Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Loods verplicht in Eemsmonding

EMDEN [update]

De Wasserschutzpolizei is zaterdag 24 november voor de tweede keer in een paar dagen opgetreden tegen een binnenvaartschip dat zonder loods over de monding van de Eems richting Delfzijl voer. De loodsplicht geldt voor tankers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M. den Hertog

    Beste redactie van de schuttevaer, ik begrijp niks van dit artikel. Een loodsplicht voor binnenschepen op de Ems. Als men het GVB heeft, mag men daar toch varen? Of hebben ze nu bedacht dat er een Ems-patent moet komen. Volgens mijn zoon krijg je bij het GVB ook de regels van de Ems Dollard te leren.

  • A.J. Dubbelman

    Toen Nelie Smit Kroes minister van Verkeer en Waterstaat was heeft zij een overeenkomst afgesloten met Duitsland dat met een Vaarbewijs A je gewoon op Eems mocht varen! Is daar iets in veranderd? Anders snap ik het artikel niet.

  • Jim Grooten

    Ben het helemaal eens met je Jan ,als je voor schipper hebt geleerd kan je overal varen ,je hebt tegenwoordig ook hulp van de elektronische vaarkaarten aan boord .Die speciale wetjes van eigen koninkrijkjes breng totaal niks .


  • J.C Hagens

    Hier zou je dubbel van het lachen kunnen liggen, mits het niet zo ernstig is, denken ze nu werkelijk dat die Schipper van Lotje getikt is, hij of zij vaart overal, maar op de
    Emms heb je een Loods nodig.
    Is het mistig en je bent een gekwalificeerde Loods of Schipper met Radarpatent, mag je ook niet varen.
    Zou het voor de Veiligheid niet is nodig zijn dat de Duitsers is wat aan die Emms doen, en de Voorhaven van sluis Hebrum, het slibt niet dicht, het is al dicht geslibd.
    We moeten er niet aan denken dat de sluis van Hebrum kapot valt, de Schepen kunnen niet meer rond en moeten maar hopen dat ze er zonder kleerscheuren vanaf komen.
    Dat indelen van de sluizen gaat ook zo mooi.
    Ze laten een beperkt aantal Schepen door naar Hebrum, maar regelen dit niet bij Aankomst van Delfzijl of Emden.
    Resultaat iedereen gaat te vroeg weg om bij de lichting Schepen te zijn die door mogen, wat resulteert in een ophoping van de Schepen.
    Ook is het zo dat als jij er Zondag bent en je collega Maandag, maar eerder weggaat hij wel bij de lichting zit en het Schip van Zondag misschien bij het volgende Tij.
    En dan zeuren over een Tanker die overal vaart dag en nacht bij mist en ontij.
    Hulde voor het personeel van Sluis Hebrum, die zich in allerlei bochten wringt
    om de Scheepvaart te dienst te zijn, en doorschut na hun werkuren om de Schepen weg te krijgen.

Lees ook