Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Groot ziet klein over het hoofd, spits van achteren aangevaren

Antwerpen

Voor de derde keer binnen een jaar is een spits van achteren aangevaren door een veel groter binnenvaartschip. De jongste overvaring overkwam de Nederlandse spits Destiny met twee opvarenden bij de Lillobrug in Antwerpen. Het met rollen geladen schip bleef wonder boven wonder drijven.

1 / 1
Groot ziet klein over het hoofd, spits van achteren aangevaren

Groot ziet klein over het hoofd, spits van achteren aangevaren

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • Jim Grooten

    Het is gelukkig goed afgelopen en de mensen ongedeerd,je bent als schipper er zelf bij als je een fout maakt.Heeft niks met klein schip en groot schip te maken .
    Betwijfel nog steeds dat AIS verplichting voor veiligheid is bedoeld ,zie het steeds meer gebruikt worden voor de handhaving en een volgsysteem voor mensen die economisch belang hebben .

  • H. A. van Laak

    De steeds witblauw worden van de nieuwe led geeft steeds een zwarte achtergrond. Daar kan men steeds minder zien met de ogen. Steeds feller worden apparatuur verlichting werk ook niet mee. Een wirwar van namen in Antwerpen van schepen maakt op de kaart het niet gemakkelijker.

  • Oege Brink

    Reglementair gezien is er in dit geval geen verschil in groot of klein. Zowel het BPR als APR voor de scheepvaart op de binnenwateren in België is een groot schip niet zijnde een klein schip waarvan de lengte minder is dan 20 m.

    Dan de wel heel technische opsomming van allerhande apparaten door dhr. Derksen, dit is volgens mij de oorzaak van al die aanvaringen door oplopende schepen, men wordt teveel afgeleidt. Ik wil niet terug naar vroeger, maar kan me niet herinneren dat in het AIS, radar en marifoon lose tijdperk dergelijke averijen zo regelmatig voorkwamen dan nu.

  • Henri Derksen

    In mijn optiek treft hier beiden schuld, immers je gaat pas van sb-wal naar midvaarwater sturen als je vooraf eerst achterom gekeken hebt of dat wel veilig kan, en niet pas kijken als je daar al zit, want dan kan het al te laat zijn. Voor hetzelfde geld zat die oploper al half naast je.
    Ik lees ook niets over een eventueel gegeven geluidssignaal inclusief geel fluitlicht toen de spitsenschipper het gevaar opmerkte, dat is behalve je vrouw roepen ook een juridisch belangrijke handeling lijkt mij, al kan dat door de schrik vergeten zijn.

    De oploper is zo wie zo fout, want je mag volgens mij niet oplopen vlak voor een versmalling, engte of kunstwerk in de vaarweg. Speelt nog mee dat je met meer dan 10 vaaruren achter de rug ook niet meer zo fit bent. Hoe lang de oploper al voer stond er ook niet bij.
    Wel opmerkelijk is dat de oploper aan SB-zijde bij de spits binnenvoer.
    Dat kan er op duiden dat hij relatief dicht aan de SB oever voer en de spits meer naar het midden.
    Echter volgens het “fietspad-principe” horen grote schepen voldoende ver van de SB-wal af te houden voor de kleinere vaart, dan is de kans op aanvaringen het geringste.
    De exacte schuldvraag moeten de verzekeringsmaatschappijen maar uitmaken, maar elk ongeval is er een te veel, en deze had mijns inziens voorkomen kunnen worden. Leert goed zeemansschap ons niet dat we de fouten van andere moeten proberen op te vangen? Bij een ongeval is meestal sprake van meer een dan een fout.
    Helaas stijgen hierdoor ook de verzekeringspremies nog verder ;-(.
    Ik kan alle betrokkenen en iedereen dan ook alleen maar sterkte wensen, en dat alle anderen hier ook van leren en nog meer op preventie gaan letten (zoals tijdig achterom kijken) tijdens het varen.
    Nautische groet van Henri.

  • Henri Derksen

    Tja, naar mijn idee is AIS alleen niet voldoende. Je hebt eigenlijk ook ECDIS nodig, want dan zie je veel beter wie er tegemoet of achterop komt, met welke koers en snelheid en vooral ook de scheepsnaam, zodat je die collega schipper veel sneller kunt oproepen via de VHF marifoon als je zoals hier in het donker de scheepnaam minder makkelijk kunt lezen. ECDIS is alleen op RPR wateren verplicht, maar de meeste schippers willen toch liever niet meer zonder varen op andere vaarwateren. Het hoeft ook niet zo heel duur te zijn zoals de bekende commerciele merken aanbieden. Een simpele (laptop-) computer met minimaal Windows XP, 7, 8 of 10, Linux of Apple plus OpenCPN als gratis ECDIS software en de gratis digitale vaarkaarten van RWS en Vlaanderen voor de grotere vaarwegen volstaan al. Nog beter als je er ook nog de OpenSeaMap kaarten erbij op hebt staan voor de kleinere dan CEMT Klasse IV vaarwegen. De soort kaart maakt weinig uit, het gaat om de koppeling met de AIS middels het juiste (RS232c van/naar USB2A) kabeltje, goede software instellingen (38400 bps) en de eigenlijke AIS-data. Je wil immers die omliggende varende grote schepen en hun manoeuvres goed zien. De stilliggers zijn minder interessant.
    ECDIS kan zelfs al met een goedkope Raspberry Pi 2B of 3B(+) en Raspbian Stretch Linux.
    Met een monitor van 1280 x 1024 of meer pixels voldoe je al aan de wet voor de RPR wateren. Zie de website van de http://www.LVBHB.nl hoe je zelf een AIS+ECDIS kunt maken en installeren. Een compleet met alle software en vaarkaarten voorge”installeerde microSDcard voor de Rapsberry Pi is bij mij te koop voor een schappelijke prijs.
    En als je (nog) geen ECDIS hebt, zet de AIS dan op het doelscherm, want dan staat het dichtsbijzijnde schip met naam, afstand en snelheid boven aan de lijst. Daar minstens elke vijf minuten even op kijken, net als achterom is gewoon een must.
    Pleziervaarders hebben ook veel moeite met dat achterom kijken, leer die discipline desnoods aan met een wekker die elke vijf minuten afgaat, dan wordt achteromkijken een automatisch ingesleten gewoonte, net als het gebruik van de autospiegels.
    Nautische groet van Henri.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook