Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Aantal praktijkexamens matroos rijst de pan uit

Den Bosch

Het aantal mensen dat zich aanmeldt voor het Nederlandse praktijkexamen Matroos groeit enorm. Vorig jaar behaalden een kleine 500 kandidaten via deze ‘60-dagenroute’ het matrozenstempel. Niet alleen Nederlanders doen mee. Werkgevers sturen ook Tsjechisch, Bulgaars en Roemeens personeel naar de cursus. Ook het praktijkexamen Schipper binnenvaart zit in de lift.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • E.O.P. Lansmeer

    a.o stienstra dat van die 1 jaar vaartijd dacht ik ook een tijd maar het verschil zit er in dat in tegenstelling tot de zeevaart een matroos in de binnenvaart het roer van de schipper moet kunnen overnemen en daardoor kennis moet hebben van het BPR of RPR en kennis vaarwater, dat hij dat kan doen door een cursus en een jaar vaartijd is mooi maar zonder die cursus kan hij niet aantonen dat hij in een jaar een bevaren matroos is als alleen door vaartijd, hoewel ik drie jaar wel wat lang vind.

  • E.O.P. Lansmeer

    nog even iets, lees het volgende ” De kandidaat kan in één jaar de vier jaar vaartijd (4 x 180 dagen) bij elkaar varen die nodig is voor de aanvraag van het groot vaarbewijs. De theorie moet nog apart worden gedaan” nu is 4×180 2jaar (in een jaar zitten namelijk maar 360 dagen) en dan vaart hij alle weekeinden en vakantie dagen, dat is nog al een uitdaging.
    Dus ik zou graag weten hoe Bart Oosterveld aan deze conclusie komt, namelijk ik ben ook bezig mensen op te leiden en ook de cursist mee laten doen met de 60 vaardagen verklaring van het SAB en een cursus van EDUMAR nu de cursist bezig is voor het Grootvaarbewijs komt het er nogal op aan of cursist 4×180 dagen moet halen waarvan maar 180 dagen per jaar mag worden gerekend (ongeacht het aantal wat in één jaar kan worden gehaald) de logica kon ik wel volgen omdat door leeftijd en ervaring een goede schipper ontstaat, maar als het sneller kan is dat mooi meegenomen voor de cursist aangezien het kosten bespaard en de mogelijkheid om meer te verdienen mogelijk maakt, waar het uiteindelijk allemaal om gaat.
    Zelf ga ik dit nu natuurlijk ook controleren bij het SAB dat zult u begrijpen.

  • a.o stienstra

    Zonder opleiding is 3 jaar ook veel te lang voor dat je matroos bent. Beter gewoon 1 jaar vaartijd pakken. Als je na die 180 dagen nog geen touwtje kan vastzetten kun je beter een andere baan zoeken toch !!

  • E.O.P. Lansmeer

    Natuurlijk is dat een prima regeling die zestig vaardagen verklaring, het moeten wel vaardagen zijn aan getoond met het vaartijden boek en een cursus matroos, nu is het ook haalbaar voor matrozen in de zeevaart om over te stappen.
    Ook als je wil beginnen als matroos en eerst een jaar vaartijd moet halen als deksman met een cursus dan haken ze toch gelijk af of als ze niet goed kunnen leren moeten ze drie jaar varen als lichtmatroos, wie ga je daar voor krijgen want al die tijd zijn ze geen volwaardig deel van de bemanning en heb je als ondernemer er niks aan dat veroorzaakte ook het tekort in matrozen.

  • LJ van Halst

    De groei in aanmelding komt natuurlijk ook omdat veel buitenlandse matrozen met (alleen) bevoegdheid buiten de Rijn sinds 1 januari in Nederland niet meer volwaardig matroos zijn (plotseling zijn ze deksman geworden) door verandering van regels. Ze moeten dus nu de versnelde opleiding doen om de bevoegdheid matroos óp de Rijn te behalen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook