Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Geen draagvlak samenwerkingsverbanden voor gezamenlijke aanpak vrachtprijzen

DEVENTER

De particuliere samenwerkingsverbanden in de binnenvaart zijn niet bij machte gezamenlijk de vrachtprijsdaling een halt toe te roepen. Oud-voorzitter Anton van Megen van het Scheepvaartgilde deed begin deze week een oproep de koppen bij elkaar te steken. Als de samenwerkingsverbanden bodemtarieven vaststellen, zal de rest van de markt wel volgen, stelde hij. Maar er lijkt onvoldoende draagvlak voor te bestaan.

Volgens Hans Megens, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de NPRC en van Kantoor Binnenvaart, is het zelfs een heilloze weg en moet de redding van de verladers komen. Ook woordvoerder Van Dijk van de Coöperatieve Binnenscheepvaart Vereniging (CBV) ziet niets in zo’n samenwerking.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • JHJ van Strien

    Ik denk dat op wat langer termijn de banken het meeste belang hebben dat de schipper ondernemer samen ga werken anders kunnen de banken binnen afzien bare tijd weer miljoenen af schrijven. Als een paar banken de koppen bij elkaar steken, de schipper verplichten in één samenwerkings verband te opereren dan is faliet te voorkomen J.v. S

  • P.

    ik ben het wel met jan eens de schippers kunnen er echt zelf wat aan doen door eens een beetje na te denken voor ze een nieuw/ ander schip kopen. de meeste schippers beginnen gewoon met een te klein aantal procenten eigen geld aan een nieuwe uitdaging en de bank die gaat daarin mee. als je dan door het niet kunnen doen aan al je verplichtingen door de bank op een “loon” wordt gezet en dan dus gewoon moet varen maak je de vrachten kapot. de bank maakt het echt niet uit hoor als je niet meer kunt betalen die verkopen het schip gewoon aan de volgende die met weinig procenten zo nieuw mogelijk wil varen. en dan moet de meneer van de rabobank niet kletsen dat de druk van de banken vaak groot genoeg is , diezelfde banken hebben die schippers met te weinig procenten , teveeel hypotheek verstrekt,, want ja de weelde kon niet op en de hebberigheid vierde hoogtij van de banken en de schippers wel te verstaan.

  • jan

    het is een feit dat je de krachten moet bundelen in goede tijden, dan heb je een onderhandelings positie.
    je moet ook de bevrachters niet de zwarte piet toe schuiven, het zijn namelijk de schippers zelf die de vrachten kapot maken.
    het zal vanzelf een keer op houden.

  • jan

    wat slim van pieter

  • pieter

    We gaan toch ook niet zitten miepen als het goed gaat, dit is vrije markt, en dan ben je geen collega maar concurrent.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook