Koolzuurtankers kansrijk op de Rijn

Grootschalig vervoer van CO2 (koolzuurgas) van bedrijven en centrales in het binnenland naar ondergrondse opslagplaatsen in lege olie- of gasvelden biedt kansen voor de binnentankvaart. Invoering van een Europees systeem van handel in emissierechten moet de CO2-uitstoot helpen verminderen en dat maakt ondergrondse opslag van CO2 interessant. Over opgeslagen CO2 hoeven bedrijven namelijk geen emissierechten te betalen.

Opslag lijkt bovendien de enige mogelijkheid om de ambitieuze milieudoelstellingen van de Europese Unie te halen. Die wil de CO2-uitstoot in 2020 met twintig procent hebben verlaagd ten opzichte van 1990. Locale overheden gaan op een aantal plaatsen nog een stuk verder. Zo wil Rotterdam de CO2-uitstoot zelfs met vijftig procent verminderen. Probleem bij het vervoer van CO2 per binnenvaarttanker is dat er nog geen het ADN(R) regels voor zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Koolzuurtankers kansrijk op de Rijn | Schuttevaer.nl

Koolzuurtankers kansrijk op de Rijn

Grootschalig vervoer van CO2 (koolzuurgas) van bedrijven en centrales in het binnenland naar ondergrondse opslagplaatsen in lege olie- of gasvelden biedt kansen voor de binnentankvaart. Invoering van een Europees systeem van handel in emissierechten moet de CO2-uitstoot helpen verminderen en dat maakt ondergrondse opslag van CO2 interessant. Over opgeslagen CO2 hoeven bedrijven namelijk geen emissierechten te betalen.

Opslag lijkt bovendien de enige mogelijkheid om de ambitieuze milieudoelstellingen van de Europese Unie te halen. Die wil de CO2-uitstoot in 2020 met twintig procent hebben verlaagd ten opzichte van 1990. Locale overheden gaan op een aantal plaatsen nog een stuk verder. Zo wil Rotterdam de CO2-uitstoot zelfs met vijftig procent verminderen. Probleem bij het vervoer van CO2 per binnenvaarttanker is dat er nog geen het ADN(R) regels voor zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer