Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

CBOB: Schippers verdeeld over eerste stap verduurzaming

DUISBURG a/b PRIMAIR

De CBOB-vergadering van zaterdagmiddag 23 december stond, naast het afsluiten van het jaar, vooral in het teken van verduurzaming.

1 / 1
CBOB: Schippers verdeeld over eerste stap verduurzaming

CBOB: Schippers verdeeld over eerste stap verduurzaming

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • W. van der Molen

    Ben het helemaal eens met eerst aan de pijp meten. Dat geeft het echte beeld zo als het is. Dan nog het liefst Smart , met online registratie , zo dat alles transparant is.

  • C.J.J le Sage

    Als je als eerste stap alle lampen gaat vervangen door led verlichting overal dan verbruik je al minder energie.
    Als tweede stap het plaatsen van zonnepanelen en een goede omvormer dan verbruik je minder energie.
    Als je de uitstoot wil verminderen dan wordt het moeilijker .Je kan een niet CCR motor upgraden naar de nu geldende regelgeving Euro stage lll a, maar dan heb je geen certificaat maar een meetrapport.Dat zou dan geaccepteerd moeten worden door de overheid ( I L & T ). Hier geeft dan niemand thuis (ligt al een jaar in de la).
    Euro stage V of VI motor bestaat niet dan moet er een nabehandelingssysteem achter de motor geplaatst worden.Dan kan je met een niet CCR motor gewoon aan de euro stage V voldoen, maar dan moet je meten aan de pijp en het resultaat moet dan ook erkend worden door de Overheid.Als de overheid dat niet erkend dan moet je je afvragen of de overheid wel aan het milieu denkt of aan de motorfabrikanten die graag nieuwe installaties verkopen, wat niet CO2 bevorderlijk is! Dus speel de bal eerst maar eens terug .De overheid moet duidelijk zijn, dan zijn er genoeg mensen die wat willen doen.Eigenlijk is alles met fossiele brandstof niet goed.Waterstof gas opgewekt door wind en zonne energie zou het beste zijn voor het milieu maar dat is nog niet zo ver.

    Wat ook verzwegen wordt is dat de CO2 uitstoot van de oude motoren minder is dan de nieuwe, dit kan worden aangetoond door meetrapporten.

  • Henk Eleveld

    Laten we eerlijk zijn vanuit de ondernemers in de binnenvaart loopt het niet over van initiatieven betreft verduurzaming. Het valt niet mee met zoveel verschillende technieken en bedrijfsvoeringen om een éénduidige maatregel te promoten die voor een ieder gaat gelden. Meestal moet de investering terugverdiend worden middels een vrije marktmechanisme. En daar weten we alles van of misschien juist ook niet. Kennis van verladers, mogelijke omzetten en ook reële positieve perspectieven betreft de efficiëntie van de toegepaste technieken zijn nog betrekkelijk vaag.
    Daarom wil ik zeker een lans breken voor meten aan de pijp ( voor iedereen) en nadrukkelijk voor GTL brandstof. Dan zijn we naar mijn bescheiden mening gelijk bij de grootst mogelijke vergroening aangeland in algemene zin.
    Naar wat ik om mij heen verneem hebben we dan allemaal het “voorrecht” in de binnenvaart om een transsportmodaliteit te bedrijven hetgeen qua prestatie,
    ook ton/kilometer, betreft vergroening niet te evenaren is.
    Hier moeten wij m.i. op inzetten en het is aan de BLN om dit te ensceneren bij de verschillende partijen.!
    Geen vage green awards, subsidies etc. ,maar een duidelijk verhaal.
    Een voorspoedig 2018 gewenst.

  • Hein Danser

    Wanneer ik aan verduurzaam denk, is mijn gedachten gelijk, wat is het voordeel voor mij. In het wegvervoer, hebben de makers van de motoren de voorzet gegeven. Kijk je naar de paar voorbeelden in de binnenvaart, met hele mooie folders en heel hoge getallen kwa besparing, die in de praktijk niet kloppen. Dus is het logisch, dat de veel schippers geen keuze kunnen en willen maken. Ik denk, dat we eerst met veel schippers moeten gaan monitoren aan de pijp, dan kunnen we ook gericht aktie ondernemen. En proberen out de box te denken.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook