Ingezonden: ‘Commentaar achteraf op Oeltrans is gemakkelijk’

Door Sander Haverkamp, Haverkamp Tankvaart VOF

Wanneer iets verkeerd loopt is het gemakkelijk om vanuit je luie stoel commentaar te leveren. Veelal is het negatief commentaar, gegeven door grote zieners. Jammer alleen dat achteraf alles makkelijk te voorzien was, volgens velen.
Wanneer men vooraf afgesproken werk levert, onder wat voor condities dan ook, wordt men altijd achteraf betaald. Of dit nu per aangenomen reis (spot) is of voor langere tijd (charter), er gelden dezelfde regels. Over eventuele liggelden in de spotmarkt maar niet te spreken, die staan soms wel meerdere maanden tot een jaar open voordat die worden betaald. Het feit is,  tussen de eerste keer dat een bevrachter geld overmaakt en het moment dat men begonnen is met varen zitten al bijna twee maanden. Dus wanneer een bevrachter uitstel van betaling aanvraagt aan het einde van een maand, staan er voor de particulier al twee maanden open. Wanneer er telkens mondjesmaat geld wordt overgemaakt in plaats van de gehele bedragen, loopt het langzaam steeds iets verder uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat Sander zit te beweren dat ze een zakelijke relatie van 20 jr hebben met Oeltrans. Dat klopt in het geheel niet want is het niet je vader die constant naar andere bevrachters hopt omdat het gras daar groener is? Jullie varen zo ongeveer vanaf 2005 voor oeltrans dus begrijp niet waar je die 20 jr vandaan haalt. Doordat jullie telkens van bevrachter hebben gehopt hebben jullie ook andere collegas genaaid die niet op jullie konden vertrouwen ivm het werk wat gedaan moest worden! Want ja bij die andere bevrachter kan ik meer verdienen! En nu loop je te jammeren dat het fout is gegaan. Krijgje ervan dat jullie de krenten uit de pap willen hebben!

    Geplaatst door: Dennis op
  • Zoals het er nu naar uitziet wordt het er allemaal niet beter op en zouden we inderdaad eens een paar weken moeten gaan liggen. Maar dan wel georganiseerd en moet er wel eenheid zijn, alleen gaan liggen heeft weinig zin denk ik.

    Geplaatst door: Maurits op
  • Het kan allemaal heel erg zijn maar we worden allemaal tegen elkaar opgezet een reis wordt aangeboden aan diegene die het goedkoopst vaart en dan nog gaan andere hier weer onderdoor om maar aan het varen te blijven, laten we morgen eens voor een paar weken stil gaan liggen naar de kloten gaan we toch.

    Geplaatst door: Folkert op
  • De oorspronkelijke kop boven mijn brief was “reactie op reacties”. De redactie heeft dit zonder overleg veranderd in wat er nu boven staat. Dat is jammer, want dit wekt de verkeerde indruk. Mijn brief gaat juist over de gedupeerden van deze hele toestand.

    Geplaatst door: Sander Haverkamp op
  • @rob geloof dat het bij de meeste bevrachters er zo aan toe gaat ik krijg mijn geld meestal een week na een reis en liggeld inderdaad alleen de bp duur alles wat langer dan normaal en als het liggeld boven een bepaald bedrag komt staat deze ook binnen 4 weken bij mij bevrachter.
    Maar mijn bevrachter vertrouw ik voor geen cent en dat zal ik bij geen bevrachtings kantoor doen heb dagelijks reuters kan zien wat de markt doet en praat zo lang dat er behoorlijk betaald wordt.
    Ja ik weet ze noemen me een zeikerd maar ik ben hier niet om mooi weer te spelen maar om geld te verdienen en iedereen kan nu welo gaan roepen maar je moet vertrouwen in de mensen hebben anders is er geen behoorlijken werkrelatie is onzin, ik betaal 5% provisie en hun moeten gewoon hun werk doen waar ze voor opgelied zijn en ik zorg dat het product netje van a naar b komt voor normalen prijzen.
    En als ik zo’n bevrachter had als hier boven genoemden dan had ik graag met hem gezoend in deze situatie………

    Geplaatst door: marcovs op
  • Ja leute wir habe imer mit dem angst das ergenwan so was pasiert wurde aber wir wolen nicht glauben …menchen wie Oeltrans und Weka konen sich alles erlauben , vertrege unterbrechen,uns auszureubern nicht zhalen punctlich vertrege runter setzen…alles aber wir durfen sogar atmen nur wen die geben befele…hinter uns schtehen niemanden nur wir alleine mit unsere vertrauliches personal bilig weil du kanst nicht zhalen weil leute wie gerken und alle andre brauchen viel vermogen ( autos,vlugzeug,yachten usv) aber wir musen durch zien tag und nacht weil der markt ist schlecht ….wo her so viel geld fur so viel vermogen und so viele neue dopellboden schiffer weil das glauben wir nicht von 5prozenten sin…..aber lugen und reubern das sind der makler und keine gesetzt in deutschland oder holland oder belgien werd uns vor dieser CRIMINELE schutzen …und wen wir nicht tun es werd weiter so bleiben leider

    Geplaatst door: Hosu Luis op
  • ik wil niet veel vertellen maar de bevrschter waar ik voor vaar die mij lading aanbied en vraagt!!!! wil je dat voor die preis doen betaald gewoon na 30 dagen. heb ik grote uitgaven belde ik op en kreeg gewoon mijn geld, liggeld kan afentoe duren maar meestal is dat bp wat zolang duurt, de rest binnen 6 wkn Wat ik niet begrijp het gaat niet om een paar euro maar miljoenen en iemand moet ze betalen .De schepen gaan gewoon weer varen met een nieuwe doorstart????? Je kunt er wel voor blijven vechten maar hoeveel mensen trek je dan mee die het dupe ervan geworden zijn hoeveel vertrouwen krijg je heb je nog bij b.v werven bunkerstations die zijn ook niet dom en houden alles in de gaten Het enigste wat mij stoort is dat ze gewoon weer verder gaan De schippers Eigenaren kunnen er niks aan doen ok ze hebben het te veel op laten lopen. Ik hoop dat ze die achterstand werkelijk kunnen wegwerken.Voral de enkelwandige gaan een moeilijke tijd tegemoed die krijgen heel moeilijk nog financiele hulp.Maar ook het personeel die aan boord zijn ik ken al een paar mensen die geen loon gekregen hebben .Dit is nog lang niet klaar maar een nieuw kantoor met certificaten wel .Er zijn schepen bij die zonder ebis varen .Ken ik personnlijk,krijgen die dan ook dezelfde vrachten als wij of wordt er een boterham voorgehouden .Niemand verteld wat ,kan ik ook begrijpen maar schaam je niet het kan iedereen gebeuren. veel guluk.

    Geplaatst door: rob op
  • dit stuk haal ik uit de binnenvaartkrant…
    Het beeld van ‘de gokkende bevrachter’ wordt nog versterkt door het imago dat eigenaar Stefan Gerken bij de schippers heeft. “Vorige week bleek bij de vergadering in Düsseldorf dat hij voor vijf miljoen heeft verbouwd aan zijn huis voor rekening van Max Sötje”, vertelt een gedupeerde tankvaartondernemer. “Bovendien stonden er acht auto’s voor hem op de zaak en beschikte hij zelfs over een privévliegtuig.” Op dat laatste zou inmiddels beslag zijn gelegd.
    En dan wordt er vertouwen over zo iemand uit gesproken……

    Geplaatst door: marcovs op
  • Beste Sander,

    Een gedeelte van jouw brief gaat over mijn reactie op het faillissement van Kortmann, Max Sotje en Oiltrans. Nu geef je in je eigen schrjven aan, dat door de huurprijzen die door Gerken betaald werden, jullie in het begin geen verlies maakte. Hiermee geef je zelf aan dat je door had, dat je op de vrije markt niet het gewenste resultaat kon behalen. Als je dat door heb, mag ik het toch wel naïef vinden dat je schijnbaar niet door had, dat de boel een keer zou stranden. Als ik op die basis zou werken, vind ik dat pokeren. Dat is geen belediging naar wie dan ook, maar voor mij een feit.Jij vind het arrogant, omdat ik stel dat ik de gevolgen niet zielig vind. Ik denk dat arrogant niet het juiste woordt in deze context is. Ook verdraai je mijn woorden een beetje. Wat alle ondernemers bij bovenstaande firma\’s is overkomen is bedrijfsrisico, zo werkt dat helaas in een vrije markt met overcapaciteit. Dat jullie met elkaar je uiterste best hebben gedaan om de zaak te reden begrijp ik volkomen. Tenslotte zou ik er aan toe willen voegen dat ik je ouders, die ik al jaren lang ken, niet heb afgeschilderd als slechte domme ondernemers. Je mag me altijd bellen en ben ik best bereid je uit te leggen hoe ik over de huidige situatie denk.
    Ik hoop voor iedereen dat hij zijn tegenslagen kan overzien en daardoor niet te ver in de problemen komt. Er is niemand bij gebaat dat schepen via veilingen goedkoop terug in de markt gezet worden.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • ik ben het met je verhaal helemaal eens.
    ik weet enkel nog niet wat het voordeel was dat veka erin gestapt is.
    Als ze dit niet gedaan hadden,
    was Oltrans in December omgevallen en was mijn schade maar de helft geweest.
    Maar ook dit is achteraf gepraat, wat dus geen zin heeft.

