Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Limburg wil ‘binnenvaartgoud delven’

MAASTRICHT

De provincie Limburg wil dat de binnenhavens in haar provincie meer gaan samenwerken om het vervoer over water te bevorderen. Daarvoor wordt in het najaar een uitvoeringsagenda vastgesteld. Gedeputeerde Bert Kersten wil daarna direct aan het werk. ‘We moeten niet praten, maar realiseren. Laten we ons geen bureaucratie aanpraten. We moeten doen, doen en nog eens doen.’

1 / 2
wethouders en beleidsmakers

wethouders en beleidsmakers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • klaas

    Mooi dat de Limburgers weer aan de binnenvaart denken, jammer dat bestemmingen zoals Weert, Veghel Helmond enz. soms niet meer per schip bediend kunnen worden omdat er ondercapaciteit is.
    Ik hoor al een hoop mensen zeggen, ik merk niets van ondercapacitiet, maar in de bovenrijn en duitse kanalen zijn dikwijls te weinig vann dit soort schepen. Het gevolg is dat het in grotere schepen word geladen en daarna met vrachtauto,s naar de eindbestemming. Jammer van al die wegkilometers. Ook vind ik dat er snel een onderzoek moet als hele grote schepen met een zeer beperkt aantal containers varen, terwijl dikwijls dit soort schepen subsidie hebben gekregen voor economisch varen en co2 uitstoot
    vermindering. Ik denk dat je juist de co2 uitsoot omhoog brengt als je bijv. met 2x 1800 pk naar Duitland vaart met 100 containers of minder.

  • jannuh

    Ter verduidelijking: met Industriekade wordt bedoeld het haventje aan de Industriekade.
    Bedrijven als Meneba, Joosten zijn wel nog aktief aan de Industriekade.

  • jannuh

    Kan nou niet bepaald zeggen dat Weert/Nederweert goed bezig zijn op Havengebied. In Weert is afgelopen jaar het laatste bedrijfje wat aan de Industriekade aktief was opgedoekt, het andere haventje bij Budelco wil men wel weer aktief laten worden, maar ligt “achter” sluis 15 en 16, zodoende beperking van capaciteit.
    Nederweert heeft met zijn nieuwe industrieterrein Pannenweg II helemaal niet naar de Zuid-Willemsvaart gekeken, evenals Weert met industrieterrein Kampershoek, beide terreinen liggen achter sluis 15.
    Voor Nederweert zou aan de oostzijde van kanaal Wessem-Nederweert, juist voor het 4-kanalen kruispunt een ideale lokatie gecreeerd kunnen worden.
    In 2006 is er een proef geweest met een 135 mtr.schip(!) om in Nederweert te kunnen lossen; dit ten behoeven van Waterfront(Spa bronwater); helaas niets meer van vernomen.
    Link: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid8743-spa-wil-bronwater-per-schip-naar-weert.html

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook