Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Ingezonden: AIS: hoelang pikken we dit nog?

MOERDIJK

Varend ondernemer Thijs Broekmeulen beschrijft zijn ervaringen met het niet gezien worden op AIS en de gevolgen die dat in Duitsland heeft. Hij hoopt dat AIS teruggebracht wordt tot wat het volgens hem is: een speeltje.

Relaas van wat ook u kan overkomen.
Verleden jaar hebben wij een bekeuring van 55 euro gehad in Nienburg (D) aan de kade, omdat de AIS niet uitzond tijdens het weekend en de bemanning thuis was.

Betekent dit dat er iemand aan boord moet blijven? Als je thuis bent kun je de AIS niet controleren en de site MarineTraffic of andere zijn niet gegarandeerd correct, het hele systeem overigens niet. Als jouw buurman jou niet ziet betekent dit nu dat jouw AIS niet werkt of dat zijn AIS niet ontvangt. Ook hebben wij, omdat over een lang weekend de accu’s het niet volhouden, zonnepanelen geplaatst, kosten inclusief montage en regelaar 2400 euro.

Deze week waren wij onderweg op het Mittellandkanaal bij Haldensleben, wederom zou de AIS niet werken. Het apparaat gaf geen storing, in het scherm stond ‘OK’, om de zoveel tijd lichte Tx op, RX en GPS waren aanwezig. Ook konden wij alle schepen zien en volgen op de ECDIS, maar hoe het ook zij, anderen konden ons niet zien. Vreselijk natuurlijk, op klaarlichte dag op het Mittellandkanaal.

Wij mochten niet verder varen van de waterpolitie Haldensleben, ofschoon de ponton die we duwden ook een werkende AIS had. Maar nee, de achterste boot moest AIS hebben. O ja, ook de afmeting welke deze AIS uitzond was niet goed, de breedte was OK, maar de lengte 14,5 meter te kort. Omdat dit een ander merk was, wisten mijn mensen niet hoe dit in te stellen.

Ja, als je op het Mittellandkanaal of waar dan ook een schip oploopt of tegemoet vaart en hij is 14,5 meter langer dan aangegeven, ontstaat natuurlijk een levensgevaarlijke situatie. Ook het punt van uitzenden is cruciaal, als er nog 14,5 meter meer achter dit punt zit kun je zomaar een aanvaring hebben. Volgens mij denkt de commissie die dit alles bedacht heeft dat de schipper verstandelijk beperkt is.

Maar goed, we mochten dus niet meer verder varen. Vervolgens een bedrijf gebeld om de AIS te repareren, 216 euro verder was het probleem nog niet opgelost. Hij kon het niet repareren en een leen-AIS had hij niet beschikbaar. Overigens was ook hij van mening dat hij het gewoon moest doen, maar hij deed het niet.
De andere dag, zondagmorgen, in de auto gestapt en naar Magdeburg gereden met een andere AIS. Veertien uur later was ik weer terug en een illusie armer. Ook deze deed het niet, ofschoon ook deze weer aangaf te functioneren.

De waterpolitie had aangegeven dat ze aan de volgende politiepost in Burg zouden doorgeven dat onze AIS niet werkte, dus dat het consequenties zou hebben als we verder zouden varen. Tegen de bemanning gezegd dat ze maandagmorgen toch gewoon moesten gaan varen. Ik hoopte erop dat de volgende politiepost ons weer zou aanhouden. Helaas voeren ze gewoon voorbij. Of zou hij op dat moment gewoon gewerkt hebben? We zullen het nooit weten.

Om mij zelf in te dekken had ik de leverancier uit Duisburg gevraagd om met een nieuwe AIS, antenne en GPS naar inmiddels Genthin te rijden. Totale kosten van deze actie 3772,50 excl. btw. Als ik mijn eigen rit op zondag tegen dezelfde kosten doorreken komt hier nog 2637,50 euro bij, totaal 9081 euro (facturen in het bezit van redactie).

Ook vraag ik mij af hoe de Wasserschutz controleert of een AIS werkt. Hebben zij daar een apart opsporingsmiddel voor wat als zodanig is toegelaten, of kijken ze gewoon op hun eigen AIS? Zoals eerder gezegd: wie zijn AIS werkt er nu niet, die van de zender of van de ontvanger?
Waarom moet er overigens een AIS aan staan als je stilligt? Kun je zien of er nog een ligplaats vrij is, wordt gezegd. O ja, en als er dan een duwbak/ponton of ander vaartuig zonder eigen voortstuwing ligt (deze hoeven namelijk geen AIS te hebben)?

Speeltje

Al met al is het een leuk speeltje waar je, als je geluk hebt, op kunt zien waar je concurrent vaart, en je misschien een schip bij naam kan oproepen als jij of hij niet weet waar je vaart. Maar vooral niet als een navigatiemiddel gebruiken, kan natuurlijk ook niet omdat je nooit zeker weet of die van jou zelf of van die ander werkt.

Ik stel voor, omdat het levensgevaarlijk is om zonder AIS te varen, iedere vijf minuten een verkeerspost of andere officiële instantie op te roepen, om te vragen of hij het nog doet. Als deze post er flauw van wordt, vraag je gewoon of hij de verantwoording neemt als er een vreselijk ongeluk gebeurt. Ik denk als we dit allemaal een dag gedaan hebben, de AIS teruggebracht wordt naar wat het is: ‘een speeltje’.

Thijs Broekmeulen
Browena International
Moerdijk

Reacties (6)
  • Piet Bennik

    Geachte heer Broekmeulen,

    Dat u in deze situatie en tegen zoveel kosten aan loopt is geheel, maar dan ook geheel te danken aan die fantastische branche organisatie, die zo vooruitstrevend denkt. Die dan een jaar later te biecht gaat bij overheidsinstanties met allerlei uitzonderingen, omdat er stilletjes onwerkbare situatie zoals bij u kunnen ontstaan.
    Een andere binnenvaart organisatie is van meet af aan tegen de verplichting van AIS geweest om alle reden die u in uw verhaal al beschrijft. Maar misschien is het idee van meneer Danser wel goed (ook al was zijn cluppie voor) helaas gaat niemand dat doen want we hebben de ballen er niet meer voor.

    Het is nog ernstiger dan u denkt buiten de politie om denken havenbeheerders dus ook zo meteen schippers te paaien over gemakkelijk havengeld betalen achteraf met ……AIS gegevens maar het systeem werkt nog niet eens optimaal voor 100%.
    Hoeveel tijd en geld gaat het de schipper / eigenaar kosten, die zijn gelijk moet gaan bewijzen.
    Dan kan ik u nog een nieuwtje vertellen, eerdaags moet de AIS 12,5 watt uitzenden, want de signalen zijn nu nog niet sterk genoeg.

    Wat denkt u van al die woonschepen die misschien een maand varen per jaar. Die moeten hem ook dag en nacht aan laten staan, hoeveel verspilling willen nog in de wereld helpen, terwijl we aan een green deal werken.

    Fijn weekend verder.

  • Hein Danser

    De WSP moet aan boord controleren, of je AIS het doet, want wat hierboven al gezegd is, de ontvanger kan ook niet goed zijn. En er is toch afgesproken, dat je XX aantal uren/ dagen de tijd krijgt om de AIS te repareren? En je reis meestal mag afmaken?
    Wij hebben regelmatig te maken met stremmingen van kunstwerken en of , sluiswachters die staken. Dus misschien wij met alle schippers 24 of 48 uur AIS gewoon uit . Is dat een idee? Gewoon om een signaal af te geven, we zijn het onbetrouwbaar systeem zat en de belachelijke kontrole + boete op status: varen/ stilliggen.

  • J. van der Toolen

    Hoe een hulpmiddel goedwillende schippers het leven onmogelijk maakt. Ik heb altijd gedacht dat hulpmiddelen ons tot hulp zouden zijn, maar ik snap het al: verkeerd gedacht… een hulpmiddel is er voor om er last van te hebben en graag zoveel mogelijk!

  • j Teunisse

    Stel aan de Wasserschutz beamter of hij “Geprüfter Electromeister/ Megetroniker “is, of het gecertificeerde meet apparatuur heeft om een technisch probleem te constateren.
    Ik vermoed dat het hier gaat om goedkoop boete scoren. Dan heeft post Haldesleben zijn target gehaald en mag blijven. Anders post dicht.

  • Eddy Joos

    Als je ergens ligt, waar je niet buiten kan of niet van boord geraakt, Dit mag wel , en je krijgt een hartinfarct, kunnen ze door middel van de ais zien waar je overleden bent. Handig toch !!!

  • J.R. de Jonge

    Dit is categorie Joep van `t Hek. Geweldig 🙂

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook