Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Bekeuring is een zeldzaamheid

NIEUWEGEIN

Het was een onverwachte uitnodiging. Meestal neemt de redactie van Schuttevaer het initiatief als het gaat om interviewafspraken. Maar enkele maanden geleden was het de afdeling Communicatie van Rijkswaterstaat die de redactie uitnodigde te komen praten. Onderwerp: handhaving in de binnenvaart.

1 / 3
André Waling, teamleider ILT: ‘Zeker niet elk contact leidt tot een boete. Wel heeft de sector geklaagd dat de boetebedragen te hoog zijn. Daar loopt op dit moment een onderzoek naar.' (Foto Bart Oosterveld)

André Waling, teamleider ILT: ‘Zeker niet elk contact leidt tot een boete. Wel heeft de sector geklaagd dat de boetebedragen te hoog zijn. Daar loopt op dit moment een onderzoek naar.' (Foto Bart Oosterveld)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Robin Faasse

    Beste heer Hoogeveen,

    Ik ben het ten dele met u eens. In het zeeuwse was en zijn het juist mensen met een binnenvaart achtergrond die er met grote ambitie controle's uitvoeren. Vaak erg bekend in binnenvaartkringen. Juist zij weten precies op welke knoppen ze moeten duwen en hiermee de schipper in het harnas jagen. Ik moet zeggen dat in het verleden de controle's door de waterpolitie uitgevoerd werden, er een veel grotere menselijke maat bestond dan nu. Deels heeft dit te maken met de opdracht die de ILTer krijgt van zijn superieur. Ik ben bang dat dit op basis van een ''angstcultuur'' functioneert. De managementlaag van Rijkswaterstaat en ILT moeten maar eens in de spiegel gaan kijken wat zij kunnen veranderen voor hun werknemers en daarmee de druk verlagen die zij veroorzaken.

  • A. Elzinga

    Charme offensie, ws opgelegd door hoger hand.

  • H.A. Hoogeveen

    Dat een bepaalde gedachte gang ontstaat tegen over de IL&T en RWS hebben ze zelf in de kaart gespeeld. Had men nu eens eerder gekeken wie er nu totaal allemaal controleren en bekeuren. En ook eens een keer een luisterend oor hadden gelegd bij de schipper. Waren ze mischien eerder tot deze conclusie gekomen. En wat dan ook vaak frustreerd is dat er geuniformde figurren aanboord komen die nooit eerder wat met de scheepvaart te maken hebben gehad. En deze mensen(ik scheer ze dus niet allemaal over een kam) kijken heel zwart wit. En als je zegt dat je een probleem ermee hebt wordt je verwezen naar het 0800 nummer. Waar iemand je te woord staat die totaal geen know how heeft. en dan heb je helemaal het gevoel dat je tegen een muur aan praat. Dus neem weer eens mensen die weten hoe het werkt en het aanzien van de ambtenaar zal dan ooit weer stijgen. Niet met een chame offensief door een krantje aanboord te laten komen

  • Harmen van den Heuvel

    Op het water word je veel meer dan op de weg gecontroleerd. Buiten alle camera's langs de wegen. Daad werkelijk een Ambtenaar aan je vaartuig komt veel vaker voor dan in het verkeer. Zelfs met mijn jacht heb ik in 5 jaar vaker controle gehad dan in de 47 jaar die ik mij met 40000km/j achter het stuur zit.

  • Jim Grooten


    En er worden nog steeds schepen ( vaak rederijen )niet gecontroleerd,want die blijken een convenant te hebben.Zelf gehoord tijdens een controle van politie ,ook bij het progamma "Beerput Nederland"werd het naar voren gebracht.Politie wordt buitengesloten om bepaalde schepen te controleren.
    Zoek maar eens op google bij ILT handhavinsconvenanten .
    Zo kan het ILT de inspectie zich beter richten op de risico,s bij minder presterende ondertoezichtstaanden.
    Hoe kan ik dit zien als een "gelijke " behandeling?
    En hoe zit het met onze buitenlandse collega,s?Worden die ook daadwerkelijk gecontroleerd of laat het ILT deze schepen met rust om deze de kans te geven om zo snel mogelijk de Nederlandse grens te verlaten.












  • Piet Bennik

    Als het bovenstaande verhaal zou kloppen, waarom zijn er dan Kamervragen gesteld en is hier een motie uit voort gevloeid?

  • D.P. Steenstra

    Ik lees in dit stuk dat er 10 controlerende instanties zijn, alhoewel ze niet allemaal controle doen, kunnen ze wel de data inzien. Dus.... als er voor hun vragen zijn kunnen ze alsnog controle komen doen. WAAROM! Is onze beroepsgroep dan zo vreeslijk verkeerd of crimineel bezig, dat er zoveel controlerende instanties nodig zijn? Een RWS ambtenaar zei eens dat we de meest gecondoleerde beroepsgroep waren van Nederland. Dan denk ik, als ik die uitspraak van hem hoor, dat de bedrijven aan de wal niet door zoveel instanties in de gaten worden gehouden. Zelfs Willem Holleeder werd volgens mij nog niet zoveel gecontroleerd. En die is toch op z'n minst twijfelachtig.

  • H.C. Visser

    Als schipper in ruste valt meteen op dat er nog procedures lopen. Blijkbaar zaken die voor discussie vatbaar zijn. Daar zit je niet op te wachten.
    Ook niet goed dat je niet direct weet met wie je te doen hebt en dan te moeten lezen dat er een stuk of 10 instanties zijn. Met waarschijnlijk ieder zijn eigen stokpaardje.
    Dan heb ik sterk de indruk dat er niet wordt geanticipeerd op het continu gebeuren in o.a. de Rotterdamse haven. Het even rondvaren voor de auto, kinderen ophalen, of boodschappen doen. Alsmede de hoogte van de boetes.
    Dat wil niet zeggen dat ik tegen orde ben in tegendeel, maar er is ook nog zoiets van de kerk in het midden laten.
    Ik krijg sterk de indruk dat we in een land aan het leven zijn waar teveel mensen op te goed betaalde posities zitten die van gekheid niet weten wat ze anderen moeten opleggen.
    Laat die ook eens een maandje de handen uit de mouwen steken aan boord.
    En probeer daarna zeker orde te bewaren maar het vak ook leefbaar te houden.

Lees ook