Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Plotseling slagzij

VLISSINGEN-OOST [update]

Het had dinsdag 14 september maar net iets meer fout moeten gaan of de bemanning van het droge-ladingschip Helena Cora, een gezin van vier personen, had het niet kunnen navertellen. Kort na het uitvaren van de Vlissingse Sloehaven maakte het schip (73 x 8 meter) forse slagzij. Oorzaak: een schuivende partij broodjes aluminium.

1 / 2
De omgevallen broodjes aluminium in het ruim van de Helena Cora. (Foto: Schuttevaer-lezer)

De omgevallen broodjes aluminium in het ruim van de Helena Cora. (Foto: Schuttevaer-lezer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • C M J van der Klooster

    Nu kan iedereen zien wat voor mentaliteit er op de VERBRUGGE terminals heerst.
    De jonge Schipper ligt daar al een week en men doet niets!

  • Koninklijke BLN-Schuttevaer

    Goede middag als geciteerde in het artikel (Erwin Tijssen) mag en moet ik reageren op dit artikel.
    Enige passages zijn in het telefonische interview wel gezegd maar met enkele aanvullingen.
    De vergelijking met het voorval met de beunschepen is niet identiek verteld, er hoort nog een passage bij.
    als dit schip wel was omgeslagen hadden we net als bij het voorval met de beunschepen en een paar jaar gelden met de Waldhoff nieuwe verplichte stabiliteitseisen op de binnenvaart opgelegd gekregen of worden deze opgelegd, terwijl het goed laden en stuwen ook door gezamenlijke vakkundigheid opgelost moet kunnen worden.
    Dit is ook de relatie met het CMNI, waarin duidelijk wordt gesteld dat de verlader goed moet laden en stuwen en de vervoerder/schipper moet controleren of de lading goed gestuwd is omdat hij/zij veilig van A naar B moet varen.
    Een goede verlader vraagt dan ook aan de schipper of de werkzaamheden goed zijn uitgevoerd en stuurt de schipper niet snel weg van de laadplaats.
    De passage over open water betrof wel enkele voorvallen in het verleden waar PZI safety alerts over heeft uitgegeven met aandachtpunten voor het varen over open water, maar had geen directe relatie met dit voorval, maar met de werkzaamheden die PZI oppakt als er grote voorvallen plaatsvinden met grote gevolgen.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.