Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Binnenvaart onzeker over juiste investeringskeuze

Arcen

Binnenvaartondernemers willen weer investeren, maar vanwege mogelijk gedwongen investeringen in verduurzaming van het schip, blijven ze voorzichtig met het doen van ‘grote aankopen’. Desgevraagd melden veel schippers een goed jaar achter de rug te hebben dankzij de laagwaterperiode. De negatieve financiële gevolgen van de recessie zijn nu grotendeels weggewerkt.

1 / 1
Binnenvaart onzeker over juiste investeringskeuze

Binnenvaart onzeker over juiste investeringskeuze

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • G.M. Noldes

    Even kort door de bocht: Investeren in een schip met klinknagels is kapitaal vernietiging.

    Het (wan) beleid van de overheden (zowel landelijk als Europees) is erop gericht oude (kleine) schepen te vernietigen, geen “pappa en mamma” bedrijven meer.

    Er is al een omgekeerde modal shift aan de gang (van water naar weg), Dat weet men in Den Haag, alleen wil men pertinent niet horen dat een groot deel aan het beleid ligt.

    Qua Co2 is de binnenvaart, zelfs de oudste spits, vele malen beter als het weg verkeer. Ondanks de (gelogen) Co2 indoctrinatie vanuit de overheid (VN) heeft dit geen effect op het beleid ten opzichte van modal shift ten voordele van de (kleine) binnenvaart.
    Nu beweert men dat fijnstof en Nox de reden is dat de binnenvaart achter loopt.
    Hoe meer fijnstof er in de lucht zit, hoe minder zonlicht het aard oppervlakte bereikt, dus minder opwarming, dus beter voor het klimaat.
    In Duitsland is men hard bezig de diesel auto uit de stad te weren door middel van Nox normen. Stijgt de norm boven de 40 micro gram per kuub lucht, dan mogen er geen (oude) diesels de stad meer in.
    Die norm is volkomen uit de lucht gegrepen (woordspeling). Als men in een twee kamer appartement 2 (twee) theelichtjes aansteekt, dan stijgt de Nox al tot 75 microgram per kuub. Gaat men koken op gas met twee pannen, dan stijgt de Nox waarde in de woning tot een factor 25 boven de in de buitenlucht gestelde norm om diesel auto’s te verbieden.
    Dus hoe “gevaarlijk” is Nox eigenlijk?????
    Het is alleen een stok om de diesel hond mee te slaan, meer niet.

    Dan hebben we nog de onnozelen subsidies aan allerlei gladde jongens, om bv elektrische schepen te bouwen.
    Met de subsidie die hier mee gemoeid is hadden op zijn minst 5 a 600 schepen voor 90 % generator onafhankelijk gemaakt kunnen worden.
    Met letterlijk onverwoestbare accu’s en high end omvormers om een 380 net te vormen, aangevuld met een aantal zonnepanelen.
    Maar ja dan ben je nuttig bezig en niet sexy. Gevolg is dat er letterlijk tientallen miljoenen worden weg gegooid voor de bühne. Wat zijn we als beleidsmakers toch slim. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat beleid makers worden gekozen op het ontbreken van intelligentie/gezond verstand.

    Investeren doe je alleen als er vertrouwen is, en beleid waar je op kan vertrouwen. Deze twee (zeer belangrijke) basis voorwaarden mis ik.
    Zie LNG investeringen, of pulsvissen om maar wat te noemen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook