ECT vergroot ruimte binnenvaartcontainers

De containercapaciteit van Rotterdam is vorige week met een kwart vergroot, van 10,8 miljoen teu (2007) naar 13 miljoen teu (prognose 2009). Aan de officiële opening van de nieuwe ECT Euromax Terminal ging die van de Delta Barge Feeder (DBF) terminal op het uiteinde van de ECT Delta Terminal vooraf. Deze speciaal voor de binnenvaart en shortsea ingerichte terminal beschikt na volledige uitbouw een kadelengte van 840 meter met een jaarlijkse capaciteit van 700.000 moves. Naast de Euromax Terminal is kaderuimte gereserveerd voor nòg een speciale binnenvaartterminal.

Euromax Terminal open

De nieuwe Euromax Terminal op de Maasvlakte is een initiatief van ECT en de ‘CKYH Alliance’, bestaande uit de scheepvaartlijnen Cosco (China), K-Line (Japan), Yang Ming (Taiwan) en Hanjin (Korea). Voor de gelegenheid lag van elke lijn een schip aan de kade gemeerd en maakten de hoogste directeuren hun opwachting in Rotterdam, gevolgd door een schare Aziatische journalisten.
De nieuwe terminal ligt direct aan zee op de Eerste Maasvlakte en kan bij aanleg van de Tweede Maasvlakte worden doorgetrokken om met nog meer capaciteit de groeiende containerstroom te kunnen verwerken. De terminal heeft een totale oppervlakte van 84 hectare, 1500 meter nieuwe kade en een containercapaciteit van 2,3 miljoen teu. Aan de zeekade in de Yangtzehaven, met uiteindelijk twaalf diepzeekranen en vier speciale feeder-/binnenvaartkranen, kunnen schepen tot 16,65 meter diepgang terecht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

ECT vergroot ruimte binnenvaartcontainers | Schuttevaer.nl

ECT vergroot ruimte binnenvaartcontainers

De containercapaciteit van Rotterdam is vorige week met een kwart vergroot, van 10,8 miljoen teu (2007) naar 13 miljoen teu (prognose 2009). Aan de officiële opening van de nieuwe ECT Euromax Terminal ging die van de Delta Barge Feeder (DBF) terminal op het uiteinde van de ECT Delta Terminal vooraf. Deze speciaal voor de binnenvaart en shortsea ingerichte terminal beschikt na volledige uitbouw een kadelengte van 840 meter met een jaarlijkse capaciteit van 700.000 moves. Naast de Euromax Terminal is kaderuimte gereserveerd voor nòg een speciale binnenvaartterminal.

Euromax Terminal open

De nieuwe Euromax Terminal op de Maasvlakte is een initiatief van ECT en de ‘CKYH Alliance’, bestaande uit de scheepvaartlijnen Cosco (China), K-Line (Japan), Yang Ming (Taiwan) en Hanjin (Korea). Voor de gelegenheid lag van elke lijn een schip aan de kade gemeerd en maakten de hoogste directeuren hun opwachting in Rotterdam, gevolgd door een schare Aziatische journalisten.
De nieuwe terminal ligt direct aan zee op de Eerste Maasvlakte en kan bij aanleg van de Tweede Maasvlakte worden doorgetrokken om met nog meer capaciteit de groeiende containerstroom te kunnen verwerken. De terminal heeft een totale oppervlakte van 84 hectare, 1500 meter nieuwe kade en een containercapaciteit van 2,3 miljoen teu. Aan de zeekade in de Yangtzehaven, met uiteindelijk twaalf diepzeekranen en vier speciale feeder-/binnenvaartkranen, kunnen schepen tot 16,65 meter diepgang terecht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer