, die duizende Euros kost.
    Is het misschien zo, dat die 18000 Euro door 80% van de Nederlandse binnenvaartondernemers niet meer kan aangetoond worden? Ook goed, dan hadden die andere 20% goede ondernemers nog iets te varen tegen een fatsoenlijk tarief 😉

  • Hagens

    Voor alle mensen die geen lid zijn van een bond en/of Koninklijke Schuttevaer,misschien trekt dit jullie over de streep.
    Nu zie je dat bonden wel degelijk wat doen, het is tenslotte een schande dat er bijv. nog steeds geen CAO is voor de Binnenvaart, dit nekt ons vroeg of laat, en zie wat Schuttevaer doet, de overnachtingshavens bij IJzerdoorn zijn maar mooi nieuwe palen bij gekomen, en men heeft aan de damzijde fatsoenlijke steigers gemaakt zodat je daar ook van boord af kan, en natuurlijk kunnen de bonden geen ijzer met handen breken.
    Dus degene die nog geen lid zijn, laat niet alles aan anderen over en wordt ook lid van een bond en/ of Schuttevaer.
    En Rinus ik ben het niet helemaal met je eens, natuurlijk heb je een hoop ongevraagde papierrommel, maar daarentegen kan je bewijzen wat je in had, als je wordt aangesproken op een vervuilde lading veevoer.

  • Martin

    Jaaa! tuurlijk rinus, hebben we straks allemaal de gekke kippen ziekte!

  • Rinus

    Gefeliciteerd KB!( onder voorbehoud).
    Nu de rest van alle onzinnige regelgeving nog!
    Zoals GMP

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook