Tsjechische schipper niet verantwoordelijk voor slecht gemarkeerde rode diesel

De rechtbank in Rotterdam heeft een Tsjechische schipper vrijgesproken van een verdenking dat hij illegale gasolie gebunkerd had. Bij controle was gebleken dat de gasolie aan boord van zijn schip een te lage concentratie Solvent Yellow 124 bevatte.

Leveranciers moeten deze stof naast rode kleurstof als ‘marker’ toevoegen aan rode diesel. Het gehalte moet tussen de 6 en 9 gram per 1000 liter zijn. Doel daarvan is te voorkomen dat de accijnsvrije gasolie later toch in bijvoorbeeld een auto, vrachtwagen of landbouwwerktuig wordt gebruikt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tsjechische schipper niet verantwoordelijk voor slecht gemarkeerde rode diesel | Schuttevaer.nl

Tsjechische schipper niet verantwoordelijk voor slecht gemarkeerde rode diesel

De rechtbank in Rotterdam heeft een Tsjechische schipper vrijgesproken van een verdenking dat hij illegale gasolie gebunkerd had. Bij controle was gebleken dat de gasolie aan boord van zijn schip een te lage concentratie Solvent Yellow 124 bevatte.

Leveranciers moeten deze stof naast rode kleurstof als ‘marker’ toevoegen aan rode diesel. Het gehalte moet tussen de 6 en 9 gram per 1000 liter zijn. Doel daarvan is te voorkomen dat de accijnsvrije gasolie later toch in bijvoorbeeld een auto, vrachtwagen of landbouwwerktuig wordt gebruikt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer