Mts Lebra loopt plaatschade op

Het Belgische mts Lebra (67 x 8,18 meter, 908 ton) heeft vorige week, in de nacht van vrijdag op zaterdag, fikse schade op bij een aanvaring met een Chemgastanker bij de voorhaven van de Kreekraksluizen.

mts lebra

De in 1953 voor Van Ommeren gebouwde Lebra was leeg van gasolie onderweg naar Rotterdam. De tanker van Chemgas voer geladen richting Antwerpen. De Lebra mocht na de aanvaring niet verder varen. IVW trok het certificaat in. Het schip had over een lengte van zeven meter schade aan de bakboordzijde van de kop, die werd geraakt door de bakboordshoek van de duwkop van de Chemgastanker, waardoor diverse grote gaten ontstonden, net boven de waterlijn. De Lebra werd even later nog een keer midscheeps geraakt, wat een fikse deuk opleverde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • als je dit allemaal leest .zijn er veel alexanders alles voor mij en niets voor een ander in de nieuwbouw en verberght heeft wel zijn gedachten wat er gebeurd proficiaat voor wat hij durft

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Is die aversie niet dezelfde als u tegen de enkelwandige hebt meneer Dirk-Jan?????

    Geplaatst door: FraFra op
  • Blijkbaar weet meneer verbreght het niet meer zo goed gezien in het Adnr toch echt anders staat geschreven dan wat hij hier schrijft.
    Het is zeker mooi dat hij zich inzet voor de binnenvaart en dan met name de tankvaart maar de aversie tegen dubbelwandigers nekt hem zo af en toe.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Dhr Verberght weet donders goed waar hij over praat,en die hoef je niks wijs te maken.Je mag blij zijn dat er nog zulke mensen zijn die wat doen voor de binnenvaart.Hou dus aub op met jullie bijdehand gedoe als je er zelf geen verstand van hebt.Dank u.

    Geplaatst door: harm op
  • @meneer Verbreght:

    Het is weer een hoop blaat maar weinig wol wat u neerzet.
    Namelijk in het Adnr hoofdstuk 9.3.2.20.4 en 9.3.3.20.4 staat dat iedere ventilatieopening moet zijn voorzien van een vlamkerende inrichtingen, dit geldt dus ook voor dubbelwandige.
    Zou toch van de zotte zijn dat men met de hedendaagse eisen van terminals e.d. dit niet zou moeten.
    En daarnaast is het zoals een goed schipper beaamt dat hij minimaal wekelijks zijn dubbele ruimtes visueel controleert op water/ condens en product en met een ex-meter deze ruimtes controleert op aanwezige gassen.
    Tevens zijn pompkamers niet meer van deze tijd omdat er met deepwellsystemen merendeels wordt gewerkt of pompen op dek, dit omdat dit veel veiliger is want in het verleden zijn vele ongelukken gebeurt in pompkamers waardoor ze noodgedwongen haast een vaste gasmeet installatie in moest gezet worden en tevens ventilatie en nog enkele andere aanpassingen waar toendertijd ook een hoop geklaag over was vanwege de investering. Voor de overige aanpassingen zie 9.3.2.17.6 en 9.3.3.17.6.
    Blijkbaar weet u niet waarom er overgeschakeld wordt naar dubbelwandig.
    Dit is omdat bij eventuele haarscheuren de gassen of producten niet gelijk in het milieu komen maar eerst in de dubbele wand wat dus een veiligheidsbuffer is.
    Vaak worden haarscheuren op enkelwandig pas ontdekt tijdens het klasse maken op de werf of als er gaten ontstaan wat inhoudt dat de scheurtjes er al jaren zaten en dus het milieu het zwaar te verduren heeft gekregen.
    En nog niet zolang geleden was er een belgische collega van u (zal de naam maar niet noemen hier) tegen de bodem gevaren op de Waal (wat voor het merendeel uit zand bestaat) en daardoor gelijk lek geslagen waardoor ik dit schip mocht begeleiden naar de vluchthaven van Lobith waar hij door de geringe diepte in de haven op de bodem kon rusten en we de ergere schade aan het milieu hebben kunnen voorkomen.
    Dit alles is niet gebeurt met de dubbelwandige waar u overpraat dus heeft het nut van de omschakeling naar dubbelwandig zich bewezen lijkt mij.
    Ik zou zeggen doe eerst goed onderzoek via u VBR en onderbouw uw meningen met natrekbare feiten voordat u wat neerzet op het internet.

    Met vriendelijke groet.

    @eigenaar met dubbelwandige:
    Ben het helemaal met u eens, de pioniers hebben de stap durven te maken toendertijd en nu meneer Verbreghtziet dat hij fouten heeft gemaakt probeert hij dit weer goed te maken door zich bij het minste geringste akkefietje hevig te verzetten tegen de dubbelwandige.
    Meneer Verbreght kan het beste beter zijn wonden likken en zich bij zijn keuze neerleggen lijkt mij.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • De lebra was er eerder als die nieuwbouw.Word al jaren gewaarschuwd voor overcapaciteit maar toch is men blijven bouwen met oogkleppen op,moeten de oudere schepen nu plaats maken?Kom nou toch,moet niet gekker worden.

    Geplaatst door: harm op
  • Breng maar naar de Sloop!
    We hebben nieuwbouw zat

    Geplaatst door: N. Ieuwbouwer op
  • hoezo dubbelwandig het gaat over kopschade

    Geplaatst door: andre op
  • Lebra wordt wel genoemd en chemgastanker niet maarja 2 varende 2 schuld,o,ja bij chemgas ben je toch maar een nummer op de loonlijst.Gas erop jongens.

    Geplaatst door: robbie op
  • waarom worden er altijd op de dubbel wandige nieuwbouw schepen gezeken.wij willen ook ons brood verdienen en de mensen met een enkelwandige hadden al bij het begin dat er sprake van was dat de toekomst dubbel wandig werd al kunnen bouwen en nu niet zeiken dat het ineens niet nodig is (overcapciteit) bla bla iedereen heeft zijn kans gehad en de mensen die niet durfen/durfden hebben nu pech gewoon over stappen op dubbel wandig en niet wachten tot 2018 schepen ouder dan 1980 weg alles wat jonger is de kans bieden om dubbel wandig te worden klaar

    Geplaatst door: eigenaar dubbel wandige mts op
  • zijn het niet de ideale moderne tankers die in de kanalen de stuurhut eraf varen
    de keren dat het fout gaat is het 9 van de 10 keer
    wel zo,n ideale moderne tanker
    en laat de ideale moderne tankers eerst maar is de leeftijd van de Lebra halen
    na een halfjaar in de vaart is het over de gehele lengte net een wasbord

    henk

    Geplaatst door: henk op
  • Als er wat met een enkelwandige tanker gebeurd word er gelijk de media bij gehaald omgekeerd met dubbelwandig word alles stil
    Ik zie op de werf geregeld dubbelwandige schepen liggen waar spanten zo door zij en vlak steken
    Bij gasmeting in de dubbelwandigheid word er zeer vaak gas gemeten door lekken maar bij deze dit blijft ook stil lig je in een wachthaven staan de busjes van hersteldiensten in rij
    En over de dikte en kwaliteit over de schepen zwijgen we maar beter als ik dan de oude bakken zie wat ze dan zeggen zie ik wel andere maten geef mij maar een oud schip in plaats van een papieren schip

    Geplaatst door: johan op
  • Volgens mijn info heeft mts Lebra gecoate tanks en is uitermate geschikt voor “kleine kanalen” waar de propere maar m.i. onveilige megatankertjes de klanten niet kunnen bedienen.
    Waarom deze reactie…. het moet nù maar eens gedaan zijn met uitspraken als oprotten of wat doe jij nou nog op je enkel bakkie… ze hebben nog 8 jaar te gaan(31.12.2018) er is deze range (80m) zeker geen overcapaciteit, we krijgt zo langzaam de indruk dat we een ster moeten dragen.
    Waarom proper maar niet veiliger!!!!
    Op een enkelwandige tankers zijn alle ontluchtingen van ruimtes (koffedams) die tegen de ladingzone zitten, voorzien van een vlamkerend rooster en elke pompkamer is voorzien van een dubbele en permanente gasdetectie die tijdens het laden/lossen alles doet stoppen.
    In een enkelwandige komen er geen haarscheurtjes want dan ziet je het onmiddelijk en worden de certificaten ingetrokken.
    Uit onze info en uiteraard met reden doodgezwegen akkefietjes, zijn er door gasdokters al gaslekkages naar de dubbelwand gemeten, dus bij een aanvaring is het meteen boem! Logisch als je met =>110m dubelwandige tankschepen naar Vlissingen vaart dan moet het
    op de duur wel fout gaan.Bovendien zijn de ontluchtingen van de Dubbelwand zijn zelden voorzien van vlamkerende roosters, mogelijke gevolgen kan men raden.
    We willen de naam graag geheim houden maar een chinees casco kreeg onlangs, als gevolg van spanningen in de constructie, te maken met
    een gescheurde lasnaad waardoor de dubbele wand volliep met product,de centertanks zorgden voor een mooi show, maar alles bleef “proper” er kwam geen product in het water.
    De bemanning kreeg het verbod met iemand over het voorval te praten of ze zouden nooit meer in de dubbelwandige tankvaart aan de slag kunnen.
    Alle akkefietjes met dubbelwandige tankers worden systematisch doodgezwegen en alle akkefietjes met enkelwandige worden uitvergroot
    met alles er op en er aan, liefst met naam enz.
    Ook nu weer.
    à titre personelle Karel Verberght

    Geplaatst door: Karel Verberght op
  • De lebra is 80 meter volgens mijn.

    Geplaatst door: donavan op
  • Dit schip vaart meer op per maand als menig nieuwbouwschip,en is nog goed in orde ook.Wie lacht er dus het laatst.En hou eens op met dat negatieve gelul over enkelwandige tankers.Dat de tankvaart nu zeer slecht draait hebben we te danken aan die nieuwbouwploffers.Dus hou op met zeuren over dit schip,deze man heeft al ellende genoeg zo.

    Geplaatst door: rob op
  • Helemaal mee eens Roel.
    Eerder dit jaar hebben “ze”(duwkop) ook al een Coaster open gesneden, aan de kreekrak.
    Moraal van het verhaal: Een ongeluk zit in een (duwkop)hoekje

    Geplaatst door: Wolter op
  • ik heb nooit gesnapt waarom ankers voledig ingebouwd dienen te worden.
    Waar ze vervolgens twee meter erboven aan weerszijde een blikopener lassen (duwkop).
    Moraal van het verhaal ivw heeft het ook nooit gesnapt.

    Geplaatst door: roel op
  • Natuurlijk,nieuwbouwerjes!!!!!!!

    Geplaatst door: carina op
  • Het is uberhaupt nog een raadsel dat dat ding nog rond vaart, ik zou zeggen de kil in en in s’gravendeel bakboord uit

    Geplaatst door: Eric op
  • is zoiets dan niet total loss? het is ook niet het mooiste en het nieuwste schip. toch wel zonde om daar een ton in te pompen

    Geplaatst door: nieuwbouwertje op

Reageer

Mts Lebra loopt plaatschade op | Schuttevaer.nl

Mts Lebra loopt plaatschade op

Het Belgische mts Lebra (67 x 8,18 meter, 908 ton) heeft vorige week, in de nacht van vrijdag op zaterdag, fikse schade op bij een aanvaring met een Chemgastanker bij de voorhaven van de Kreekraksluizen.

mts lebra

De in 1953 voor Van Ommeren gebouwde Lebra was leeg van gasolie onderweg naar Rotterdam. De tanker van Chemgas voer geladen richting Antwerpen. De Lebra mocht na de aanvaring niet verder varen. IVW trok het certificaat in. Het schip had over een lengte van zeven meter schade aan de bakboordzijde van de kop, die werd geraakt door de bakboordshoek van de duwkop van de Chemgastanker, waardoor diverse grote gaten ontstonden, net boven de waterlijn. De Lebra werd even later nog een keer midscheeps geraakt, wat een fikse deuk opleverde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • als je dit allemaal leest .zijn er veel alexanders alles voor mij en niets voor een ander in de nieuwbouw en verberght heeft wel zijn gedachten wat er gebeurd proficiaat voor wat hij durft

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Is die aversie niet dezelfde als u tegen de enkelwandige hebt meneer Dirk-Jan?????

    Geplaatst door: FraFra op
  • Blijkbaar weet meneer verbreght het niet meer zo goed gezien in het Adnr toch echt anders staat geschreven dan wat hij hier schrijft.
    Het is zeker mooi dat hij zich inzet voor de binnenvaart en dan met name de tankvaart maar de aversie tegen dubbelwandigers nekt hem zo af en toe.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Dhr Verberght weet donders goed waar hij over praat,en die hoef je niks wijs te maken.Je mag blij zijn dat er nog zulke mensen zijn die wat doen voor de binnenvaart.Hou dus aub op met jullie bijdehand gedoe als je er zelf geen verstand van hebt.Dank u.

    Geplaatst door: harm op
  • @meneer Verbreght:

    Het is weer een hoop blaat maar weinig wol wat u neerzet.
    Namelijk in het Adnr hoofdstuk 9.3.2.20.4 en 9.3.3.20.4 staat dat iedere ventilatieopening moet zijn voorzien van een vlamkerende inrichtingen, dit geldt dus ook voor dubbelwandige.
    Zou toch van de zotte zijn dat men met de hedendaagse eisen van terminals e.d. dit niet zou moeten.
    En daarnaast is het zoals een goed schipper beaamt dat hij minimaal wekelijks zijn dubbele ruimtes visueel controleert op water/ condens en product en met een ex-meter deze ruimtes controleert op aanwezige gassen.
    Tevens zijn pompkamers niet meer van deze tijd omdat er met deepwellsystemen merendeels wordt gewerkt of pompen op dek, dit omdat dit veel veiliger is want in het verleden zijn vele ongelukken gebeurt in pompkamers waardoor ze noodgedwongen haast een vaste gasmeet installatie in moest gezet worden en tevens ventilatie en nog enkele andere aanpassingen waar toendertijd ook een hoop geklaag over was vanwege de investering. Voor de overige aanpassingen zie 9.3.2.17.6 en 9.3.3.17.6.
    Blijkbaar weet u niet waarom er overgeschakeld wordt naar dubbelwandig.
    Dit is omdat bij eventuele haarscheuren de gassen of producten niet gelijk in het milieu komen maar eerst in de dubbele wand wat dus een veiligheidsbuffer is.
    Vaak worden haarscheuren op enkelwandig pas ontdekt tijdens het klasse maken op de werf of als er gaten ontstaan wat inhoudt dat de scheurtjes er al jaren zaten en dus het milieu het zwaar te verduren heeft gekregen.
    En nog niet zolang geleden was er een belgische collega van u (zal de naam maar niet noemen hier) tegen de bodem gevaren op de Waal (wat voor het merendeel uit zand bestaat) en daardoor gelijk lek geslagen waardoor ik dit schip mocht begeleiden naar de vluchthaven van Lobith waar hij door de geringe diepte in de haven op de bodem kon rusten en we de ergere schade aan het milieu hebben kunnen voorkomen.
    Dit alles is niet gebeurt met de dubbelwandige waar u overpraat dus heeft het nut van de omschakeling naar dubbelwandig zich bewezen lijkt mij.
    Ik zou zeggen doe eerst goed onderzoek via u VBR en onderbouw uw meningen met natrekbare feiten voordat u wat neerzet op het internet.

    Met vriendelijke groet.

    @eigenaar met dubbelwandige:
    Ben het helemaal met u eens, de pioniers hebben de stap durven te maken toendertijd en nu meneer Verbreghtziet dat hij fouten heeft gemaakt probeert hij dit weer goed te maken door zich bij het minste geringste akkefietje hevig te verzetten tegen de dubbelwandige.
    Meneer Verbreght kan het beste beter zijn wonden likken en zich bij zijn keuze neerleggen lijkt mij.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • De lebra was er eerder als die nieuwbouw.Word al jaren gewaarschuwd voor overcapaciteit maar toch is men blijven bouwen met oogkleppen op,moeten de oudere schepen nu plaats maken?Kom nou toch,moet niet gekker worden.

    Geplaatst door: harm op
  • Breng maar naar de Sloop!
    We hebben nieuwbouw zat

    Geplaatst door: N. Ieuwbouwer op
  • hoezo dubbelwandig het gaat over kopschade

    Geplaatst door: andre op
  • Lebra wordt wel genoemd en chemgastanker niet maarja 2 varende 2 schuld,o,ja bij chemgas ben je toch maar een nummer op de loonlijst.Gas erop jongens.

    Geplaatst door: robbie op
  • waarom worden er altijd op de dubbel wandige nieuwbouw schepen gezeken.wij willen ook ons brood verdienen en de mensen met een enkelwandige hadden al bij het begin dat er sprake van was dat de toekomst dubbel wandig werd al kunnen bouwen en nu niet zeiken dat het ineens niet nodig is (overcapciteit) bla bla iedereen heeft zijn kans gehad en de mensen die niet durfen/durfden hebben nu pech gewoon over stappen op dubbel wandig en niet wachten tot 2018 schepen ouder dan 1980 weg alles wat jonger is de kans bieden om dubbel wandig te worden klaar

    Geplaatst door: eigenaar dubbel wandige mts op
  • zijn het niet de ideale moderne tankers die in de kanalen de stuurhut eraf varen
    de keren dat het fout gaat is het 9 van de 10 keer
    wel zo,n ideale moderne tanker
    en laat de ideale moderne tankers eerst maar is de leeftijd van de Lebra halen
    na een halfjaar in de vaart is het over de gehele lengte net een wasbord

    henk

    Geplaatst door: henk op
  • Als er wat met een enkelwandige tanker gebeurd word er gelijk de media bij gehaald omgekeerd met dubbelwandig word alles stil
    Ik zie op de werf geregeld dubbelwandige schepen liggen waar spanten zo door zij en vlak steken
    Bij gasmeting in de dubbelwandigheid word er zeer vaak gas gemeten door lekken maar bij deze dit blijft ook stil lig je in een wachthaven staan de busjes van hersteldiensten in rij
    En over de dikte en kwaliteit over de schepen zwijgen we maar beter als ik dan de oude bakken zie wat ze dan zeggen zie ik wel andere maten geef mij maar een oud schip in plaats van een papieren schip

    Geplaatst door: johan op
  • Volgens mijn info heeft mts Lebra gecoate tanks en is uitermate geschikt voor “kleine kanalen” waar de propere maar m.i. onveilige megatankertjes de klanten niet kunnen bedienen.
    Waarom deze reactie…. het moet nù maar eens gedaan zijn met uitspraken als oprotten of wat doe jij nou nog op je enkel bakkie… ze hebben nog 8 jaar te gaan(31.12.2018) er is deze range (80m) zeker geen overcapaciteit, we krijgt zo langzaam de indruk dat we een ster moeten dragen.
    Waarom proper maar niet veiliger!!!!
    Op een enkelwandige tankers zijn alle ontluchtingen van ruimtes (koffedams) die tegen de ladingzone zitten, voorzien van een vlamkerend rooster en elke pompkamer is voorzien van een dubbele en permanente gasdetectie die tijdens het laden/lossen alles doet stoppen.
    In een enkelwandige komen er geen haarscheurtjes want dan ziet je het onmiddelijk en worden de certificaten ingetrokken.
    Uit onze info en uiteraard met reden doodgezwegen akkefietjes, zijn er door gasdokters al gaslekkages naar de dubbelwand gemeten, dus bij een aanvaring is het meteen boem! Logisch als je met =>110m dubelwandige tankschepen naar Vlissingen vaart dan moet het
    op de duur wel fout gaan.Bovendien zijn de ontluchtingen van de Dubbelwand zijn zelden voorzien van vlamkerende roosters, mogelijke gevolgen kan men raden.
    We willen de naam graag geheim houden maar een chinees casco kreeg onlangs, als gevolg van spanningen in de constructie, te maken met
    een gescheurde lasnaad waardoor de dubbele wand volliep met product,de centertanks zorgden voor een mooi show, maar alles bleef “proper” er kwam geen product in het water.
    De bemanning kreeg het verbod met iemand over het voorval te praten of ze zouden nooit meer in de dubbelwandige tankvaart aan de slag kunnen.
    Alle akkefietjes met dubbelwandige tankers worden systematisch doodgezwegen en alle akkefietjes met enkelwandige worden uitvergroot
    met alles er op en er aan, liefst met naam enz.
    Ook nu weer.
    à titre personelle Karel Verberght

    Geplaatst door: Karel Verberght op
  • De lebra is 80 meter volgens mijn.

    Geplaatst door: donavan op
  • Dit schip vaart meer op per maand als menig nieuwbouwschip,en is nog goed in orde ook.Wie lacht er dus het laatst.En hou eens op met dat negatieve gelul over enkelwandige tankers.Dat de tankvaart nu zeer slecht draait hebben we te danken aan die nieuwbouwploffers.Dus hou op met zeuren over dit schip,deze man heeft al ellende genoeg zo.

    Geplaatst door: rob op
  • Helemaal mee eens Roel.
    Eerder dit jaar hebben “ze”(duwkop) ook al een Coaster open gesneden, aan de kreekrak.
    Moraal van het verhaal: Een ongeluk zit in een (duwkop)hoekje

    Geplaatst door: Wolter op
  • ik heb nooit gesnapt waarom ankers voledig ingebouwd dienen te worden.
    Waar ze vervolgens twee meter erboven aan weerszijde een blikopener lassen (duwkop).
    Moraal van het verhaal ivw heeft het ook nooit gesnapt.

    Geplaatst door: roel op
  • Natuurlijk,nieuwbouwerjes!!!!!!!

    Geplaatst door: carina op
  • Het is uberhaupt nog een raadsel dat dat ding nog rond vaart, ik zou zeggen de kil in en in s’gravendeel bakboord uit

    Geplaatst door: Eric op
  • is zoiets dan niet total loss? het is ook niet het mooiste en het nieuwste schip. toch wel zonde om daar een ton in te pompen

    Geplaatst door: nieuwbouwertje op

Reageer