MOCE2017: ‘Studenten enthousiast maken voor maritieme sector in transitie’

Carrièremogelijkheden binnen de maritieme, offshore- en energiesector vulden het WTC Rotterdam woensdag 19 april tijdens de elfde editie van het Maritime & Offshore Career Event (MOCE). De organisatie telde 3.522 bezoekende studenten, starters en (young) professionals uit zowel binnen als buitenland, die er 100 bedrijven ontmoetten.

MOCE2017: ‘Studenten enthousiast maken voor maritieme sector in transitie'

Naast het ontmoeten van potentiële werkgevers konden bezoekers meepraten tijdens live talkshows en werden er case studies, trainingen en bedrijfspresentaties gevolgd. Tot slot werd ieders maritieme kennis getest tijdens een ludieke quiz.

‘De combinatie van duurzaamheid en transitie, daar zitten wij middenin’, zei Thom Koning van Our Oceans Challenge ’s ochtends bij de officiële opening van MOCE2017.

Transitie

Met de verschillende nieuwe onderdelen stond het thema ‘transitie’ ook centraal tijdens MOCE2017. Op Community Square – ‘dé plek voor een goed gesprek’, een nieuwe plek op de beursvloer – werd traditioneel de scheepsbel geluid om de beurs te openen. Bezoekers konden hier meepraten tijdens live talkshows over kansen op carrièrevlak door de energietransitie. Ook de invloed van automatisering op carrièrekansen en de toekomst op de Noordzee werden daar besproken.

‘De hele sector moet een omslag maken. De beeldvorming van studenten moeten we ombuigen, zodat zij enthousiast raken over het meewerken aan een sector in transitie’, aldus Gaby Wullink van the Hague Applied Sciences, tijdens een van de talkshows.

Kennis delen is kracht

Bezoekers gingen met een actueel probleem aan de slag tijdens Case Studies van diverse bedrijven. Ook werden de bedrijfspresentaties weer goed bezocht en werd dit jaar voor het eerst een gecertificeerde training aangeboden. Dit maakte de vernieuwde editie van MOCE volgens de trotse en tevreden organisatie Navingo, naast een platform voor carrière, ook een plek voor kennisdeling. Het carrière event werd afgesloten met een business borrel op de beursvloer.

‘De interactie tussen bezoekers en de panelleden tijdens de talkshows was inspirerend’, vertelt Annemieke den Otter, verantwoordelijk voor de events van Navingo. ‘Wij zijn trots dat wij samen met onze partners weer een mooi evenement hebben neer kunnen zetten en dat zij ondanks de lastige periode toch weer op zoek zijn naar nieuwe collega’s." Komende zomer wordt de datum bekend gemaakt voor MOCE2018, onder meer op Facebook, Twitter en LinkedIn.