Uitstoot raffinaderij besmeurt tankers

Tankerschippers die laden bij de raffinaderij van Esso (ExxonMobile) in Antwerpen maken melding van vervuiling van hun schepen. Sinds enige tijd dwarrelt om de paar uur een wolk van zwart en plakkerig stof naar beneden. Het stof tast de lak en de gegalvaniseerde leidingen aan, zeggen ze.

Uitstoot raffinaderij besmeurt tankers
  • ExxonMobile Antwerpen biedt excuses aan

  • Havenmeester eist schoonmaak schepen

Door Bart Oosterveld

De problemen doen zich sinds enkele weken voor, melden schippers. Eind oktober nam ExxonMobile aan het Marshalldok een nieuwe ‘delayed coker’-installatie in gebruik. Die is ingericht voor het opwerken van zwaar zwavelhoudend raffinage-residu naar zwavelarme brandstof. Aan de kraakinstallatie werd twee jaar gebouwd. De investering bedroeg een miljard dollar.

Maar sinds de installatie draait worden de schepen besmet met het zwarte, roetachtige spul. Twee van hen willen het woord doen, op voorwaarde dat hun namen niet worden genoemd. Ze zijn bang op een zwarte lijst terecht te komen.

Zwarte wolk

Hun verhalen komen overeen: een zware vervuiling van hun schip die er vrijwel niet af te poetsen is. ‘De lak wordt helemaal dof’, zegt de een. ‘Ik heb een vrijwel nieuw schip, dat er na een paar keer laden niet meer uitziet.’

De ander vertelt met allerlei soorten sop te hebben geprobeerd de viezigheid weg te poetsen, maar dat eigenlijk niets helpt. Ook de auto’s op het roefdek hebben zwaar te lijden, zegt hij.

De eerste schipper heeft het probleem aangekaart bij het steigerpersoneel. Die zeiden er niets aan te kunnen doen. Van hen kreeg hij wel te horen dat ze er zelf ook last van hadden. ‘Ze lopen hier op de kant met stofmaskers op,’ zegt de tweede schipper. ‘Het ziet er net uit of we hier in China zijn.’ Schipper 1 kreeg van het steigerpersoneel te horen dat een nieuwe bedrijfsauto op het terrein eveneens zwaar is aangetast.

De herkomst van de vervuiling is volgens de twee het schoonblazen van de installatie wanneer die intern vervuild is geraakt met cokes. Volgens de tweede schipper gebeurt dan ongeveer om de drie uur. Dan verspreidt zich een grote zwarte wolk over het havengebied. ‘Ik begrijp niet dat dit zomaar mag’, zegt de tweede schipper. ‘Heel Antwerpen moet filevrij zijn vanwege het fijnstof. En hier blazen ze het zomaar de lucht in.’

Schipper Ingena IJssels van de 110-meter Admiral uit Zwijndrecht wil wel met haar naam in de krant. Zij lag begin deze week met een dek vol zwarte stof in het Marshalldok te wachten tot ExxonMobile met een oplossing komt. ‘Twee schepen voor ons zijn al met een vacuümwagen schoongezogen, voor zover ik weet. Bij ons lukt dat niet meer, omdat het sinds zondag heeft geregend.’

Excuses

Port of Antwerp is intussen ook bij de zaak betrokken. De havenmeester is poolshoogte komen nemen en heeft verordonneerd dat de schepen moeten blijven liggen tot ze zijn schoongemaakt. Ook heeft hij bepaald dat het zwarte goedje niet overboord mag worden gespoeld. Dat geldt ook voor de tanker Hartelstroom, die bij de Admiral langszij ligt. IJssels vertelt dat er al de hele dag mensen over het schip lopen om een oplossing voor de schoonmaak te vinden. ‘Nu zit ook nog eens alles onder de vieze voetstappen’, verzucht ze.

Een woordvoerster van ExxonMobile Benelux komt na contact met de raffinaderij in Antwerpen met een korte schriftelijke reactie: ‘In de afgelopen week is er inderdaad stof vrijgekomen uit onze raffinaderij in Antwerpen. Wij hebben daarop onmiddellijk maatregelen getroffen om verdere stofvorming te voorkomen. Wij hebben betrokkenen onze excuses aangeboden voor het eventuele ongemak dat dit kan hebben veroorzaakt. Voor u goed om te weten dat het stof met water en zeep te verwijderen is.’

Uitstoot raffinaderij besmeurt tankers | Schuttevaer.nl

Uitstoot raffinaderij besmeurt tankers

Tankerschippers die laden bij de raffinaderij van Esso (ExxonMobile) in Antwerpen maken melding van vervuiling van hun schepen. Sinds enige tijd dwarrelt om de paar uur een wolk van zwart en plakkerig stof naar beneden. Het stof tast de lak en de gegalvaniseerde leidingen aan, zeggen ze.

Uitstoot raffinaderij besmeurt tankers
  • ExxonMobile Antwerpen biedt excuses aan

  • Havenmeester eist schoonmaak schepen

Door Bart Oosterveld

De problemen doen zich sinds enkele weken voor, melden schippers. Eind oktober nam ExxonMobile aan het Marshalldok een nieuwe ‘delayed coker’-installatie in gebruik. Die is ingericht voor het opwerken van zwaar zwavelhoudend raffinage-residu naar zwavelarme brandstof. Aan de kraakinstallatie werd twee jaar gebouwd. De investering bedroeg een miljard dollar.

Maar sinds de installatie draait worden de schepen besmet met het zwarte, roetachtige spul. Twee van hen willen het woord doen, op voorwaarde dat hun namen niet worden genoemd. Ze zijn bang op een zwarte lijst terecht te komen.

Zwarte wolk

Hun verhalen komen overeen: een zware vervuiling van hun schip die er vrijwel niet af te poetsen is. ‘De lak wordt helemaal dof’, zegt de een. ‘Ik heb een vrijwel nieuw schip, dat er na een paar keer laden niet meer uitziet.’

De ander vertelt met allerlei soorten sop te hebben geprobeerd de viezigheid weg te poetsen, maar dat eigenlijk niets helpt. Ook de auto’s op het roefdek hebben zwaar te lijden, zegt hij.

De eerste schipper heeft het probleem aangekaart bij het steigerpersoneel. Die zeiden er niets aan te kunnen doen. Van hen kreeg hij wel te horen dat ze er zelf ook last van hadden. ‘Ze lopen hier op de kant met stofmaskers op,’ zegt de tweede schipper. ‘Het ziet er net uit of we hier in China zijn.’ Schipper 1 kreeg van het steigerpersoneel te horen dat een nieuwe bedrijfsauto op het terrein eveneens zwaar is aangetast.

De herkomst van de vervuiling is volgens de twee het schoonblazen van de installatie wanneer die intern vervuild is geraakt met cokes. Volgens de tweede schipper gebeurt dan ongeveer om de drie uur. Dan verspreidt zich een grote zwarte wolk over het havengebied. ‘Ik begrijp niet dat dit zomaar mag’, zegt de tweede schipper. ‘Heel Antwerpen moet filevrij zijn vanwege het fijnstof. En hier blazen ze het zomaar de lucht in.’

Schipper Ingena IJssels van de 110-meter Admiral uit Zwijndrecht wil wel met haar naam in de krant. Zij lag begin deze week met een dek vol zwarte stof in het Marshalldok te wachten tot ExxonMobile met een oplossing komt. ‘Twee schepen voor ons zijn al met een vacuümwagen schoongezogen, voor zover ik weet. Bij ons lukt dat niet meer, omdat het sinds zondag heeft geregend.’

Excuses

Port of Antwerp is intussen ook bij de zaak betrokken. De havenmeester is poolshoogte komen nemen en heeft verordonneerd dat de schepen moeten blijven liggen tot ze zijn schoongemaakt. Ook heeft hij bepaald dat het zwarte goedje niet overboord mag worden gespoeld. Dat geldt ook voor de tanker Hartelstroom, die bij de Admiral langszij ligt. IJssels vertelt dat er al de hele dag mensen over het schip lopen om een oplossing voor de schoonmaak te vinden. ‘Nu zit ook nog eens alles onder de vieze voetstappen’, verzucht ze.

Een woordvoerster van ExxonMobile Benelux komt na contact met de raffinaderij in Antwerpen met een korte schriftelijke reactie: ‘In de afgelopen week is er inderdaad stof vrijgekomen uit onze raffinaderij in Antwerpen. Wij hebben daarop onmiddellijk maatregelen getroffen om verdere stofvorming te voorkomen. Wij hebben betrokkenen onze excuses aangeboden voor het eventuele ongemak dat dit kan hebben veroorzaakt. Voor u goed om te weten dat het stof met water en zeep te verwijderen is.’