INGEZONDEN: ‘Politiek is toch een gek spelletje’

Waarom is er geen politieke partij voor transport en logistiek? ‘Het is tijd voor actie, want wij willen NU ook gehoord worden’, schrijft Daniël Frerichs.

Door Daniël Frerichs

Je hebt in Nederland voor alles een politieke partij. Voor democraten, voor socialisten, voor communisten, voor fascisten, voor christenen, voor het milieu, voor 50+’ers, voor dieren, noem het maar en er is wel een politieke partij voor. Behalve voor transport en logistiek. Raar toch.

Juist degenen die de economie van Nederland draaiend houden worden door niemand vertegenwoordigd. Wij hebben alles in deze branche. Wij hebben opleidingen, schippersinternaten, zendtijd op tv en honderden belangenorganisaties. Alles behalve iemand die ons vertegenwoordigt in de politiek. Iemand die zelf uit deze sector komt en dus weet hoe het bij ons werkt. Nu werkt het zo: als wij denken een probleem te hebben of te zien, gaan wij al onze belangenorganisaties of bonden af tot wij iemand vinden die het belangrijk genoeg vindt naar ons te luisteren. Diegene gaat dan op onderzoek uit en als het nog steeds interessant genoeg is en voor aandacht gaat zorgen, dan gaat hij lobbyen. Als er genoeg media-aandacht voor is, dan springt de politiek er op aan. Maar als er weinig of geen media-aandacht is, dan wordt het zwaar tot onmogelijk. Als wij geluk hebben krijgt de bond een of twee toezeggingen of beloftes, maar dat ook alleen omdat de partijen niet elke dag door ons willen worden lastiggevallen.

Uiteindelijk, pakweg een jaar later, wordt dan meestal precies het tegenovergestelde door de partijen uitgevoerd. Het word tijd dat naar de werkgevers en werknemers in het vervoer (weg, water, spoor en lucht) wordt geluisterd. Wij zijn een van de grootste sectoren in Nederland en moeten serieus worden genomen. De tijd van lobbyen is voorbij. Het wordt tijd dat alle belangenorganisaties, verenigingen en bonden met ons – de bedrijven, werknemers en werkgevers – gaan praten. Dan stellen we een agenda samen, waarin als hoofdpunt het menselijke aspect naar voren komt. Het gaat om het besef dat wij geen producten zijn die goederen van A naar B vervoeren, maar dat hier mensen aan het werk zijn. Mensen die ook gehoord willen worden. Dan zorgen wij er met z’n allen voor dat er bijvoorbeeld een Algemene Transport en Logistiek-partij naar Den Haag komt. Het is tijd voor actie, want wij willen NU ook gehoord worden.

Daniël Frerichs is kapitein op het motortankschip Benjamin