Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Arjen Mintjes: ‘Kroon op werk Edinna'

PRAAG

Wat moet een matroos in Europa kennen en kunnen? Vanaf 2022 is dat hetzelfde in alle EU-landen, want donderdag 8 november zijn in Praag alle CESNI-standaarden over beroepskwalificaties voor binnenvaartpersoneel goedgekeurd.

1 / 3
Het CESNI QP (Qualification Profiles) gezelschap. was op uitnodiging van de voorzitter van CESNI bijeen in Praag op het Tsjechische ministerie van Transport. (Foto CESNI)

Het CESNI QP (Qualification Profiles) gezelschap. was op uitnodiging van de voorzitter van CESNI bijeen in Praag op het Tsjechische ministerie van Transport. (Foto CESNI)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • j Blonk

    Beste Han
    Goed om te horen dat er wat aan de leeftijdsgrens gedaan wordt.
    Ook de praktijkopleidingen krijgen hun aandacht, dat is ook goed want dat zal de grootste groep gaan vormen denk ik.
    Maar waarom iemand met twee jaar vaartijd en diploma aspirant schipper geen matroos in zijn boekje krijgt zou ik ook graag aangepakt zien worden. Ik begreep dat het vroeger wel zo was maar is aangepast. Waarom?

  • Jim Grooten

    Eindelijk praktijk examen,krijg je de jeugd in de binnenvaart.
    Chapeau!

  • H Van Roozendaal

    En even voor de geschiedenis. Het waren de werkgevers en werknemers organisaties die het eerste praktijkexamen schipper hebben ontwikkeld waar de simulator een belangrijke rol in speelt. Het warendeze organisaties die het praktijkexamen in Europa hebben ingebracht en verdedigd. Dit voor de geschiedenis boeken. Belangrijk is dat er nu een Europees dragvlak is voor praktijkexamens.

  • H Van Roozendaal

    En het is Duitsland geweest dat ervoor gezorgd heeft dat straks wanneer je het praktijkexamen schipper hebt gedaan, en heb laten zien dat je kan varen, nog 180 vaardagen moet hebben. Op deze vaardagen zit geen enkele kwaliteitscontrole. Zo jagen we enthousiaste mensen wel naar andere beroepen. Instroom bevordering lukt alleen met kwalitatieve, flexibele opleidingen.

  • H Van Roozendaal

    Jan aan de leeftijds grens voor praktijkexamen matroos wordt gewerkt.

  • j Blonk

    Beste Arjen
    Dat is idd een goed resultaat. Complimenten daarvoor!
    Ik hoop dat er nog meer verbeterd met in Europa en mag ik dat met een actueel praktijk voorbeeld duidelijk maken? Een jonge leerling ging met 16 jaar beginnen met zijn opleiding aspirant schipper en slaagde daarvoor op zijn 18e en had toen ook nog twee jaar vaartijd hier aan boord. Maar het bizarre is dat hij geen matroos in zijn boekje kan krijgen. Zelfs een praktijktoets matroos hoort niet tot de mogelijkheid omdat hij geen 19jaar is.
    Nu, op advies, toch nog maar in België praktijk toets gedaan en daar eigenlijk nogmaals geslaagd voor wat hij eigenlijk al had!
    In Duitsland is het nog erger met, ik dacht, 540 benodigde vaardagen voor matroos.
    Geen wonder dat we een personeelstekort hebben in de binnenvaart!
    J.Blonk
    Ms Princess

Lees ook