Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Lezers aan het woord: EBU en ESO richten platform op van (uw) reservefonds

Rotterdam

Meten aan de pijp is een goed plan. Maar de vergroeningskosten komen bovenop andere verplichte - en vaak zinloze - investeringen. En weer horen we over het oprichten van een fonds: nu een fonds om te vergroenen? Het zal toch niet zo zijn dat daar weer de binnenvaartschippers voor moeten opdraaien?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Rienk abrahamse

    Beste Sjaak,

    Het is niet eerlijk van je om de opmerkingen van Sunniva Fluitsma zo weg te zetten. Er is door iedereen veel geld in de slooppot gestort, en door nieuwbouwers, zoals wij nog grotere bedragen, in mijn geval 458000 gulden. Dus er is een X bedrag door schippers in de pot gekomen, en een Y bedrag eruit gehaald, deels aan schippers, deels aan Werkendamse criminelen die misbruik maakten van de regeling. Doordat er een einddatum voor uitkering was vastgesteld en daarna nog geld binnenkwam is het misgelopen. Maar daar hebben de bonden niets aan gedaan, dit geld was bedoeld om te slopen, niet voor andere zaken. ESO en de bonden hadden er op aan moeten dringen om deze miljoenen alsnog ten goede te laten komen aan schippers die later wilden stoppen. Veel schrijnende gevallen tijdens de crisis hadden voorkomen kunnen worden. Maar nee, blijkbaar wilde een aantal lieden dit gewoon onder elkaar verdelen. Schande.

    Gr Rienk Abrahamse

  • Jim Grooten

    Dhr van Wijk u stellingname niet juist over het reservefonds , ik hebt persoonlijk met mijn vrouw
    een aantal jaren een groot bedrag verplicht af moeten dragen.Dat geld hebt ik niet afgedragen om er een aantal functionarissen te betalen die niet mijn richting van particulier denken.
    Wil mij eigen zuurverdiende centen terug zien in een goed welzijn voor de schipper zelf .Mijn vrouw is in 2015 zelf bij de informatiebijeenkomst geweest van ESO/EBU ,de secretaris van de ESO ( mevr Duursema) vertelde toen dat er zoveel geld nodig was voor de vergroening.Waarom zijn daar speciale functionarissen daar nodig , kostprijs zou verhoogd moeten worden als de schipper iets wordt opgelegd ?Daar heeft mijn vrouw toen in 18 november 2015 niks van gehoord,ook geen transparantie van verladers was niet te krijgen.
    Dat de nieuwbouw destijds boetes in de slooppot hebben gestort dat was hun luxeprobleem ,niemand heeft verplicht om nieuw te bouwen.

  • Sjaak van Wijk

    Mevr. Sunniva Fluitsma,
    Uw stelling: We hebben nooit iets teruggezien van het voormalige “sloopfonds” is natuurlijk onjuist.
    Er zijn na de toenmalige crisis met te veel schepen, erg veel schepen uit de markt genomen middels sloop, en vele hebben daarnaast nog gebruik gemaakt van de bedrijfsbeëindiging, die ook is betaald uit dat sloopfonds.
    Dat potje (sloopfonds) was toen ook ongeveer leeg.
    De overige gelden in het vermeende slooppotje, zijn gelden opgebracht door de boete, op het toenmalig in de markt brengen van extra tonnage. Deze gelden zijn nagenoeg geheel, door de toen ter discussie staande nieuwbouw ingebracht.
    Ik weet het niet zeker, maar 1/3 droge lading, en 2/3 tankvaart als betalingsverhouding.
    Als dit juist is, dan vermoed ik dat er van Uw toenmalige leden, maar toch zeker niet veel, van Uw huidige leden hebben bijgedragen, aan dat wat u later noemt het “reservefonds”. En is U redenatie dan ook volledig onjuist, dat U zeggenschap hierover zou kunnen claimen.
    Temeer daar U uit eigen beweging div. overlegorganen hebt verlaten.
    Wat U de Kamerleden hieromtrent, dus gevoed met verkeerde stellingen wilt uitleggen, is niet uit te leggen.

    Wat wel verheugend was, om onlangs in de Binnenvaartkrant te lezen, dat de ASV soms toch naar geluiden van buitenaf luistert, en zelfs positief kan reageren op het volgende.
    Nl. de stelling dat “Verladers in de Transportsector een goederentransportbelasting moeten meebetalen aan de vergroening van de transportsector”
    Deze stelling is door Koninklijke BLN-Schuttevaer in sept. 2017 al gepresenteerd in het eerste rapport “Vergroening en Verduurzaming van Koninklijke BLN-Schuttevaer”.
    Dit kwam uit het persoonlijke brein van bestuurder Willy Kreusch, bijgestaan door de heer Ronald Versloot.
    Ikzelf heb over deze stelling, tijdens Uw vergadering van 17 mrt. 2018 aan de heer Matthijs Sienot (D66) zijn mening hierover kunnen vragen, uiteindelijk sprak de heer Sienot zijn steun uit voor dit idee, (staat te lezen in de notulen van deze ASV-vergadering).
    Dan in de Binnenvaartkrant van 8 jan. 2019, pag. 5, lees ik vol vreugde dat de ASV dus best gedachtegoed van de BLN kan, en wil overnemen.
    Nl. onder de Kop: ASV wil andere aanpak voor Green Deal, komt plots ondersteuning van de ASV, middels een Vergroeningsfonds, gefinancierd, door toeslag op vervoer, en te betalen door opdrachtgever.
    Dit is wel uit te leggen.
    Mijn dank daarvoor.

    Gr. Sjaak van Wijk

Lees ook