Miljoen ton kunstmest alleen voor scheepvaart

Tot de grootste Amsterdamse klanten voor de binnenvaart- en shortsea-sector behoort Amfert (Amsterdam Fertilizers), waarvan in januari 2008 de naam is veranderd in ICL Fertilizers Europe CV. De binnenvaart en shortsea spelen een hoofdrol bij het vervoer van kunstmest. Daarvan verscheept de Amsterdamse fabriek jaarlijks zo’n miljoen ton.

Miljoen ton kunstmest alleen voor scheepvaart

ICL Fertilizers produceert kunstmest in verschillende variëteiten voor de teelt van allerlei soorten planten. In bepaalde verhoudingen zijn voor plantengroei zo’n zestien voedingselementen benodigd. Een groot deel daarvan moet worden toegevoegd als dierlijke mest of kunstmest. Het draait daarbij om scheikundige elementen P, K en N, ofwel fosfaat, kalium en stikstof. Daarnaast maakt nog een aanzienlijk aantal verschillende spoorelementen, zoals magnesium deel uit van de kunstmestproducten. De samenstelling wordt hoofdzakelijk bepaald door de grondsoorten en de gewassen die erop worden verbouwd. ‘Wij leveren de gewenste kunstmestvariëteit volgens de specificaties die onze afnemers opgeven’, zegt manager forwarding office Jurjen Teeuwen. ‘Jaarlijks wordt op onze productielocatie, die grenst aan het Noordzeekanaal, de Coenhaven en de Mercuriushaven, zo’n miljoen ton grondstoffen over zee aangevoerd met bulkcarriers van 10.000 tot 50.000 ton. Hier produceren we volgens de partijen kunstmest. Dat gebeurt grotendeels met mengprocessen. Een veel voorkomend misverstand is dat daaraan explosierisico’s zitten. Dat is bij ons niet het geval, omdat wij bijvoorbeeld geen nitraten toepassen. Dat wil niet zeggen dat aan die processen geen milieu-aspecten zitten. We hebben heel wat geïnvesteerd in het milieu om de stof-emissies en gasvormige geurstoffen binnen acceptabele grenzen te brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Miljoen ton kunstmest alleen voor scheepvaart | Schuttevaer.nl

Miljoen ton kunstmest alleen voor scheepvaart

Tot de grootste Amsterdamse klanten voor de binnenvaart- en shortsea-sector behoort Amfert (Amsterdam Fertilizers), waarvan in januari 2008 de naam is veranderd in ICL Fertilizers Europe CV. De binnenvaart en shortsea spelen een hoofdrol bij het vervoer van kunstmest. Daarvan verscheept de Amsterdamse fabriek jaarlijks zo’n miljoen ton.

Miljoen ton kunstmest alleen voor scheepvaart

ICL Fertilizers produceert kunstmest in verschillende variëteiten voor de teelt van allerlei soorten planten. In bepaalde verhoudingen zijn voor plantengroei zo’n zestien voedingselementen benodigd. Een groot deel daarvan moet worden toegevoegd als dierlijke mest of kunstmest. Het draait daarbij om scheikundige elementen P, K en N, ofwel fosfaat, kalium en stikstof. Daarnaast maakt nog een aanzienlijk aantal verschillende spoorelementen, zoals magnesium deel uit van de kunstmestproducten. De samenstelling wordt hoofdzakelijk bepaald door de grondsoorten en de gewassen die erop worden verbouwd. ‘Wij leveren de gewenste kunstmestvariëteit volgens de specificaties die onze afnemers opgeven’, zegt manager forwarding office Jurjen Teeuwen. ‘Jaarlijks wordt op onze productielocatie, die grenst aan het Noordzeekanaal, de Coenhaven en de Mercuriushaven, zo’n miljoen ton grondstoffen over zee aangevoerd met bulkcarriers van 10.000 tot 50.000 ton. Hier produceren we volgens de partijen kunstmest. Dat gebeurt grotendeels met mengprocessen. Een veel voorkomend misverstand is dat daaraan explosierisico’s zitten. Dat is bij ons niet het geval, omdat wij bijvoorbeeld geen nitraten toepassen. Dat wil niet zeggen dat aan die processen geen milieu-aspecten zitten. We hebben heel wat geïnvesteerd in het milieu om de stof-emissies en gasvormige geurstoffen binnen acceptabele grenzen te brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer