Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Clip #50 ‘Daar moeten ze iets aan doen - Verarming in de binnenvaart

AMSTERDAM [update]

Schipper Martin Sijbrands van de 65-meter Yvon noemt het een verarming in de binnenvaart: het gebrek aan begrip voor de gang van zaken op een binnenvaartschip bij het jongere personeel van Rijkswaterstaat en de waterpolitie.

1 / 1
Gelukkig hebben schipper Martin Sijbrands en zijn vrouw Tineke van den Broek een gezamenlijke hobby: de dans. (Beeld uit video)

Gelukkig hebben schipper Martin Sijbrands en zijn vrouw Tineke van den Broek een gezamenlijke hobby: de dans. (Beeld uit video)


Tekst en video Heere Heeresma Jr
Ook bekritiseert hij het ontbreken van sluispersoneel in het algemeen en op sluis Eefde in het bijzonder, het gedrag van grote schepen die in sluizen als de Volkerak de schroef laten draaien en, tenslotte, de alleenvaart op schepen tot 55 meter. Desalniettemin zal hij het varen missen als hij ooit in een huis komt te wonen. Gelukkig hebben hij en zijn vrouw Tineke van den Broek een gezamenlijke hobby: de dans.

Onze Amsterdamse verslaggever maakt korte video's (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips' zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • C.G. van de Griendt

    Als Varend Erfgoed schipper (recreatie) maak ik het vaak mee, schroef aan in de sluis, zelfs maak ik het mee als ik via de marifoon vraag om het uit te zetten, dat er niets gebeurt, ook sluismeesters (vaak ver weg) reageren niet. Daarnaast bij het uitvaren wordt de schroef nog al eens extreem hard aangezet, bijzonder vervelend voor kleinere schepen, die vaak al slecht bij de bolders kunnen. Dank aan de schippers die wel rekening houden met de mede schutters.

  • J.C Hagens

    Dat vastzetten in de Sluis is toch niet nodig, als het Schip achter jou schade veroorzaakt is het toch niet jou zorg.
    Dat er een jongere generatie sluismeesters zijn en RWS en Waterpolitie die niet gevaren heeft, hoeft op zich geen probleem te zijn, ze werken toch vanuit het boekje en de reglementen zijn voor ieder hetzelfde, maar als je dan een schipper die met zijn schroef draait er niet op wijst en iemand die ze boordlicht niet brand een bekeuring geeft, meet je met twee maten.
    In de sluis vast Schroef uit.
    In de Twentekanalen trekt de sluis zeker en is het Water erg wispelturig, wij werken met twee voordraden, het is hard werken maar gaat prima.
    Over dat alleen varen, een vrachtauto is de Chauffeur ook alleen en alles moet goedkoper, liefst voor niets.

  • A. van Tongerlo

    Ben geboren schipperszoon heb ook op klein schip gevaren werk pas 20 jaar op het Twenthekanaal als sluismeester............het verhaal klinkt heel herkenbaar

Lees ook