Bemiddeling Rederij Noordgat en KNRM draait op niets uit

Het langlopende geschil tussen bergingsbedrijf rederij Noordgat en de KNRM over het verlenen van niet-spoedeisende maritieme hulp door de KNRM is na jaren nog steeds niet opgelost. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat ook de laatste bemiddeling door een onafhankelijke mediator niets heeft opgeleverd.

Het conflict tussen Noordgat en de KNRM sluimert al jaren. De commerciële bergingsbedrijven vinden dat de KNRM met het gratis hulp verlenen aan schepen in nood regelmatig broodroof pleegt. Rederij Noordgat beschuldigde de KNRM er onder meer van zich op de Waddenzee bezig te houden met bergingswerk onder het mom van het redden van drenkelingen. Een gezonde exploitatie van het bergingsbedrijf zou daardoor gevaar lopen. Daarom werd in 1998 een convenant gesloten dat onderscheid maakt tussen het redden van drenkelingen, een taak van de KNRM, en het bergen van schepen door de bergingsbedrijven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bemiddeling Rederij Noordgat en KNRM draait op niets uit | Schuttevaer.nl

Bemiddeling Rederij Noordgat en KNRM draait op niets uit

Het langlopende geschil tussen bergingsbedrijf rederij Noordgat en de KNRM over het verlenen van niet-spoedeisende maritieme hulp door de KNRM is na jaren nog steeds niet opgelost. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat ook de laatste bemiddeling door een onafhankelijke mediator niets heeft opgeleverd.

Het conflict tussen Noordgat en de KNRM sluimert al jaren. De commerciële bergingsbedrijven vinden dat de KNRM met het gratis hulp verlenen aan schepen in nood regelmatig broodroof pleegt. Rederij Noordgat beschuldigde de KNRM er onder meer van zich op de Waddenzee bezig te houden met bergingswerk onder het mom van het redden van drenkelingen. Een gezonde exploitatie van het bergingsbedrijf zou daardoor gevaar lopen. Daarom werd in 1998 een convenant gesloten dat onderscheid maakt tussen het redden van drenkelingen, een taak van de KNRM, en het bergen van schepen door de bergingsbedrijven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer