Schip verspeelt roer op sluisdrempel Berkenthin

De sluiskolk van sluis Berkenthin op het Elbe-Lübeckkanaal was met 85 meter ruimschoots lang genoeg voor een 72 meter droge ladingschip dat er naar beneden wilde schutten. Toch verspeelde de schipper een van zijn roerbladen op de drempel.

Het incident gebeurde vrijdag 30 november rond 15.25 uur. Het schip was geladen met 750 ton kiezelslakken in de dalvaart op weg van Salzgitter naar Lübeck. Bij het afschutten in een van de zeven sluizen op het 62 kilometer lange kanaal bleef de schipper met zijn roeren op de bovendrempel van de sluis hangen. Toen het schip er vanaf gleed, brak het stuurboord roerblad af.
De schipper zag nog wel kans de sluis uit te varen en vast te maken aan het remmingwerk. De Wasserschutzpolizei, die met een patrouillewagen ter plaatse kwam, constateerde dat het roerblad weliswaar was afgebroken, maar nog wel aan de zekeringsketting hing. Met een kraan van het schip kon het aan boord gehesen worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schip verspeelt roer op sluisdrempel Berkenthin | Schuttevaer.nl

Schip verspeelt roer op sluisdrempel Berkenthin

De sluiskolk van sluis Berkenthin op het Elbe-Lübeckkanaal was met 85 meter ruimschoots lang genoeg voor een 72 meter droge ladingschip dat er naar beneden wilde schutten. Toch verspeelde de schipper een van zijn roerbladen op de drempel.

Het incident gebeurde vrijdag 30 november rond 15.25 uur. Het schip was geladen met 750 ton kiezelslakken in de dalvaart op weg van Salzgitter naar Lübeck. Bij het afschutten in een van de zeven sluizen op het 62 kilometer lange kanaal bleef de schipper met zijn roeren op de bovendrempel van de sluis hangen. Toen het schip er vanaf gleed, brak het stuurboord roerblad af.
De schipper zag nog wel kans de sluis uit te varen en vast te maken aan het remmingwerk. De Wasserschutzpolizei, die met een patrouillewagen ter plaatse kwam, constateerde dat het roerblad weliswaar was afgebroken, maar nog wel aan de zekeringsketting hing. Met een kraan van het schip kon het aan boord gehesen worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer