Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Arjen Mintjes: ‘Kroon op werk Edinna'

PRAAG

Wat moet een matroos in Europa kennen en kunnen? Vanaf 2022 is dat hetzelfde in alle EU-landen, want donderdag 8 november zijn in Praag alle CESNI-standaarden over beroepskwalificaties voor binnenvaartpersoneel goedgekeurd.

1 / 3
Het CESNI QP (Qualification Profiles) gezelschap. was op uitnodiging van de voorzitter van CESNI bijeen in Praag op het Tsjechische ministerie van Transport. (Foto CESNI)

Het CESNI QP (Qualification Profiles) gezelschap. was op uitnodiging van de voorzitter van CESNI bijeen in Praag op het Tsjechische ministerie van Transport. (Foto CESNI)

  • Matrozen kunnen en kennen vanaf 2022 in heel Europa hetzelfde

  • Diplomatoerisme voorbij

Het Europese Parlement ging 14 november 2017 al akkoord met de EU-richtlijn tot harmonisering en erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart. ‘Het framewerk stond al, maar CESNI, het Europees Comité voor vaststellen van standaarden voor de binnenvaart, keurde nu ook alle annexen van de nieuwe EU-richtlijn goed', zegt een blije Arjen Mintjes een dag later bij terugkeer op Schiphol. ‘Nu staat alles tot in het kleinste detail uitgewerkt op papier.'

‘Rob van Reem (ex-STC) en ik zijn in 2008 begonnen met Edinna. We wilden met Edinna de binnenvaartopleidingen in Europa harmoniseren, minimale standaarden instellen en de praktijk van het varen de hoofdrol laten spelen in de examens. Het was een lange, moeilijke weg met heel veel gedoe. Maar we hebben het nu voor elkaar. Dit is de kroon op ons werk. Wij zijn overigens niet de enigen die hier jaren aan hebben getrokken. Gerard Kester, namens EBU en ESO ook aanwezig bij de ondertekening, vertelde me dat er dertig jaar geleden ook al van alles werd gedaan om het onderwijs gelijk te trekken.'

Praktijk
Mintjes is vooral heel erg content dat er nu veel meer nadruk komt te liggen op de praktijk van het varen. ‘In het verleden was daar niet in alle landen aandacht voor. Terwijl het daar juist om gaat.' Vanaf 2022 moet iedereen die wil varen over een EU-certificaat beschikken en een praktijkexamen hebben afgelegd. Een Nederlandse of bijvoorbeeld een Tsjechische matroos moet volgens de wet aan exact dezelfde eisen voldoen.

Nu is het volgens Mintjes zaak dat alle Europese binnenvaartscholen op het vereiste niveau komen. ‘Ik heb al afspraken met vier scholen. Die willen bij ons komen kijken hoe wij het doen', zegt Mintjes, in het dagelijks leven directeur van de Maritieme Academie Harlingen.

Papieren kaart
Maar ook in Nederland gaat er het een en ander veranderen. ‘Ik ben al 26 jaar examinator', zegt Mintjes. ‘Tot nu toe ging het zo dat als je de theorie-examens had gehaald en voldoende vaartijd kon aantonen, je examen deed bij twee examinatoren. Met behulp van een papieren kaart en houten scheepjes moest een leerling aantonen of hij kon varen. Dat wordt nu allemaal anders. Vanaf 17 januari 2022 moet het examen een praktijkexamen zijn. En dat zal in ons land op simulatoren worden afgenomen. Iemand gaat dan in zijn eigen omgeving laten zien wat hij kent en kan. Als hij op een 110-meterschip vaart, dan doet hij ook examen op een 110-meter. Ik vind dat een enorme vooruitgang. Ik hoop dat we de binnenvaart als beroep aantrekkelijker kunnen maken, want er is de komende jaren veel personeel nodig.'

Ook in Duitsland gaat veel veranderen. ‘Ze hebben in Duisburg op de school een hele mooie simulator, maar die mocht niet gebruikt worden.' Ook in landen als Frankrijk en België zal de komende jaren hard moeten worden gewerkt om aan de nieuwe standaarden te voldoen. Mintjes weet ook dat de school in het Tsjechische Decin al aan de overheid heeft gevraagd om financieel te helpen bij het opzetten van de opleiding volgens de nieuwe eisen.

Zwaar traject
Mintjes vond het, terugkijkend, een zwaar traject om dit voor elkaar te krijgen. ‘Wij dachten als Edinna dat we vooral de werkgevers en de werknemers over zouden moeten halen, maar dat bleek niet de zwaarste klus. Het was veel moeilijker om organen als de CCR, de EU en de Donaucommissie achter ons programma te krijgen en om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk besluiten worden genomen.'

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • j Blonk

    Beste Han
    Goed om te horen dat er wat aan de leeftijdsgrens gedaan wordt.
    Ook de praktijkopleidingen krijgen hun aandacht, dat is ook goed want dat zal de grootste groep gaan vormen denk ik.
    Maar waarom iemand met twee jaar vaartijd en diploma aspirant schipper geen matroos in zijn boekje krijgt zou ik ook graag aangepakt zien worden. Ik begreep dat het vroeger wel zo was maar is aangepast. Waarom?

  • Jim Grooten

    Eindelijk praktijk examen,krijg je de jeugd in de binnenvaart.
    Chapeau!

  • H Van Roozendaal

    En even voor de geschiedenis. Het waren de werkgevers en werknemers organisaties die het eerste praktijkexamen schipper hebben ontwikkeld waar de simulator een belangrijke rol in speelt. Het warendeze organisaties die het praktijkexamen in Europa hebben ingebracht en verdedigd. Dit voor de geschiedenis boeken. Belangrijk is dat er nu een Europees dragvlak is voor praktijkexamens.

  • H Van Roozendaal

    En het is Duitsland geweest dat ervoor gezorgd heeft dat straks wanneer je het praktijkexamen schipper hebt gedaan, en heb laten zien dat je kan varen, nog 180 vaardagen moet hebben. Op deze vaardagen zit geen enkele kwaliteitscontrole. Zo jagen we enthousiaste mensen wel naar andere beroepen. Instroom bevordering lukt alleen met kwalitatieve, flexibele opleidingen.

  • H Van Roozendaal

    Jan aan de leeftijds grens voor praktijkexamen matroos wordt gewerkt.

  • j Blonk

    Beste Arjen
    Dat is idd een goed resultaat. Complimenten daarvoor!
    Ik hoop dat er nog meer verbeterd met in Europa en mag ik dat met een actueel praktijk voorbeeld duidelijk maken? Een jonge leerling ging met 16 jaar beginnen met zijn opleiding aspirant schipper en slaagde daarvoor op zijn 18e en had toen ook nog twee jaar vaartijd hier aan boord. Maar het bizarre is dat hij geen matroos in zijn boekje kan krijgen. Zelfs een praktijktoets matroos hoort niet tot de mogelijkheid omdat hij geen 19jaar is.
    Nu, op advies, toch nog maar in België praktijk toets gedaan en daar eigenlijk nogmaals geslaagd voor wat hij eigenlijk al had!
    In Duitsland is het nog erger met, ik dacht, 540 benodigde vaardagen voor matroos.
    Geen wonder dat we een personeelstekort hebben in de binnenvaart!
    J.Blonk
    Ms Princess

Lees ook