    succes

    Geplaatst door: henk op
  • Beste Sander,ondanks dat je deze brief waarschijnlijk met de beste bedoelingen geschreven hebt ben ik het toch niet helemaal met je eens.
    Het eerste punt is de betalingen,ik vaar al 20 jaar voor een bevrachter (die geen medeeigenaar is van de schepen die voor hun varen) die elke 2 weken betaald en niet zoals jij zegt pas na 2 maanden.Verder heb ik ook van collega’s die voor de Oeltransgroep in de spotmarkt voeren gehoord dat ze bijvoorbeeld maar 50% liggeld kregen.(bij ons is dat altijd 100%)En verder betekend keihard werken niet vanzelfsprekend dat je een goede ondernemer bent.Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik vind de ellende die mijnheer Gerken aangericht heeft bij veel gezinnen absoluut niet goed te praten.Veel succes bij Greentank! Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Ovcák op
  • een keurige samenvatting Sander helemaal mee eens

    Geplaatst door: jeroen en helma op
  • @henriette

    LOL –> Maar ik denk dat je best wel eens gelijk kunt hebben.

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Zo is het maar net. De binnenvaart lijdt aan een overschot aan achterafprofeten.

    Geplaatst door: henriette op
  • two thumbs up !!!!

    Geplaatst door: Vincent op

Reageer

Ingezonden: ‘Commentaar achteraf op Oeltrans is gemakkelijk’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Commentaar achteraf op Oeltrans is gemakkelijk’

Door Sander Haverkamp, Haverkamp Tankvaart VOF

Wanneer iets verkeerd loopt is het gemakkelijk om vanuit je luie stoel commentaar te leveren. Veelal is het negatief commentaar, gegeven door grote zieners. Jammer alleen dat achteraf alles makkelijk te voorzien was, volgens velen.
Wanneer men vooraf afgesproken werk levert, onder wat voor condities dan ook, wordt men altijd achteraf betaald. Of dit nu per aangenomen reis (spot) is of voor langere tijd (charter), er gelden dezelfde regels. Over eventuele liggelden in de spotmarkt maar niet te spreken, die staan soms wel meerdere maanden tot een jaar open voordat die worden betaald. Het feit is,  tussen de eerste keer dat een bevrachter geld overmaakt en het moment dat men begonnen is met varen zitten al bijna twee maanden. Dus wanneer een bevrachter uitstel van betaling aanvraagt aan het einde van een maand, staan er voor de particulier al twee maanden open. Wanneer er telkens mondjesmaat geld wordt overgemaakt in plaats van de gehele bedragen, loopt het langzaam steeds iets verder uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat Sander zit te beweren dat ze een zakelijke relatie van 20 jr hebben met Oeltrans. Dat klopt in het geheel niet want is het niet je vader die constant naar andere bevrachters hopt omdat het gras daar groener is? Jullie varen zo ongeveer vanaf 2005 voor oeltrans dus begrijp niet waar je die 20 jr vandaan haalt. Doordat jullie telkens van bevrachter hebben gehopt hebben jullie ook andere collegas genaaid die niet op jullie konden vertrouwen ivm het werk wat gedaan moest worden! Want ja bij die andere bevrachter kan ik meer verdienen! En nu loop je te jammeren dat het fout is gegaan. Krijgje ervan dat jullie de krenten uit de pap willen hebben!

    Geplaatst door: Dennis op
  • Zoals het er nu naar uitziet wordt het er allemaal niet beter op en zouden we inderdaad eens een paar weken moeten gaan liggen. Maar dan wel georganiseerd en moet er wel eenheid zijn, alleen gaan liggen heeft weinig zin denk ik.

    Geplaatst door: Maurits op
  • Het kan allemaal heel erg zijn maar we worden allemaal tegen elkaar opgezet een reis wordt aangeboden aan diegene die het goedkoopst vaart en dan nog gaan andere hier weer onderdoor om maar aan het varen te blijven, laten we morgen eens voor een paar weken stil gaan liggen naar de kloten gaan we toch.

    Geplaatst door: Folkert op
  • De oorspronkelijke kop boven mijn brief was “reactie op reacties”. De redactie heeft dit zonder overleg veranderd in wat er nu boven staat. Dat is jammer, want dit wekt de verkeerde indruk. Mijn brief gaat juist over de gedupeerden van deze hele toestand.

    Geplaatst door: Sander Haverkamp op
  • @rob geloof dat het bij de meeste bevrachters er zo aan toe gaat ik krijg mijn geld meestal een week na een reis en liggeld inderdaad alleen de bp duur alles wat langer dan normaal en als het liggeld boven een bepaald bedrag komt staat deze ook binnen 4 weken bij mij bevrachter.
    Maar mijn bevrachter vertrouw ik voor geen cent en dat zal ik bij geen bevrachtings kantoor doen heb dagelijks reuters kan zien wat de markt doet en praat zo lang dat er behoorlijk betaald wordt.
    Ja ik weet ze noemen me een zeikerd maar ik ben hier niet om mooi weer te spelen maar om geld te verdienen en iedereen kan nu welo gaan roepen maar je moet vertrouwen in de mensen hebben anders is er geen behoorlijken werkrelatie is onzin, ik betaal 5% provisie en hun moeten gewoon hun werk doen waar ze voor opgelied zijn en ik zorg dat het product netje van a naar b komt voor normalen prijzen.
    En als ik zo’n bevrachter had als hier boven genoemden dan had ik graag met hem gezoend in deze situatie………

    Geplaatst door: marcovs op
  • Ja leute wir habe imer mit dem angst das ergenwan so was pasiert wurde aber wir wolen nicht glauben …menchen wie Oeltrans und Weka konen sich alles erlauben , vertrege unterbrechen,uns auszureubern nicht zhalen punctlich vertrege runter setzen…alles aber wir durfen sogar atmen nur wen die geben befele…hinter uns schtehen niemanden nur wir alleine mit unsere vertrauliches personal bilig weil du kanst nicht zhalen weil leute wie gerken und alle andre brauchen viel vermogen ( autos,vlugzeug,yachten usv) aber wir musen durch zien tag und nacht weil der markt ist schlecht ….wo her so viel geld fur so viel vermogen und so viele neue dopellboden schiffer weil das glauben wir nicht von 5prozenten sin…..aber lugen und reubern das sind der makler und keine gesetzt in deutschland oder holland oder belgien werd uns vor dieser CRIMINELE schutzen …und wen wir nicht tun es werd weiter so bleiben leider

    Geplaatst door: Hosu Luis op
  • ik wil niet veel vertellen maar de bevrschter waar ik voor vaar die mij lading aanbied en vraagt!!!! wil je dat voor die preis doen betaald gewoon na 30 dagen. heb ik grote uitgaven belde ik op en kreeg gewoon mijn geld, liggeld kan afentoe duren maar meestal is dat bp wat zolang duurt, de rest binnen 6 wkn Wat ik niet begrijp het gaat niet om een paar euro maar miljoenen en iemand moet ze betalen .De schepen gaan gewoon weer varen met een nieuwe doorstart????? Je kunt er wel voor blijven vechten maar hoeveel mensen trek je dan mee die het dupe ervan geworden zijn hoeveel vertrouwen krijg je heb je nog bij b.v werven bunkerstations die zijn ook niet dom en houden alles in de gaten Het enigste wat mij stoort is dat ze gewoon weer verder gaan De schippers Eigenaren kunnen er niks aan doen ok ze hebben het te veel op laten lopen. Ik hoop dat ze die achterstand werkelijk kunnen wegwerken.Voral de enkelwandige gaan een moeilijke tijd tegemoed die krijgen heel moeilijk nog financiele hulp.Maar ook het personeel die aan boord zijn ik ken al een paar mensen die geen loon gekregen hebben .Dit is nog lang niet klaar maar een nieuw kantoor met certificaten wel .Er zijn schepen bij die zonder ebis varen .Ken ik personnlijk,krijgen die dan ook dezelfde vrachten als wij of wordt er een boterham voorgehouden .Niemand verteld wat ,kan ik ook begrijpen maar schaam je niet het kan iedereen gebeuren. veel guluk.

    Geplaatst door: rob op
  • dit stuk haal ik uit de binnenvaartkrant…
    Het beeld van ‘de gokkende bevrachter’ wordt nog versterkt door het imago dat eigenaar Stefan Gerken bij de schippers heeft. “Vorige week bleek bij de vergadering in Düsseldorf dat hij voor vijf miljoen heeft verbouwd aan zijn huis voor rekening van Max Sötje”, vertelt een gedupeerde tankvaartondernemer. “Bovendien stonden er acht auto’s voor hem op de zaak en beschikte hij zelfs over een privévliegtuig.” Op dat laatste zou inmiddels beslag zijn gelegd.
    En dan wordt er vertouwen over zo iemand uit gesproken……

    Geplaatst door: marcovs op
  • Beste Sander,

    Een gedeelte van jouw brief gaat over mijn reactie op het faillissement van Kortmann, Max Sotje en Oiltrans. Nu geef je in je eigen schrjven aan, dat door de huurprijzen die door Gerken betaald werden, jullie in het begin geen verlies maakte. Hiermee geef je zelf aan dat je door had, dat je op de vrije markt niet het gewenste resultaat kon behalen. Als je dat door heb, mag ik het toch wel naïef vinden dat je schijnbaar niet door had, dat de boel een keer zou stranden. Als ik op die basis zou werken, vind ik dat pokeren. Dat is geen belediging naar wie dan ook, maar voor mij een feit.Jij vind het arrogant, omdat ik stel dat ik de gevolgen niet zielig vind. Ik denk dat arrogant niet het juiste woordt in deze context is. Ook verdraai je mijn woorden een beetje. Wat alle ondernemers bij bovenstaande firma\’s is overkomen is bedrijfsrisico, zo werkt dat helaas in een vrije markt met overcapaciteit. Dat jullie met elkaar je uiterste best hebben gedaan om de zaak te reden begrijp ik volkomen. Tenslotte zou ik er aan toe willen voegen dat ik je ouders, die ik al jaren lang ken, niet heb afgeschilderd als slechte domme ondernemers. Je mag me altijd bellen en ben ik best bereid je uit te leggen hoe ik over de huidige situatie denk.
    Ik hoop voor iedereen dat hij zijn tegenslagen kan overzien en daardoor niet te ver in de problemen komt. Er is niemand bij gebaat dat schepen via veilingen goedkoop terug in de markt gezet worden.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • ik ben het met je verhaal helemaal eens.
    ik weet enkel nog niet wat het voordeel was dat veka erin gestapt is.
    Als ze dit niet gedaan hadden,
    was Oltrans in December omgevallen en was mijn schade maar de helft geweest.
    Maar ook dit is achteraf gepraat, wat dus geen zin heeft.

    succes

    Geplaatst door: henk op
  • Beste Sander,ondanks dat je deze brief waarschijnlijk met de beste bedoelingen geschreven hebt ben ik het toch niet helemaal met je eens.
    Het eerste punt is de betalingen,ik vaar al 20 jaar voor een bevrachter (die geen medeeigenaar is van de schepen die voor hun varen) die elke 2 weken betaald en niet zoals jij zegt pas na 2 maanden.Verder heb ik ook van collega’s die voor de Oeltransgroep in de spotmarkt voeren gehoord dat ze bijvoorbeeld maar 50% liggeld kregen.(bij ons is dat altijd 100%)En verder betekend keihard werken niet vanzelfsprekend dat je een goede ondernemer bent.Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik vind de ellende die mijnheer Gerken aangericht heeft bij veel gezinnen absoluut niet goed te praten.Veel succes bij Greentank! Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Ovcák op
  • een keurige samenvatting Sander helemaal mee eens

    Geplaatst door: jeroen en helma op
  • @henriette

    LOL –> Maar ik denk dat je best wel eens gelijk kunt hebben.

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Zo is het maar net. De binnenvaart lijdt aan een overschot aan achterafprofeten.

    Geplaatst door: henriette op
  • two thumbs up !!!!

    Geplaatst door: Vincent op

Reageer