Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Eerste landelijke Dag van de Binnenvaart: vertel!

ROTTERDAM (update)

Zaterdag 16 maart wordt voor het eerst de Dag van de Binnenvaart gehouden. Op zo’n 20 locaties verspreid door Nederland zet de binnenvaart haar deuren open voor bezoekers. ‘Dat moet je (er)varen!’ Hoe was jouw Dag van de Binnenvaart?

1 / 1

Een schip spreekt pas echt tot de verbeelding als je er zelf op staat. Dat is wat op deze dag kan; je kunt op diverse locaties aan boord bij schepen, rondkijken en in gesprek met de bemanning. Maar de binnenvaart is meer. Bezoekers kunnen ook een vaartocht maken door het havengebied van Amsterdam, een kijkje nemen bij een verkeersleiding, zien hoe een schip wordt afgebouwd, hoe containers worden geladen en gelost op een containerterminal of een bezoek brengen aan het grootste simulatorcentrum van Europa. 

Ook bieden de diverse maritieme scholen en kennisinstituten een gevarieerd programma waarbij geïnformeerd wordt over opleidingen, voor zowel instroom als zij-instroom. Alles draait die dag om het beleven en ervaren van de binnenvaart, in de breedste zin. Een kennismaking met een sector die niet voor iedereen bekend is. 

Binnenvaart een belangrijke sector
De binnenvaartsector is voor de Nederlandse economie zeer belangrijk. De binnenvaart biedt als werkgever zo’n 13.500 arbeidsplaatsen. Met een vloot van ruim 8.000 schepen wordt in Nederland op dit moment 37% van het goederenvervoer over het water afgewikkeld. Voor het vervoer van containers ligt dit percentage op 35% (1,3 vrachtwagenbewegingen per jaar). 

Vrijwel alle economische regio's in Nederland en Noordwest-Europa zijn via vaarwater verbonden. Met 150 havens en ruim 30 containerterminals in het land is de infrastructuur aanwezig om ook in de toekomst groeiende goederenstromen aan te kunnen. Een enkel binnenvaartschip staat al snel gelijk aan 52 vrachtwagens en een gemiddelde reductie van 30% CO2-uitstoot. 

Een sector die zo belangrijk is, is echter nog niet zo bekend bij het grote publiek. Zonde, want de binnenvaart heeft zoveel te bieden. Daar moet op 16 maart verandering in komen. Iedereen kan die dag kennis maken met de kansen en mogelijkheden van de binnenvaart. Dat moet je (er)varen! 
 
 

Over Dag van de Binnenvaart
Op www.dagvandebinnenvaart.nl staan alle activiteiten die er zaterdag te doen zijn. Van 10 uur tot 15 uur is er een gevarieerd aanbod dat de diverse facetten van de sector laat zien. Voor sommige activiteiten dient aangemeld te worden. Maar wees er snel bij, want sommige activiteiten zijn al (bijna) vol. 

Dit jaar zijn de activiteiten vooral opgezet rondom wat nautische hotspots, zoals de maritieme opleidingen in Vlissingen, Rotterdam, IJmuiden, Urk en Harlingen en andere locaties in die regio’s. Het moet echter uitgroeien tot een jaarlijks event waarbij activiteiten zich over het gehele land uitstrekken. Ervaar de binnenvaart!
 
Hoe was jouw Dag van de Binnenvaart?
Vertel het ons én anderen! Reageer hieronder, mail ons je ervaringen en foto's van deze dag op redactie@schuttevaer.nl. Op Schuttevaer.nl is elke dag een Dag van de Binnenvaart, maar vooral vandaag! Maak mee die dag!

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M. den Hertog

    Ach, ik zou de moeite maar sparen met die open dagen etc. etc... In België mag men nu al onbemand gaan varen dus nog even en we hebben geen personeel meer nodig. Laat de binnenvaart nog een paar jaar aanmodderen totdat we ook in Nederland onbemand mogen varen en dan is er geen personeel meer nodig. Probleem opgelost, en geen lastige lichtmatrozen meer die je ook nog moet opleiden enzo.
    Ach dan heb je alleen nog maar een paar schilders en wat monteurs nodig, misschien.

  • E.O.P. Lansmeer

    Nou O Klinkenberg over die ligplaatsen is wel een ding maar dat wegblijven is dat die diplomering en of vaartijd ook afschrikt. je moet als schipper wel heel begaan zijn met aankomende matrozen, boven de 19 jaar is nog een uitweg met een 60 vaardagen verklaring ( a 20€) en een opleiding matroos (a 865€) plus inschrijving Leerbedrijf, al die tijd kun je de man/jongen niet bij de bemanningssterkte bijtellen. Als de jongen in de praktijk goed functioneert maar niet goed kan leren moet je hem drie jaar aanboord houden voor hij matroos is, dus of ze kunnen goed leren en heb je ze niet lang of ze kunnen het niet en moet je drie jaar lang filantroop spelen.
    Heb een aantal jaren geleden met Han Roozendaal, Richard Hultink (RIP) en nog een aantal gepleit voor certificering voor die jongens zodat ze bv. op een kleinschip als matroos konden beginnen en dan volledig bij de bemanning sterkte hoorde, wilden ze door voor de grote binnenvaart cq duwvaart dat ze als nog een cursus volgden en of drie jaar vaartijd. En ja wat Bibliotheek RWS schrijft alleen verven en soppen tot de schimmel tussen de vingers staat jaag je ze ook van boord af, sociale omgang en in de stuurhut laten en leren wat er allemaal gebeurd en laten sturen maakt het beroep natuurlijk een stuk leuker. hoewel er veel schippers zijn die het goed doen is dit in de binnenvaart nog wel een dingetje.

  • Bibliotheek RWS

    Makkelijk gezegd, altijd maar naar anderen wijzen, natuurlijk is er een taak voor de vaarwegbeheerders, maar dat neemt niet weg dat de sector er ook veel aan moet doen en ze wegwijs moet maken en dat is meer dan verven en poetsen.

  • Eddy Joos

    Groot gelijk O Klinkenberg, nagel op de kop

  • Eddy Joos

    Volledig mee eens O Klinkenberg

  • O Klinkenberg

    Als men het leefklimaat omtrent de binnenvaart verbeterd (lees betere ligplaats voorzieningen, ja ook binnen de bebouwde kom, en autoafzetplaatsen) dan komen er vanzelf weer meer mensen naar de binnenvaart. Doet men dit niet, blijven ze weg!

Lees ook