Angst voor ecocombi onterecht

De angst van de binnenvaart voor de langere en zwaardere vrachtwagen, de zogenaamde ecocombi, is volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO onterecht. De binnenvaart vreest dat haar martkaandeel door de komst van de ecocombi daalt.

Ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximum lengte van 25,25 meter en een maximum gewicht van zestig ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaard vrachtautocombinaties. Uit onderzoek van de Universiteit van Leuven blijkt echter dat de vrees  van binnenvaart en spoorvervoerders geheel onterecht is. Verwacht wordt dat het totale transport de komende jaren zodanig groeit dat ook spoor en binnenvaart daarvan profiteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Angst voor ecocombi onterecht | Schuttevaer.nl

Angst voor ecocombi onterecht

De angst van de binnenvaart voor de langere en zwaardere vrachtwagen, de zogenaamde ecocombi, is volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO onterecht. De binnenvaart vreest dat haar martkaandeel door de komst van de ecocombi daalt.

Ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximum lengte van 25,25 meter en een maximum gewicht van zestig ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaard vrachtautocombinaties. Uit onderzoek van de Universiteit van Leuven blijkt echter dat de vrees  van binnenvaart en spoorvervoerders geheel onterecht is. Verwacht wordt dat het totale transport de komende jaren zodanig groeit dat ook spoor en binnenvaart daarvan profiteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer