Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Recordaantal sleepboten op jubileumeditie Sleepbootdagen

ZWARTSLUIS

Het 25-jarig bestaan van Vereniging De Motorsleepboot (VDMS) is in het Hemelvaartsweekend gevierd met een recordaantal boten op de Nationale Sleepbootdagen in Zwartsluis. Er kwamen 220 voornamelijk historische sleepboten naar Overijssel, waaronder zo'n 40 opduwers.

1 / 3
De trekproef met diverse categorieën sleepboten trok veel bekijks tijdens de Nationale Sleepbootdagen In Zwartsluis. Als laatste van dit onderdeel van het programma was de de sleepboot Spes uit Krimpen aan de IJssel van schipper W. de Waardt (72 jaar) aan de beurt. Hij zag kans het water over de boeiing op het dek te krijgen, maar bleef als bekwaam vakman ontspannen in de deuropening staan en sloeg het gade. Na zijn prachtige torn-voorstelling kreeg de schipper veel applaus van het aanwezige publiek. Zijn vrouw was van boord gestapt omdat ze herstellende was van een operatie. 'De mensen hebben geen idee wat er allemaal aan boord gedaan moet worden om dit allemaal mogelijk te maken', zei ze en daarbij had ze het niet uitsluitend over haar servies... (Tekst en foto Sander Wels)

De trekproef met diverse categorieën sleepboten trok veel bekijks tijdens de Nationale Sleepbootdagen In Zwartsluis. Als laatste van dit onderdeel van het programma was de de sleepboot Spes uit Krimpen aan de IJssel van schipper W. de Waardt (72 jaar) aan de beurt. Hij zag kans het water over de boeiing op het dek te krijgen, maar bleef als bekwaam vakman ontspannen in de deuropening staan en sloeg het gade. Na zijn prachtige torn-voorstelling kreeg de schipper veel applaus van het aanwezige publiek. Zijn vrouw was van boord gestapt omdat ze herstellende was van een operatie. 'De mensen hebben geen idee wat er allemaal aan boord gedaan moet worden om dit allemaal mogelijk te maken', zei ze en daarbij had ze het niet uitsluitend over haar servies... (Tekst en foto Sander Wels)

  • Grootste eer gaat naar Ger-Ant en Peukie

Door Patrick Naaraat
Vrijdag al vroeg in de ochtend verzamelden schippers zich op de kade voor het palaver van de paaltrekwedstrijden om 11 uur op het Zwartewater. Ook hier een recordaantal inschrijvingen, 32 vertelt de wedstrijdleider. Dat vraagt om een vlot verloop van de strijd. ‘Nee een volgorde met nummertjes daar doen we niet meer aan. Dat gaat altijd mis. Wordt het nummer omgeroepen is de boot er nog niet of de motor niet warm genoeg. Jullie moeten onderling maar even afstemmen wie als volgende bij de Albatros komt.

De grote sleper Albatros, waaraan wordt getrokken, ligt voor anker op het Zwartewater en bovendien langszij het beunschip Progress, dat op spudpalen ligt. Sleepbootschipper Wiebe Bonsink coördineert de wedstrijd bij de beting van de Albatros. Hij heeft een verse Dyneema-tros klaarliggen met een breeksterkte van 23 ton. ‘Maar daar wil ik niet meer dan zeven ton op hebben. Wie meer nodig denkt te hebben gaat aan de blauwe tros, die kan 90 ton hebben.'

De wedstrijdleider neemt meer veiligheidsregels door. Zo mag er niet meer dan vier man aan boord zijn, want meer volk aan dek heeft in het verleden wel voor gevaarlijke situaties gezorgd. En de reddingsvesten moeten niet worden vergeten.
Er is weinig discussie, de mannen weten wat ze te doen staat.

Twee uur later hangt de Spes als eerste achter de beting, terwijl een vlootje sleepboten op het water rond de Albatros warmdraait.

Intussen zwelt het publiek op de wal aan. Lang niet iedereen weet wat er gaande is. ‘Ze varen zomaar wat rond', legt een vader zijn zoon uit. Een vrouw wijst haar man op een ‘leuk ploefploef-bootje', waarmee ze een hevig rokend opduwertje bedoelt.

Vergrijzing
Een kleine groep liefhebbers richtte de VDMS in 1993 op om gezamenlijk evenementen te organiseren en te streven naar behoud van het varend erfgoed, vertelt Roland Kok, verantwoordelijk voor de PR van de vereniging. De ledenlijst telt nu 620 sleepboten en zo'n 80 begunstigers. In die 25 jaar heeft de vergrijzing behoorlijk toegeslagen in de vereniging. De meeste sleepbooteigenaren zijn de 65 intussen gepasseerd.

Het bestuur zag dat natuurlijk aankomen en heeft volgens Kok succesvol beleid ingezet om een nieuwe generatie liefhebbers voor zich te winnen. ‘Jongeren die lid willen worden laten we ook toe met een vletje, ook al is dat niet helemaal historisch verantwoord. Dat loopt heel goed. En je ziet nu ook dat oudere eigenaren bereid zijn hun boot voor een schappelijke prijs over te doen aan de jongere generatie.'

De Sleepbootdagen trekken altijd een groot publiek. Een beetje afhankelijk van het weer werden over het hele weekend weer circa 50.000 mensen verwacht. Voor de organisatie van het festijn, met onder meer kermisattracties, eten en drinken en veel muziek, is een budget van circa 60.000 euro beschikbaar, vertelt persvoorlichter Anja Bos. ‘Dat geld komt hoofdzakelijk uit lokale sponsoring en dat is een hele prestatie voor een klein dorp als Zwartsluis.'

Wie de hoofdsponsor is? Voor wie om zich heen kijkt kan daar geen misverstand over bestaan: Hebo Maritiem Service van de familie Bonsink. Het bedrijf heeft zijn oorsprong in Zwartsluis en zorgt voor tal van faciliteiten voor het sleepbootevenement. ‘Zonder Hebo geen sleepbootdagen', zegt Bos onomwonden.

Mooiste boten
Kers op de taart is de benoeming tot Sleepboot van het Jaar. De bekendmaking is bij de feestelijke afsluiting op zaterdag. Maar de jury was er vrijdag al uit. De eer valt dit jaar te beurt aan de sleepboot Ger-Ant uit 1934 van Jan en Mirjam Verhoef. Er staat een Industrie 2D6 in van 110 pk uit 1959 in. Opduwer van het jaar is de Peukie van Michael van Erp. Over verjonging gesproken, hij is pas 12 jaar oud en heeft dus nog een lange sleepbootcarrière voor de boeg.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook