Shortsea wint race door Europa

Het transport van een container van deur tot deur van Zeebrugge naar Newbridge in Ierland duurt over de weg (765 km) 31 uur en twintig minuten. Met shortsea shipping (SSS) duurt hetzelfde traject veertig uur en twintig minuten. Iets langer, maar het schip was op dit traject maar liefst 214 procent goedkoper.

Verschil in reistijd onbeduidend, prijsverschil enorm
Dat is de uitslag van een heuse race tussen vrachtwagen en schip die in mei en juni door het Vlaamse Promotie Shortsea Shipping werd georganiseerd.
Deelnemers aan de race ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het promotiebureau waren ECS en Cobelfret (weg- en kanaalverbinding) en de C2C-lijndienst, waarmee de container volledig overzee reisde.
Coördinator Willy De Decker van Promotie SSS stelde zich neutraal op bij de prijsuitreiking in Gent: ‘De verlader moet zelf maar uitmaken of de circa negen uur kortere reistijd van de vrachtwagen opweegt tegen een 214 procent hogere kostprijs’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Shortsea wint race door Europa | Schuttevaer.nl

Shortsea wint race door Europa

Het transport van een container van deur tot deur van Zeebrugge naar Newbridge in Ierland duurt over de weg (765 km) 31 uur en twintig minuten. Met shortsea shipping (SSS) duurt hetzelfde traject veertig uur en twintig minuten. Iets langer, maar het schip was op dit traject maar liefst 214 procent goedkoper.

Verschil in reistijd onbeduidend, prijsverschil enorm
Dat is de uitslag van een heuse race tussen vrachtwagen en schip die in mei en juni door het Vlaamse Promotie Shortsea Shipping werd georganiseerd.
Deelnemers aan de race ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het promotiebureau waren ECS en Cobelfret (weg- en kanaalverbinding) en de C2C-lijndienst, waarmee de container volledig overzee reisde.
Coördinator Willy De Decker van Promotie SSS stelde zich neutraal op bij de prijsuitreiking in Gent: ‘De verlader moet zelf maar uitmaken of de circa negen uur kortere reistijd van de vrachtwagen opweegt tegen een 214 procent hogere kostprijs’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer