Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

ASV: Vijf voor twaalf voor kleine schepen en vaarwegen

ROTTERDAM

In angstwekkend tempo is een koude sanering gaande van de kleinere tonnages (< 1500 ton) in de binnenvaart. Die zal het logistieke landschap en zelfs het natuurlijke landschap in Europa gaan veranderen en is te wijten aan onhaalbare technische scheepseisen van de CCR. Waarom grijpt niemand in? Die noodkreet klonk zaterdag 17 maart niet voor het eerst op de ASV-voorjaarsvergadering in Rotterdam. Maar nu is het vijf voor twaalf.

1 / 1
ASV: Vijf voor twaalf voor kleine schepen en vaarwegen

ASV: Vijf voor twaalf voor kleine schepen en vaarwegen

ASV wil uiterste poging doen om Europa te waarschuwen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • Piet Bennik

    @ J, van der Voet,

    Heb jij je onderneming als BV gestart?

  • Peter Janssens

    Als een schip is afgeschreven is het in feite rijp voor de prullenbak. Dankzij overgangsbepalingen kunnen we blijven varen en houd het schip enige waarde. Vervang U oude schip door nieuw, en in het beste geval begin je met meer ( te veel) vreemd vermogen aan het volgende project. We kunnen er (goed) van leven, maar dat is wat anders dan kostprijs en heeft aanmerkelijk meer overeenkomsten met een piramidespel. Ik meen me te herinneren dat toen de conjunctuur terug liep dat zelfs zij die boven in de piramide zaten eruit dreigde te vallen.

  • J. van der Voet

    @Hein Danser, we houden er ook nog genoeg aan over, en met het geld wat we al geinvesteerd hebben in het schip, komen we heel ver in de richting van de hypotheekkosten van een nieuwbouw, en daar hoef je niet dag en nacht voor te varen. Varen meestal 5 x 14 uur in de week. Bevrachters vinden ons vaak erg duur, maar als je je afspraken nakomt, en gewoon goed je best doet, weten ze je ook te vinden als ze iemand nodig hebben. Dat er over het algemeen te weinig betaald word is toch echt de schuld van de schippers, als iedereen genoeg vraagt, en niet alleen absurde tarieven vragen als het laag water is, gaat dat gewoon betaald worden. Hoef je ook geen overheid voor je karretje te spannen om de prijzen omhoog te krijgen…

  • M. Smitsman

    J. v.d Voet,

    Ik denk dat u de gunstige uitzondering bent die de regel bevestigt…

  • Hein Danser

    Wanneer je denkt– ik kan alles betalen– is het goed, is in mijn ogen de grootste fout in de binnenvaart.
    Er word nog steeds onder de kostprijs gevaren, want men gaat nog steeds uit van de goedkope aanschafwaarde 2 e hands. ga maar eens rekenen, wanneer je die 800 tonner nieuw moet laten bouwen. En moet voldoen aan de huidige tijd!!
    Dan kom je wel een paar centen te kort.

  • Jim Grooten

    Vandaar is er zoveel belangstelling door jeugd voor ons beroep ,omdat we “boven de kostprijs”varen J.van der Voet.

  • J. van der Voet

    “De binnenvaart vaart nog steeds onder kostprijs”

    Weet niet waar u dit op baseert, als de binnenvaart werkelijk onder de kostprijs vaart, zouden er nog maar heel weinig binnenvaartondernemers over zijn. Overigens, voor te lage prijzen varen doe je toch echt zelf. Ben zelf een starter, 2.5 jaar geleden begonnen op een 800 tonner, bouwjaar 1955. Kunnen heel leuk varen, alles makkelijk betalen, zelfs een nieuwe motor gezet. Ccr eisen zijn over het algemeen ook heel goed uit te voeren, zeker als je een beetje vooruit denkt, en niet 7 jaar lang niets investeren in je schip en alles uitgeven aan andere dingen, en met de keuring klagen dat er zoveel moet gebeuren en het teveel kost.

  • Piet Bennik

    Het blijft niet alleen bij de CCR eisen. Het klimaat akkoord gaat ook zorgen dat de gehele binnenvaart het moeilijk gaat krijgen.

    Waarom?

    Voor schepen < 86 meter is het niet haalbaar om de grote ( lees: rond 1 miljoen per schip) investeringen terug te verdienen. En een overgroot deel van de schepen na 2008 varen nog steeds onder water. De binnenvaart vaart nog steeds onder kostprijs en dit gaat ook niet veranderen, want de verladers willen niets méér per ton kilometer betalen. En allerlei vormen van subsidies en stimuleringsmaatregelen die het ministerie uitdenkt, zorgen alleen voor meer hypotheek en als de subsidie op is dan gaat het green deal project failliet. Het negeren van het vierde gebod van Dhr. Verberk 2010 door de brancheorganisaties. Hetgeen wat zeker bijdraagt aan reductie van CO2 uitstoot. Dus we kunnen de financiële uitdaging niet aan. En dan hebben we nog een probleem dat er in de toekomst grote transporten weg vallen. En als laatste hebben we nog de arbeidstijdenwet, die waart ook nog door geheel Europa. Als die doorgaat betekent dat er dubbele bemanning op de schepen moet, omdat die maar 9 uur per dag mogen werken terwijl het schip met eigenaar 16 tot 18 uur per dag moeten varen. Als personeel als rustende in het vaartijdenboek staan, is er dus te weinig bemanning om te varen. Kortom de politiek maakt zich geen zorgen, al zeggen ze hier anders tegenover te staan. Ze stimuleren nog steeds een omgekeerde modal shift. En onderkennen de realiteit niet, wie nu werkelijk de meeste CO2 uitstoot. Wat heb je nu aan een investeringsfonds, als je het geleende groene geld niet terug kan betalen, want dat speelt hier en wordt en masse maar genegeerd.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook